trainen op meer snelheid

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
julie
Mountainbiker

Post by julie »

Juist ! Interval trainingen ! de enige manier om echt beter en harder te gaan rijden!

Dus eerst een opwarming van ongeveer 15-20 min, dan 10 X 1 min op 85% van je max met telkens 1 min rust, dan weer 15-20 min rustig peddelen en evt een 2e serie intervals, en dan weer 15 min rustig peddelen. Het beste is om dit op de rollen te doen en zeker niet op een heuvelachtig terrein.

Tweede : hogere trapfrequentie aanmeten, hoe zwaarder je rijdt, hoe sneller je verzuurt. Dit kan je dus trainen door in de winter op de weg met een kleine versnelling te rijden, dus op souplesse! Ik kan je zeggen dat ik met mijn hogere trapfrequentie juist heel wat mannen voorbij rijdt bij het klimmen en zeker op het einde van de klim wanneer ik nog fris ben en de andere verzuurde beentjes hebben. Het is fout om te denken dat je alleen maar harder kan gaan door een zwaarder verzet te trappen.

PS 20 km/uur in de ardennen is wel heel erg hard, hoor! Het hangt natuurlijk helemaal van de omstandigheden af, maar als het erg modderig is en er zijn flink wat hoogtemeters te overwinnen, dan is 17 km/uur echt zo slecht niet!
Qube
Mountainbiker

Post by Qube »

2 à 3x per week kan rijden incl. TT.
Je moet roeien met de riemen die je hebt! In zo een schema is er niet te veel plaats voor interval meer. Tijdens de wedstrijd of chrono ga je behoorlijk diep, tijdens de intervaltraining ook...wanneer werk je aan je basisuithoudingvermogen dan? Of rijden we in de ardennen constant tegen 175 hrm gedurende een uur of 4.

Interval is idd een goed recept om snel "snel" te rijden. Als dit niet gecombineerd of vooraf gegaan wordt met een serieuze brok extensieve duurtraining dan kan je welgeteld 40min gelijk zot rijden en dan vlieg je er af. Wil je nog langer meekunnen...tjah, met welke basis? Je hebt een verzuring tot achter je oren in extensieve zone als je contstant kot open zet!

Dus, intervaltraining voor ongetrainde is het ideaal om na een tijdje op uw gat te zitten. Tenzij ge over een afstand van 25km eens wilt uitpakken nu en dan.
gamutter
Mountainbiker
Location: Epic S-w carb - Sjump S-w carb - Sjumper M4 - Roubaix Pro D-Ace

Post by gamutter »

Ook de techniek voor berg op is belangrijik: ook trekken zodat de hamstrings ook werken, en op die manier trekken - duwen soepel rond draaien, je zal zien dat je een paar km per uur sneller rijdt ipv duwen met de quadriceps alleen.
Strikybart
Mountainbiker

Post by Strikybart »

Nadat ik dit hier allemaal gelezen heb, heb ik voor mezelf een nieuw trainingsonderdeel ingelast voor de dagen waarop ik minder tijd heb: een route langs de kanalen hier overal en dat aan een lage versnelling (op den 12 van de 24). Normaal rijd ik hiermee enkel in de bossen.

Zonet voor de eerste keer gedaan:
Ongeveer anderhalf uur aan 28.8 gemiddeld. Kmoe wel zegge da me da veel harder afgaat als 40km op de TT's in Mol, Lommel en Kasterlee ze :P

Nu maar hopen dat da iets afdoet he ;)

Grtz
absalon
Mountainbiker
Location: Granville u6-t6 ul , bianchi via nirone 7, thompson grenada, mach 5-tt

Post by absalon »

ik haal veel snelheid uit deze training: 2uur weg omwentelingen constant 120/min en af en toe is een goe spurtje trekken doe wonderen ;) as ge dan het veld in duikt om met de mtb te rijden dan voelde u vliegen ;)
en asge dan nog wa schoon vrouwvolk ziet ga ge nog wa sneller :drunk:
absalon
Mountainbiker
Location: Granville u6-t6 ul , bianchi via nirone 7, thompson grenada, mach 5-tt

Post by absalon »

nog iets rijden met hoge omwentelingen doet ge nie van den ene dag op den andere ze ;) ik heb et mij gwn gemaakt vanaf men 12jaar en sinds ik meer train rij ik nog een tandje kleiner tegen vroeger
Strikybart
Mountainbiker

Post by Strikybart »

Ik heb da een paar keer geteld en zat rond 110 tot 120 omwentelingen per minuut.

Ik ga probere om vanaf nu in de week een rit als dit te doen en dan int weekend een TT of off road training.

Hopelijk haal ik hier snel resultaat uit!

Grtz
absalon
Mountainbiker

Post by absalon »

1 rit is volgens mij wa weinig ze, alé ja denk ik toch :p

schiet mij nie af ast nie zo is :p
Strikybart
Mountainbiker

Post by Strikybart »

hehe ;)

Ik zal zien, ge moet er ook nog tijd voor hebben ook he.

Nu heb ik nog vakantie en dan gaat da wel 2 keer per week ofzo maar alst school trug bezig is (hogeschool) weetek nie of da haalbaar is 2 keer per week ze.

Grtz
absalon
Mountainbiker

Post by absalon »

ik heb ook da probleem van school :(, maar met het verschil da ik wrs minder werk dan u heb ;) maar zoveel mogelijk plannen is de boodschap dan heb je ne dag daje niks van schoolwerk hebt of tohc nie veel, maar dan zijn er ook dagen met veel werk natuurlijk maja
Post Reply