ketting spanning controleren

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Post Reply
fast_bunny
Mountainbiker

ketting spanning controleren

Post by fast_bunny »

'k heb het gevoel dat men ketting te los ligt. wanneer ik in putten rij of bij een technische afdaling met het achterwiel zit te wippen dan hoor ik ze zo slagen. gevolg was dat na zo'n afdaling men ketting tussen de kader en het kleinste tandwiel lag vanvoor ( al kan dat ook aan de afstelling van de voorderailleur liggen , die nu perfect is afgesteld ). heb een beetje rondgekeken op sites en blijkbaar heeft zo'n ketting een standaard lengte , dus daar zal het niet aan liggen ( Ketting: Shimano HG 53 ) .
wat is de juiste spanning en hoe moet je dat afstellen ? ( Shimano XT achterderialleur )
Zbably
Mountainbiker

Post by Zbably »

Ik heb me laten vertellen dat de veer van een XT derailleur minder stijf is dan die van een sram x.9. Bij een sram zal je dus ook minder vaak voor hebben dat de ketting tegen de kader "slaat". Ik vrees dat je hiermee moet leren leven als je een shimano XT derailleur hebt. Uiteraard moet je er wel voor zorgen dat zowel de voor- als achterderailleur goed zijn afgesteld. Bij twijfel => zie fietsenmaker!!!

Zbably
Angelo.
Mountainbiker

Post by Angelo. »

Om de ideale kettinglengte te bepalen ga je als volgt te werk.

Zet de ketting voor op het buitenblad en achter op het kleintste tandwiel (met andere woorden, de zwaarste versnelling)

De derailleurwieltjes moeten nu loodrecht onder elkaar staan. Het onderste wieltje mag eventueel een beetje meer naar achterstaan (links tov het bovenste wieltje). En met een beetje meer bedoel ik een paar mm geen centimeters.

Succes
Thys
Mountainbiker

Post by Thys »

Post Reply