hoe kettitng smeren

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Klippel San
Mountainbiker

Post by Klippel San »

Ik spuit zelfs eerst WD40 en kuis dan alles af, wanneer alles proper is dan gaat er gewone "dikke" olie op en spuit dan nog es WD40 voor tvertrekken.
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

Dat is al iets anders : als je WD40 gebruikt op een ketting die je nog moet kuisen is dat als roestpreventie en dat is wel positief. Hoewel ik mijn twijfels heb of er geen agressieve stoffen in zitten die de goede werking van smeermiddelen die je nadien aanbrengt teniet doen. Zoals je zelf zegt heeft het bepaalde reinigende eigenschappen en 'kruipt' het onder vetten edm.

ALs echte smering voldoet WD40 niet. Op een koersfiets zal dat al iets minder uitmaken omdat die ketting veel minder afziet.
Alleszins, ook voor roestpreventie zou ik toch eerder opteren voor teflonspray : is niet duur en is wel bedoeld om kettingen te smeren. En na het kuisen kan je best nog efkes bijsmeren met olie.
Hoe vettiger (de modder) hoe vettiger je moet smeren om de smurrie uit je schakels te houden.
BTW : bij een nieuwe ketting kan je een dunner smeermiddel gebruiken, hoe ouder en dus hoe meer speling op de schakels, hoe dikker de olie.

Ice Wax gebruikte ik alleen als verzegeling van een ketting : eerst olie druppelen op de schakels en net voor de rit nog wat Ice Wax erover.
Ipv Ice Wax spuit ik nu wat Cross County (groen schuim) van Finish Line.
Dat werkt nog beter.
Ook na 60 Houffa-km's had mijn kettingske nog altijd niet gepiept.
haaz
Mountainbiker

Post by haaz »

Begrijpen wie begrijpen kan. Ik denk dat ik mijn ketting goed onderhou en toch verschijnt er telkens roest, hier en daar??
Na het rijden voorzichtig afspuiten met water(natuurlijk). Dan met spons, borsteltje de fiets plus ketting inzepen en opnieuw afspuiten. Dan ketting goed drogen en inspuiten met MASSI TF4 bike oil, op aanraden van mijn gekende fietsboer in Genk. Dag voor het rijden...opnieuw laagje TF4.
Tijdens mijn 55 in Tielt vorige week stond mijn ketting na 30km zo goed als droog?!
Wat doe ik verkeerd? Als die TF4 niet deugd...graag een (zeer) goed alternatief...
Thanks.
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

Is je ketting al wat "gebruikt" ? Als er speling is op je schakels zal de teflon gemakkelijker kunnen indringen maar spijtig genoeg ook zand en bagger. Zeker als je Teflon gebruikt : dat is een heel fijn en vluchtig produkt maar sluit de schakels niet af zoals een dikke olie dat doet.
Mijn advies is te vragen naar een dikkere olie in een druppelfleske.
davy
Mountainbiker

Post by davy »

llubder wrote: Wij doen toch om de 2weken een stuk of 3 kettingen van de motocross, dus tgaat er niet op aankomen dat ik eens mijn MTB ketting er insteek. Maar kga nog afwachten tot dit bevestigd is dat het goed is :)
Wat is er nu in jullie frietketel? parafine?

Laat vooral ne keer weten of het werkt hé.
Katedv
Mountainbiker

Post by Katedv »

Doen jullie dit na elk fietstochtje, maw ook na een doordeweekse training op asfalt?
Grts
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

Katedv wrote:Doen jullie dit na elk fietstochtje, maw ook na een doordeweekse training op asfalt?
Grts
Na een droge rit is dit niet nodig.
llubder
Mountainbiker

Post by llubder »

davy wrote:
llubder wrote: Wij doen toch om de 2weken een stuk of 3 kettingen van de motocross, dus tgaat er niet op aankomen dat ik eens mijn MTB ketting er insteek. Maar kga nog afwachten tot dit bevestigd is dat het goed is :)
Wat is er nu in jullie frietketel? parafine?

Laat vooral ne keer weten of het werkt hé.
Kweet niet of het parafine is. Maar wij gebruiken het dikwijls. Vanaf mijn Bike klaar is zal ik ze er eens inleggen en dan laat ik het jullie wel weten of het werkt of niet.
Klippel San
Mountainbiker

Post by Klippel San »

Awel van nen frietketel gesproken hou zit da met frietolie, ik ga het in ieder geval es testen, slecht kan da toch nie zijn?
davy
Mountainbiker

Post by davy »

llubder wrote: Kweet niet of het parafine is. Maar wij gebruiken het dikwijls. Vanaf mijn Bike klaar is zal ik ze er eens inleggen en dan laat ik het jullie wel weten of het werkt of niet.
ok maar laat vooral ook eens weten wat er in is (parrafine is wit hé).

Ik denk dat het ook eventueel een soort vet kan zijn dat smelt ook als je het verwarmd maar stinkt wel.
Post Reply