hoe kettitng smeren

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
coyboy
Mountainbiker

Post by coyboy »

da ken ik niet,was vroeger in de motocross he,
parafine is eigenlijk een soort van kaarsriet.
werd vroeger ook gebruikt om komfituur af te sluiten van de lucht.
verkrijgbaar bij elke suppermarkt.
Liquid LP
Mountainbiker

Post by Liquid LP »

als't grondig moet gebeuren haal ik mijn ketting er gewoon af en pak ik een lege fles van 1.5 liter, prop mijn ketting er in en een scheut wasbenzine erbij en schudden maar... de ketting komt er steeds zeer mooi uit. dan pak ik de casette ook nog even aan en smeer de ketting in met het huismerk van mijn lbs. daarna nog even overtollige olie erafkuisen en we zijn weer good to go
Guido Beeck
Mountainbiker

Post by Guido Beeck »

Wil ook beginnen met m'n ketting in een badje van olie te laten weken.
Wat voor olie is dan relevant? Benzine, wasbenzine, diesel, smeerolie, kruipolie...? Is ze dan ook ineens gesmeerd én ontvet?
Kwestie dat'k niet met een jerrycan thuiskom die'k niet kan gebruiken :roll:

Dank u bij voorbaat,

Groet,

Guido
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

Guido Beeck wrote:Wat voor olie is dan relevant? Benzine, wasbenzine, diesel, smeerolie, kruipolie...? Is ze dan ook ineens gesmeerd én ontvet?
Ontvetten is net het tegenovergestelde van smeren, dus dat kan niet.
Ontvetten doe je om de oude olie tussen de schakels uit te halen, zodat ketting zeer helemaal proper is, en ze weer kan gesmeerd worden.
Guido Beeck
Mountainbiker

Post by Guido Beeck »

Yakke wrote:
Guido Beeck wrote:Wat voor olie is dan relevant? Benzine, wasbenzine, diesel, smeerolie, kruipolie...? Is ze dan ook ineens gesmeerd én ontvet?
Ontvetten is net het tegenovergestelde van smeren, dus dat kan niet.
Ontvetten doe je om de oude olie tussen de schakels uit te halen, zodat ketting zeer helemaal proper is, en ze weer kan gesmeerd worden.
Ja, ok, ik zal m'n vraag anders stellen: mag ik het volgende proces hanteren? (ongeacht of dit uw persoonlijke voorkeur is, louter gebaseerd op de vraag of het verantwoord/"correct" is.)
1. ketting eraf halen
2. in emmer met warm water en dreft zwieren
3. grondig uitkuisen
4. afdrogen
5. in een badje met olie laten weken
6. overtollige olie verwijderen
7. opnieuw lichtjes smeren voor gebruik

Welke soort olie moet ik dan gebruiken voor de vijfde en zevende fase?

Vriendelijk bedankt voor de hulp,

Groet,

Guido
ridley
Mountainbiker

Post by ridley »

Guido Beeck wrote:
Welke soort olie moet ik dan gebruiken voor de vijfde en zevende fase?
Voor de vijfde fase gebruik ik ketingzaag olie en voor de zevende fase een gewone teflon spray(in elke fietswinkel te verkrijgen)
Klippel San
Mountainbiker

Post by Klippel San »

Ik gebruik nu voor tsmeren WD40, heel goe en niet duur.
Ontvetten doe ik met product van mijn FM met het spelleke van XTX.
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

Friet Rider wrote:Ik gebruik nu voor tsmeren WD40, heel goe en niet duur.
WD40 is kruipolie en is niet geschikt om kettingen mee te smeren. Ik garandeer je dat je na 10 km baggeren zoals tijdens winterritten al muziek van je ketting zal hebben.

Hierboven worden kettingen in een badje van opgewarmde olie gelegd wat wel goed is maar ook tamelijk veel werk is. Je kan even goed per schakel een drupje kettingolie aanbrengen. Dat duurt ongeveer 2 minuten maar het resultaat zal even goed zijn.
Na een half uurke wrijf je de overtollige olie van de ketting als je in droge omstangheden gaat rijden (anders blijft alle stof op je ketting plakken). Verwacht je modder dan mag je de olie erop laten. Bij echte bagger mag je eventueel zelfs nog wat Teflon sprayen op je ketting, derailleurs en pedalen. De modder blijft dan minder plakken en je zal minder geknars hebben.

Ivm ketting ontvetten : don't do it - het is gewoon niet nodig en je ketting gaat sneller slijten omdat je ook in de schakels alle vet/olie elimineert. In de schakels blijft ontvetter achter zodat de olie die je achteraf aanbrengt meteen wordt afgebroken.
Het enige dat je nodig hebt om je ketting te kuisen in een borstelke en wat water met dreft. Je moet zelfs je ketting niet te demonteren. Gemakkelijk hé :bounce:

Als je toch met ontvetter wil spelen kan je hiermee je cassette en kamwielen bewerken. Dat kan geen kwaad en je kamwielkes zullen weer als nieuw zijn.
Klippel San
Mountainbiker

Post by Klippel San »

jerommeken wrote:
Friet Rider wrote:Ik gebruik nu voor tsmeren WD40, heel goe en niet duur.
WD40 is kruipolie en is niet geschikt om kettingen mee te smeren. Ik garandeer je dat je na 10 km baggeren zoals tijdens winterritten al muziek van je ketting zal hebben.

Hierboven worden kettingen in een badje van opgewarmde olie gelegd wat wel goed is maar ook tamelijk veel werk is. Je kan even goed per schakel een drupje kettingolie aanbrengen. Dat duurt ongeveer 2 minuten maar het resultaat zal even goed zijn.
Na een half uurke wrijf je de overtollige olie van de ketting als je in droge omstangheden gaat rijden (anders blijft alle stof op je ketting plakken). Verwacht je modder dan mag je de olie erop laten. Bij echte bagger mag je eventueel zelfs nog wat Teflon sprayen op je ketting, derailleurs en pedalen. De modder blijft dan minder plakken en je zal minder geknars hebben.

Ivm ketting ontvetten : don't do it - het is gewoon niet nodig en je ketting gaat sneller slijten omdat je ook in de schakels alle vet/olie elimineert. In de schakels blijft ontvetter achter zodat de olie die je achteraf aanbrengt meteen wordt afgebroken.
Het enige dat je nodig hebt om je ketting te kuisen in een borstelke en wat water met dreft. Je moet zelfs je ketting niet te demonteren. Gemakkelijk hé :bounce:

Als je toch met ontvetter wil spelen kan je hiermee je cassette en kamwielen bewerken. Dat kan geen kwaad en je kamwielkes zullen weer als nieuw zijn.
Ik had het ook via de site wielertoerist.be opgevangen om WD40 te gebruiken, als het goed is voor de koersvelo waarom dan niet voor de MTB?

WD-40 smeert fietsonderdelen, kruipt onder oud vet en vuil op de ketting, reinigt velgen, verwijdert bij motoren moeiteloos remstof.
WD-40 verdrijft vocht van de ontsteking en onderhoudt sloten en verbindingen. WD-40 reinigt kruitresten van sportwapens, voorkomt roestvorming bij schaatsen, reinigt vishengels, voorkomt roest bij haken, tentharingen en kan nog véél meer

http://www.wd40.nl/
Swannie
Mountainbiker

Post by Swannie »

Ik gebruik wd40 altijd als ik van een tocht kom (zoals bv nu zondag in houffa), als ik m'n fiets wil inladen na hem afgespoten te hebben. Eerst droog ik de ketting met een vod, dan wd40 er op zodat de ketting niet kan beginnen roesten. Als ik dan thuis kom poets ik m'n fiets grondig en doe ik er pedro's ice wax op.
Post Reply