hoe kettitng smeren

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Kinnie
Mountainbiker

Post by Kinnie »

en als je het niet ziet zitten met allerlei spray's en producten te gebruiken om te ontvetten... gewoon kuisen met water en met droge vot alles mooi proper afkuisen, geloof me dat gaat ook :wink:

veel heeft ook te maken welke ketting het is, nu is een sram heb kan ik die veeeeeeel beter onderhouden dan m'n shimano's geweest.

dus ontvetten doe ik gewoon met water en spons (na iedere rit), en invetten met teflon spray van Riem, tenzij het een modderige natte rit word dan gebruik ik natsmerende olie :wink:
van_hoof
Mountainbiker

Post by van_hoof »

Kinnie wrote:

veel heeft ook te maken welke ketting het is, nu is een sram heb kan ik die veeeeeeel beter onderhouden dan m'n shimano's geweest.
wel ik heb dat ook willen merken, mijn shimano ketting ziet al volledig grauw en vuil zelfs na kuisen met diesel, terwijl mijn sram ketting nog steeds blinkt :-?
grave digger
Mountainbiker

Post by grave digger »

ik ontvet mijn ketting zelden,wel steeds met water op lage druk kuisen.bij echt vuil gebruik ik morgan bleu biolochische ontvetter.tast je lak niet aan en je kan er ook je volledige fiets mee kuisen.dan blaas ik met de compressor mij ketting droog en smeer ik hem met gewoone fijne kettingolie van decathlon.een druppel per schakel.is gemakkelijk doseerbaar en je ziet de olie in de schakel indringen.kan daar probleemloos een marathon mee rijden,zelfs in de modder.vroeger gebruikte ik spuitbussen ,ketting ziet er lekker gesmeerd uit maar het dringt niet zo goed in de schakels.ketting ging zelden langer dan 700 kilometers mee :( .nu is hij pas na 2100 kilometers vervangen,wintersezoen inbegrepen :P
XeRpiO
Mountainbiker
Location: Specialized Epic Comp 2006 / Fox / Sram / Avid / DT Swiss / Thomson

Post by XeRpiO »

Ben ik hier den eenigste die zen ketting aan den binnekant smeert?
heb dat overgepakt van de moto, ik denk wat goed is voor de moto zal ook wel goed zijn voor men epicske
ontvetten doe ik met petrol en dan goed laten drogen en smeren aan de binnekant met smeermiddel (huismerk) van menne lbs
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

XeRpiO wrote:Ben ik hier den eenigste die zen ketting aan den binnekant smeert?

Dat is inderdaad de beste manier.

Over ketting onderhoud zijn op dit forum al heroïsche discussies gevoerd.
Ik nodig jullie graag uit om ook hier even te kijken -vooral blz 3 en 4 zijn relevant.

http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... f&start=24
coyboy
Mountainbiker

Post by coyboy »

ik was eerst de keting met water en dreft.
daarna goed afdrogen en dan onderdompelen in een warm frietketeltje met parafine , (nog iets van vroeger in de motocross)afdrogen en dan op de fiets leggen.
nu nog een laagje icewax en klaar. :wink:
dit doe ik elke week na de rit.
levensduur keting gemiddeld 5000 km
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

Hoe lang een ketting meegaat is niet zo belangrijk, die kosten maar 25€ voor de duurdere. Ik gebruik nu heel goedkope Sram pc59 kettingskes.

De kamwielen en cassette zijn veel belangrijker en duurder : reken maar op een kleine 100€ voor de kamwielen en en iets minder dan 50€ voor een cassette (XT-kwaliteit).
Kamwielen en K7 slijten maar door het rekken van de ketting - daardoor valt de ketting niet meer mooi op de kamwielen en K7 waardoor de tanden inslijten.
Als je 3 kettingen constant wisselt (bijvoorbeeld om de 200km) verleng je de levensduur van K7 en kamwielen met een factor X.
Ik moet eens nakijken hoeveel km ik nu al met dezelfde set rijdt maar in tijd uitgedrukt is dat toch al sinds oktober 2004.
llubder
Mountainbiker

Post by llubder »

cy wrote:ik was eerst de keting met water en dreft.
daarna goed afdrogen en dan onderdompelen in een warm frietketeltje met parafine , (nog iets van vroeger in de motocross)afdrogen en dan op de fiets leggen.
nu nog een laagje icewax en klaar. :wink:
dit doe ik elke week na de rit.
levensduur keting gemiddeld 5000 km
Is dat zo'n zwart product van denicol? Wij hebben dit ook voor onze ketting in motocross, maar is dit goed voor MTB ook?
Zbably
Mountainbiker

Post by Zbably »

Kost het proper houden van uw ketting en daardoor het rekken van de levensduur niet méér aan poetsmiddel en electriciteit dan wanneer je eenvoudiger poetst en sneller een nieuwe ketting koopt?

Zbably
llubder
Mountainbiker

Post by llubder »

Zbably wrote:Kost het proper houden van uw ketting en daardoor het rekken van de levensduur niet méér aan poetsmiddel en electriciteit dan wanneer je eenvoudiger poetst en sneller een nieuwe ketting koopt?

Zbably
Wij doen toch om de 2weken een stuk of 3 kettingen van de motocross, dus tgaat er niet op aankomen dat ik eens mijn MTB ketting er insteek. Maar kga nog afwachten tot dit bevestigd is dat het goed is :)
Post Reply