Op dit moment rijd ik met zowel voor als achter de Schwalbe FastFred. Vermits de off-road parcours er dezer dagen redelijk vettig bij liggen heb ik me twee geax BARRO Marathon (2.1) gekocht. Deze band heeft redelijke noppen. Ik vraag me nu af of ik ze zowel voor als achter zou opleggen of enkel voor (of achter).
Kan iemand mij adviseren wat ik het beste doe?
foto van de banden in kwestie:
Geax Barro Marathon : http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=12452
Schwalbe Fast Fred : http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=15958
Merciekes,
Zbably
Keuze banden (part II)
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Ik heb hier al vaker gelezen (helaas nadat ik de banden gekocht heb) dat er twee soorten gecombineerd worden. Bijvoorbeeld NN en RR, waarbij degene met het meeste profiel van voor gelegd wordt. Vandaar mijn vraag. Ik ging er zelf vanuit dat je best altijd met twee dezelfde banden rijdt, maar dat is dus blijkbaar niet zo.
Ik ga nu eens proberen met de geax van voor en de FF vanachter.
Toch bedankt voor de reacties.
Zbably
Ik ga nu eens proberen met de geax van voor en de FF vanachter.
Toch bedankt voor de reacties.
Zbably
Ik zou het proberen, want iedereen heeft een verschillende voorkeur als't om banden gaat.
Ik kies achteraan voor grip, want ik wil bergop niet doorslippen. Vooraan heb ik enkel beetje zijdelingse grip nodig, dus liever een semislick. Die noppen in het midden leveren te veel rolweerstand. Enkel als er steile afdalingen in het parcours zijn waar je wil afremmen, kies ik voor een band met noppen vooraan. Maar de meesten doen dit omgekeerd...
Ik wissel meestal naargelang parcours en omstandigheden. Rijd liefst met slicks, zeker als 't droog ligt, maar zelfs nog met een beetje modder. De meeste banden met noppen lopen toch vol en verliezen hun grip al na een paar omwentelingen en de echt goede modderbanden gaan niet vooruit op harde grond.
Ik kies achteraan voor grip, want ik wil bergop niet doorslippen. Vooraan heb ik enkel beetje zijdelingse grip nodig, dus liever een semislick. Die noppen in het midden leveren te veel rolweerstand. Enkel als er steile afdalingen in het parcours zijn waar je wil afremmen, kies ik voor een band met noppen vooraan. Maar de meesten doen dit omgekeerd...
Ik wissel meestal naargelang parcours en omstandigheden. Rijd liefst met slicks, zeker als 't droog ligt, maar zelfs nog met een beetje modder. De meeste banden met noppen lopen toch vol en verliezen hun grip al na een paar omwentelingen en de echt goede modderbanden gaan niet vooruit op harde grond.
-
josvantbos
- Mountainbiker
Post by josvantbos »
bij (heel) veel modder kan je best een modderband nemen BV: geax barro mud ofzo. dan liefst nog een niet te brede band dus 1.9 of 1.7 en de band redelijk hard oppompen. zo snij je door de modder en zoekt de band grip op harde ondergrond onder de modder. de meeste bikers nemen een te brede band voor modder en pompen hem te zacht op zodat je op de modder blijft drijven en dus weinig grip hebt. moet je maar eens proberen ...
- lok 36000
- Mountainbiker
Ik rij ook met Geax banden: Bij echt droog weer dus droge en harde ondergronden de MEZCAlS 1.9, Bij echte modderomstandigheden zoals je komend weekend kan verwachten de BARRO MUD 1.7 en voor omstandigheden daartussen de MARATHONS 2.1. Trouwens je kan ook je marathons in twee richtingen leggen speed of traction. Ik ga dit weekend ook de MUDS opleggen, deze rollen welliswaar niet zo goed maar de wielen lopen niet vast en voor een blij dat ik glij partij moet je ook niet vrezen.