Garmin Edge305 (PRODUCTTEST)

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
litespeed
Mountainbiker

Post by litespeed »

heeft er iemand ervaring met de carmin etrex ?
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

Ik had al een aantal tracks geregistreerd maar nog nooit geprobeerd om een tocht opnieuw te rijden. Vandaag heb ik dat voor de eerste keer gedaan en ik moet zeggen, dat gaat toch wel vlot hoor met de Edge. Je hebt wel geen kaart met baantjes op de display maar gewoon 'op het lijntje rijden' ging heel gemakkelijk. Als je dan eens verkeerd rijdt ben je nog geen 10 meter verder als je het al weet.

Ik heb de Edge nu al enkele maanden en het is een 'onmisbaar' instrument geworden als ik ga fietsen.
Sjef
Mountainbiker
Location: Cannondale Jekyll 1000 SL (=> 3000) Mono Mini, X-Max XL

Post by Sjef »

Dikke kans dat het al ergens in de lange bespreking staat. Maar het is een beetje een bomen en bos verhaal.

Op futurumshop lees ik dat het niet mogelijk zou zijn om routes in de Edge 305 te laden en na te rijden. Ik kan mij dit bijna niet voorstellen, lijkt me toch een vrij essentiele optie voor zo'n GPS.

Klopt dit??

EDIT: Aha, iets met tracks en courses dus.
Als ik het goed begrijp moet er wat gegoogled worden en dan wat fijne programmaatjes gebruiken om de boel te vertalen.

Handig...
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

Sjef wrote:Dikke kans dat het al ergens in de lange bespreking staat. Maar het is een beetje een bomen en bos verhaal.

Op futurumshop lees ik dat het niet mogelijk zou zijn om routes in de Edge 305 te laden en na te rijden. Ik kan mij dit bijna niet voorstellen, lijkt me toch een vrij essentiele optie voor zo'n GPS.

Klopt dit??

EDIT: Aha, iets met tracks en courses dus.
Als ik het goed begrijp moet er wat gegoogled worden en dan wat fijne programmaatjes gebruiken om de boel te vertalen.

Handig...
Of je gaat naar www.motionbased.com - hier kan je routes rechtstreeks in je Edge loaden.
Joriz
Mountainbiker

Post by Joriz »

Zondag ook maar eentje besteld, na even een leentoestel gehad te hebben werd het voor mij een onmisbaar ding :wink: Kmteller en hartslagmeter waren aan vervanging toe dus ja maar ene besteld :wink:

Futurumshop gaat wel vrij snel, zondag besteld en donderdag afgeleverd
Headshot
Mountainbiker
Location: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Post by Headshot »

maurice wrote:De ontvangst van het ding is goed. Nog geen problemen mee gehad. Ook onder een hoogspanningsmast of in een dicht bos geen probleem. De hartslagmeting is ook in orde. Bij de versie met de hartslagmeter ben je volledig afhankelijk van het GPS signaal inzake de snelheidsmeting. In optie is er wel een draadloze sensor verkrijgbaar. Als je eventjes terugleest in dit topic zul je zien dat er momenteel 2 versies bestaan.
Voor wat betreft de software kun je hier zeer mooie grafieken uithalen. Natuurlijk is de navigatie jammer genoeg beperkt tot het volgen van weighpoints, maar deze kunnen dan weer wel in een NGI stafkaart worden ingelezen, zodat je de route als naslagwerk kunt gebruiken.
wat bedoel je met enkel waypoints?

kan je niet zomaar in het wilde weg in het bos rondtoeren en als je moe bent de GPS je de weg terug laat zeggen naar de auto?
Joriz
Mountainbiker

Post by Joriz »

Als je bv. een route rijd bestaat die route uit punten die elkaar opvolgen, vergelijk het met het volgende: ik rij een TT en strooi broodkruimels uit, dan kunt gij die tt rijden door die kruimels te volgen :drunk:

Op de egde zit wel een functie Terug naar start, dan navigeert hij jou terug naar het startpunt.
Headshot
Mountainbiker
Location: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Post by Headshot »

Joriz wrote:Als je bv. een route rijd bestaat die route uit punten die elkaar opvolgen, vergelijk het met het volgende: ik rij een TT en strooi broodkruimels uit, dan kunt gij die tt rijden door die kruimels te volgen :drunk:

Op de egde zit wel een functie Terug naar start, dan navigeert hij jou terug naar het startpunt.
terug naar de start, ook als je 10km van koers afgeweken zijt?

wou een hartslagmeter kopen, wou mss iets meer uitgeven en een GPS kopen, maar ben een leek op dit gebied, maar de Edge 305 is dus een goed toestel? makkelijk bestanden uitwisselen met andere mensen?
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Als je het gratis bestand crs2gpx (zie elders) download kan je de standaard opslagextensie van de edge (.crs) omzetten naar de standaard gps extensie (.gpx) en kan je bestanden uitwisselen met (bijna iedere gps gebruiker en alle Garmin gebruikers.
Als Edge bezitter kan je ook gratis van de Garmin site het programma Mapsource downloaden (en upgraden) zelfs in het Nederlands. Met dit programma kan je je tracks (in Edge heten dat courses) bewerken en zelfs eigen tracks tekenen.
Overigens zijn die punten in een track (kruimelspoor) geen waypoints maar trackpoints (wat iets anders is dan een waypoint).

Een waypoint is een navigatiepunt dat je zelf gemaakt hebt. In de meeste handhelds kan je dit met een simpele druk op een 'mark' toets. In de Edge ontbreekt deze functie echter.
Het kan wel iets omslachtiger door naar het Menu te gaan naar 'Navigatie / Markeer positie'. Vervolgens op 'OK' drukken en het nummer van het waypoint onhouden.
Met 'Navigatie / Zoek' kun je het waypoint weer terug zoeken en er naar toe navigeren.
Je kan dus met de Edge ook navigeren naar een opgeslagen punt tijdens de rit, zij het iets omslachtiger dan met een handheld. Nu eigenlijk is dat ook logisch want de Edge is in de eerste plaats ontworpen als trainingsmaatje en niet niet als navigatiemiddel.

Nu heb ik de Edge in het begin wel een beetje zitten afbreken wegens een beetje 'van alles wat' toestel maar tijdens het dagelijks redigeren van tracks moet ik wel zeggen dat de tracks opgetekend door een Edge bij de beste behoren. Hij bezit dan ook de laatste SirfIII chip en ondanks de afwezigheid van een externe (Quadhelix) antenne blijkt dit de accuraatheid van de tracklog niet al te veel te hinderen en doet de chip zijn werk.
Last edited by ivo on Sun 05 Nov 2006 19:20, edited 1 time in total.
Joriz
Mountainbiker

Post by Joriz »

Heeft er iemand nog problemen met het juist weergeven van de fiets snelheid? Bij mij verspringt die regelmatig met 3-4km/h en toch rijd ik even snel, hetzelfde met de gemiddeldes, niet dat het mij veel uitmaakt maar ik krijg er altijd rond de 14-15...

Ik gebruik de snelheidssensor van de edge, maar als hij gps signaal heeft neemt hij daar de snelheid uit dacht ik via driehoeksmeting, kan je het ook zo instellen dat je de sensor wilt gebruiken ipv het gps signaal?
Post Reply