mavic crossmax xl ?????

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
kwanhond
Mountainbiker

Post by kwanhond »

Ongeveer 1 jaar met de XL's gereden zonder problemen. Rijdt nu al goed half jaar met de SL (disc versie), eveneens zonder problemen (en de wielen worden niet gespaard in de afdalingskes van de Vlaamse Ardennen...).
Weeg 85 kg. Absoluut zijn geld waard vind ik.
skyrider
Mountainbiker

Post by skyrider »

ik rij nu ook al twee jaar met xl's disc&tubeless versie.
Valt niks over te klagen nog niet is moeten laten bijregelen.
Vroeger toen ik op gewoon "goedkope" wielen reed, waren ze na een jaar versleten en moest ik ze elke maand laten bijregelen omdat ze krom stonden.
Het is dus echt een goede koop
looneycooney
Mountainbiker

Post by looneycooney »

idd tot aantal jaren terug heb ik veel last gehad van loskomende spaken, en slagen in mijn wielen ..hoe kwam het?! tja , volgens mij mijn toen niet al te rustige rijstijl ...sprong waar ik kon springen, lette niet zo zeer op een slag of stootje ..dan krijg je dat vaak en snel voor ..
Sinds ik terug van dienst ben (nu toch al terug 9mnd) heb ik niets te klagen gehad ..enkel na een heel felle slag op mijn achterwiel na een steen geraakt te hebben in een snelle afdaling , had ik een klein slagje ..maar valt nog heel goed weg te krijgen ..
Nu heb ik mij een duurder setje laten samenstellen en vermoed dat deze niet meer of minder stevig is , bedoel hiermee dat ook als deze ne ferme slag krijgen ik het ook zal zitten hebben ..zal dus altijd wat op mijn rij-techniek moeten passen om het niet voor te krijgen ..
Ivm Mavic en garantie ..dat is de reden waarom ik mij eentje heb laten samenstellen met mavic velgen, xt naven etc ..dan krijg ik onmiddelijke garantie bij mijn fietsenmaker :-D (alleh ja, het moet niet verstuurt voor ik geholpen word)
Nielskie
Mountainbiker

Post by Nielskie »

Ik heb heel in het begin ook een slag in mijn Crossmax XL achterwiel gehad. Daarna een keer de spaakspanning laten afstellen en nu rij ik met die velg probleemloos rond.
dropkes van een halve meter of zelfs ietske meer zijn geen probleem voor die wielen, wanneer ik mijzelf volledig bepakt 90kg in de afdalingen smijt.

Maar wel dikke miserie met de body waar om de haverklap speling op gaat zitten. En naar garantie kunde fluiten als ze slijk in de body tegenkomen. Slecht onderhouden zeggen ze dan, tja ik verwacht van een wiel dat ge er gewoon mee kunt rijden zonder dat na elke moddertocht open te moeten prutsen.
Volgens mij worden die wielen ook nog elk jaar slechter en slechter, qua duurzaamheid van de onderdelen. Om gewicht te besparen smijten ze alles verder open, zodat slijk meer en meer kans krijgt om de boel kapot te schuren als de wielen niet onderhouden worden.
looneycooney
Mountainbiker

Post by looneycooney »

awel heh , wat jij nu zegt van modder heh , zo heeft mijn lbs eens een antwoord gehad van shimano japan ...Dat feitelijk die onderdelen niet gemaakt zijn voor al dat zware vuile werk wat wij hier in europa doen met deze fietsjes ..modder, regen en vriesweer etcetc ..en toch kan het er aardig goed tegen . Vroeger kon je zelfs garantie verliezen hierdoor , tegenwoordig is dat allemaal verbeterd natuurlijk , maar dus aanvankelijk is het allemaal niet echt ontworpen geweest om mee te gaan baggeren ...
Nielskie
Mountainbiker

Post by Nielskie »

Hoe komt het dan dat vb. DT Swiss, en nog wat andere merken er dan wel voor zorgt dat hun naven goed afgedicht zijn?
Dat betekent toch dat er vraag moet zijn van mountainbikers naar degelijk afgewerkte producten die hun mannetje staan op alle soorten van terrein.

Modderbanden zouden dus eigenlijk niet ontworpen moeten worden, want eigenlijk dient een mountainbike niet om door de modder te kunnen?

flauwe zever van fabrikanten die niet durven toegeven, dat hun brol niet het gebruik toelaat wat er door de gebruikers van verwacht wordt.
Als wij niet van onze tak maken en hun smoesjes pikken, zullen die mannen wel lekker in hun handjes wrijven en gniffelen als ze telkens nieuwe centjes binnenkrijgen.
Last edited by Nielskie on Mon 14 Aug 2006 16:18, edited 1 time in total.
daelman
Mountainbiker

Post by daelman »

ik heb mijn wielen nu 2 weken, en mijn voorwiel zit al vol slagen. :roll:
Kinnie
Mountainbiker

Post by Kinnie »

Dat is door uw vaste vork, da spel veert niet en uw wiel ziet teveel af 8) 8) :wink:

Nee, graptje éh :wink:

Een kwalijke stoot kan idd de boel verkl*ten, en da's bij elk wiel zo hoor. Duur of goedkoop, ge krijgt alles kapot, het ene wat vlugger dan het andere, maarja.
gamutter
Mountainbiker
Location: Epic S-w carb - Sjump S-w carb - Sjumper M4 - Roubaix Pro D-Ace

Post by gamutter »

Ik heb op mijn twee mtbikes een stel Xmax XL's en ben hier heel tevreden van. In afdalingen op zware keienpaden wordt er al eens een stootje gegeven. Inderdaad er kan al eens een klein slagje in de zijkant van de velg zitten (een steen in volle snelheid tegen een velg heeft ook wel wat kracht), maar ik heb nog geen enkele keer moeten laten hercentreren of zo. Een kwalijke klap is natuurlijk nooit uitgesloten.

Eén ding wil ik wel kwijt: gebruik nooit de Shimano XTR keramische remblokjes. Deze zijn veel te hard en geven vroegtijdige slijtage van de ceramische laag. Er heeft op een achterwiel eens zo'n setje gestoken. De blokjes slijten nauwlijks, maar in de plaats hiervan slijt je velg. Ik heb ze er af gegooid.

In O2 bikers stond in een vorig nummer ook zo'n klacht van een lezer. O2 bikers (met hun dikke advertenteerder Shimano) wist zogezegd van niets en verwees naar eventueel foutief gebruik van de biker en materiaalfouten in de velg. Hoe doorzichtig...
Wiens brood men eet...

Ik gebruik normaliter altijd BBB keramisch (rood). Ze zijn iets zachter maar sparen de velg.
Sjef
Mountainbiker
Location: Cannondale Jekyll 1000 SL (=> 3000) Mono Mini, X-Max XL

Post by Sjef »

Na een paar honderd km's zaten bij mij een behoorlijk aantal spaken flink los.
Maar zo vreemd lijkt mij dit niet, het is niet ongebruikelijk dat een wiel (spaken) zich gaan zetten na enige tijd. Als het wiel daarna goed nagespannen wordt zou het verholpen moeten zijn.
Vergelijkbaar met versnellingskabels die na montage een keer nagesteld moeten worden.

Mijn vorige X-max (UST) heb ik de nodige tijd zonder enig probleem mee rondgecrossd, ondanks mijn ruim 90 kg.
Overigens ook geen enkel probleem met lagering gehad.
Post Reply