Sportdrank altijd of enkel bij grotere prestaties ???

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
stef78
Mountainbiker

Post by stef78 »

@ sharirani...

ik weet niet waar jij je info haalt maar het is totaal incorrect wat je zegt, vitaminen dragen wel bij tot de opname van voedingsstoffen zoals koolhydraten, eiwitten en zelfs vetten.

om mijn mening te staven heb ik een website bijgevoegd die enkel over vitaminen handeld.

http://www.natuurlijkerwijs.com/vitamin ... vitamine_a

als persoonlijk staafmiddel heb ik 'mijne pot carbo' der eens bij gehaald :-D

vit B1 Helpt suiker omzetten in energie in de spieren
B2 Helpt bij de stofwisseling van vetten, eiwitten en koolhydraten
B3 Haalt energie uit suiker, vet en eiwit
B6 Zorgt voor de opname van eiwitten en vetten
B12 Nodig om vetten koolhydraten en eiwitten te kunnen gebruiken
- Geeft meer energie
C Antioxidant
E Antioxidant
H Verlicht diverse vormen van spierpijn
M

dus nu kunt u toch nie tgaan beweren dat deze vitaminen totaal onnodig zijn in isotone dranken he, ik heb bij alle vitaminen de directe link voor onze sport genomen van bovengenoemde site, lees de site eens na, het is echt interressant...
Headshot
Mountainbiker
Location: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Post by Headshot »

in het tijdschrift van Wielrijder en Biker staat:

ideale sportdrank tijdens training of competitie bevat 60 tot 80 gram koolhydraten per liter, max 100mg% natrium en max 22mg% kalium. De osmolariteit blijft lager dan 500 (mOsmo/l) en er zijn geen overbodige en belastende toevoegingen van gas, alcohol, cafeine en vitamines aanwezig.

viataminetekortes komen niet tot stand tijdens een inspanning maar komen tot stand binnen een periode van dagen tot maanden. En door vitaminesupplementen kan de drank mss minder opneembaar worden, al is daar geen echt bewijs voor.

De toegenome zuurgraad door toevoeging van citroenzuur of andere zuren zal de maagledeging wat doen afnemen
mariodc
Mountainbiker

Post by mariodc »

ik was vroeger zeer hard tegen sportdrankjes en reepjes

ik ga min 1u 30 lopen of 2 tot 3 uur fietsen
en dit vier keer per week

mijn ervaring is dat sinds ik poeders gebruik niet meer uitgeblust raak en minder spierpijn achteraf heb en een merkbaar beter recuperatie en herstel heb .

maar ge moet mij niet geloven beter dat ge het zelf uitzoekt.
greetz
flippy
Mountainbiker

Post by flippy »

Er zijn twee soorten sportdrank: energiedrankjes en isotone drankjes. Energiedrankjes dienen als supplement of ter vervanging van andere energiebronnen (muësli, energierepen, gels, etc) gedurende lange inspanningen en zijn in feite niet in de eerste plaaats dorstlessend. Isotone drankjes zijn drankjes die een veel lagere caloriewaarde hebben dan energiedrankjes maar dorstlessend zijn en hydraterend. In principe werken isotone drankjes beter dan water als dorstlesser omdat ze mineralen bevatten die zorgen voor een betere vochtopname in het lichaam, en zouten. Gedurende langere inspanningen worden deze uitgezweet en moeten dus vervangen worden om een zeker prestatieniveau te behouden en vooral om na de inspanning beter te recupereren. Of het nu noodzakelijk is om dure sportpoeders te gebruiken is maar de vraag: de grote spelers (born, isostar en andere) leveren een degelijk product maar zijn zeker niet goedkoop te noemen. Zelfgemaakte sportdrankjes zijn goede alternatieven: multivitamienensap aangelengd met lichtelijk zout water (best water laten koken, zout toevoegen en terug laten afkoelen), of roosvicée (babydrankje op basis van rozebottel) met zout water, enz.

p.s.: liefhebbers van poeders moeten opletten!!! Alle grote producenten van sportdrank verkopen zowel energiedrankjes als dorstlessers, en meestal staan die broederlijk naast mekaar in het rek. Een maat van mij heeft het klaargespeeld om gedurende zijn dieet 1200km te fietsen en toch enkele kilo's te verdikken omdat hij zich onwetend volgoot met proteïnen telkens hij dorst had op de fiets. Lees dus wel het etiket alvorens te kopen.
17tim
Mountainbiker

Post by 17tim »

kassa wrote:Tip: Je kan je sportdrank ook perfect zelf maken 1/2 liter vruchtensap aanlengen met 1/2 liter water + een snuifje zout. Ideaal voor de intensievere training, zo bespaar je je een pak geld.
Afhankelijk van het soort fruit dat je bedoelt, zal het wel ongeveer evenveel of duurder uitkomen. Zo kom je op ongeveer 1€ voor 1/2 liter appelsiensap (als je grof rekent dat je er 4 nodig hebt voor 1/2 liter & dat er ongeveer 6 in een kg gaan die +/- 1.5€/kg kost).

Fruit en groenten zijn duur tegenwoordig, te duur... :-?
Post Reply