hartslag altijd hoog

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

erikske, wat vertelt gij hier nu allemaal

Bij het lopen is het een stuk eenvoudiger de hartslag laag te houden, zeker hier in Oost-Vlaanderen. Met de MTB probeert ge uw trapfrequentie aan te houden met als gevolg altijd hoge hartslagen op de beklimmingen. Bij het lopen kan 'k rustig kortere passen nemen en zijn dezelfde hellingen gerust met een lagere hartslag te nemen.

Verder heb ik geen verschillen in max hartslag bij lopen of fietsen. Misschien ligt het bij u aan vlakke ritten en niet genoeg fietsspieren....
Maorten
Mountainbiker

Post by Maorten »

tja ik sluit mij toch aan bij erikske hoor, hartslag bij het lopen is altijd hoger, ik heb ooit een conditietest gedaan op de fiets en dan vroeg ik ook welke waarden ik moest nemen bij het lopen, en dan zei men mij ook dat ik gerust 10 tot 15 slagen hoger mag nemen bij het lopen in vergelijking met het fietsen
erikske
Mountainbiker

Post by erikske »

@Maorten ,

Mij werd hetzelfde verteld tijdens de testen in Nothebohm (Brecht).
De maximale hartslag bekomen na een fietsproef mag je inderdaad met 10 à 15 slagen verhogen bij de looptest .
Ik ondervind het dagelijks , ik loop nog steeds 55 km. per week en fiets meer dan geregeld . Er is een groot verschil in hartslagfrequentie tussen een rustige duurloop en een rustige fietsrit .
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

't gaat wel over de maximale hartslag èh
Choembawamba
Mountainbiker

Post by Choembawamba »

erikske wrote:
Choembawamba wrote:. Vroeger liep ik gewoon zonder hartslagmeter, maar omdat ik meer en meer begin te lopen, wou ik wel eens weten of ik goed bezig ben en hoe ik eventueel nog kan verbeteren.
Ik was tot voor twee jaar een competitieloper . Het is volkomen normaal dat er bij het lopen hogere hartslagen genoteerd worden dan bij het fietsen . Meestal rekent men een 10 à 15 slagen meer dan bij het fietsen .
Bij lopen ben je dan ook meestal veel meer cardiovasculair bezig dan bij het fietsen . Tijdens het fietsen is de kracht in de benen de zwakke schakel vnl. tijdens vlakke ritten . Bij het lopen kon ik m'n hartslag makkelijk boven de 200 krijgen . Bij het fietsen zal dit enkel lukken bij heel steile beklimmingen . Ik kan rustig fietsen bij 120 slagen per minuut , bij het lopen is dit veel minder relevant . Nu moet ik wel zeggen dat ik na een doorgedreven marathontraining kon lopen aan 125 hartslag . Het vraagt heel veel training ( loopkilometers ) om je hartslag te doen dalen . Ik zou zeggen , rustig blijven verder malen ( kilometers vreten ) en ééns per week wat intervaltraining ( hartslag goed in het rood ) inlassen . Bijvoorbeeld 3 tot 5 keer een duizend meter , je basissnelheid zal dan wel verbeteren , de rest volgt vanzelf .
Men zegt ook dat een fietstraining 3 keer langer moet duren dan een looptraining om dezelfde cardiovasculaire inspanning gedaan te hebben .
Die hogere hartslagen bij het lopen zullen daar wel iets mee te maken hebben . Persoonlijkvind ik dat beide sporten( vnl. mountainbike /lopen ) mekaar heel mooi aanvullen .
Veel succes
Schitterend, dit is de info die ik zocht. Nu weet ik dat het normaal is, en gewoon mag verder trainen. Ik had ook wel dat gevoel hoor, heb een beetje basisopleiding trainingsleer enzo, maar ik twijfelde toch nog.
Dus thanks !
Post Reply