Fully of Hardtail

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Choembawamba
Mountainbiker

Post by Choembawamba »

Ik ga ook eens een nOOb vraag stellen: waarvoor staat nOOb eigenlijk ??
Heb dat nu al zó veel gezien, maar nog nooit geweten waarvoor dat staat
looneycooney
Mountainbiker

Post by looneycooney »

komt van : NEWBE zeker ..'nieuwzijn' oftewel beginneling , amateur etcetc :lol:
kgeloof dat 'Choembawamba' hetzelfde betekende ! *grapke heh*
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

as ik ne goekopen epickader vind me vbrakenokken gaat mijne hardtail ook te koop ze
Docteur Dérailleur
Mountainbiker

Post by Docteur Dérailleur »

Na jarenlang ht gereden te hebben, zou ik nu toch mijn fully niet meer willen inruilen.

Argumenten?

- veel betere tractie offroad: klimmen en singletracks, enz...
- het afdalen
- vergevingsgezind wanneer je een foutje maakt
- naar mijn mening even snel zeker in marathonopzicht

(naar andere meningen ook :in Nederland hebben ze eens een test gedaan : na één ronde was de ht sneller, na twee rondes verloor deze aan rendement ten opzichte van de ht)

Randvoorwaarden?

- geen fully van de Makro natuurlijk
- er zijn nadelen hoor (ondertussen weet ik al dat ik met diepe kuilen toch soms best een beetje op de trappers ga staan)

En nu in verband met de polemiek ht versus fully:

- ieder z'n goesting
- het moet gedaan zijn met als verkoopreden bijna voor te stellen alsof je enkel een fully aanschaft voor rugproblemen. Een fully is geen bompaversie van een ht.
- in verband met de snelheidsmythe: je denkt soms dat je trager gaat , maar dat is maar een gevoel
jocca
Kerstman
Location: een met wat alu, carbon, rubber en nog het een en ander

Post by jocca »

ikzelf ben een fan van de hardtails, ik heb namelijk graag voeling met de ondergrond waarop ik rij. Of je nu veel vlugger afdaald met een fully wil ik best wel in twijfel trekken hoor, ik heb een weekske in de alpen gereden samen met 8 anderen waarvan er 2 een fully hadden en in de afdalingen kon ik die zonder problemen bijhouden en er zaten ferme afdalingen bij hoor, ik rij zelfs nog met v-brakes ook en stond overal stil waar ik maar moest stil staan. Die verklaarden mij wel ferm gek ma soit. Enkel op een downhill parkoer (jaja ook dit gedaan met een hardtail), kon ik eentje net niet bijhouden omdat het daar op de boomwortels net te extreem begon te worden. Ik moet er wel bij vermelden dat ik wel met NN van 2,25 rij en die vangen heel wat op hoor. Met andere woorden als je een goede rug hebt en je wilt echt voelen wat er onder uw wielen zit zou ik voor een hardtail gaan, wens je meer comfort dan miss een fully opteren. Ik zweer in ieder geval bij een hardtail met v-brakes, na vorige week ben ik ervan overtuigd dat ik zelfs geen schijfremmen nodig heb ...
woutvc
Mountainbiker

Post by woutvc »

@jocca,

Je verklaart het eigenlijk zelf. Jij hebt met je HT meer moeite moeten doen om de FS bij te houden in de afdaling.
Dus concludeer ik dat een FS minder inspanning vraagt om af te dalen.

Ik rij zelf met beide. Een HT (Scott) en een Epic.
Ik betrap mezelf erop dat ik meer geneigd ben de Epic te kiezen voor het MTB in de streek. Gewoon omdat dit beter aanvoelt.
Maar het blijft een persoonlijke keuze. Sommigen zweren bij een HT en andere zweren bij een FS.
Misschien dit weekend eens een FS proberen in Chimay?
jocca
Kerstman
Location: een met wat alu, carbon, rubber en nog het een en ander

Post by jocca »

tuurlijk heb je meer moeite, het zou een beetje onlogisch zijn om te beweren dat dit niet zo is, maar als ik ga biken "werk" ik graag tijdens een afdaling, de voldoening en de kick als je dan vollenbak naar beneden rijd en je kan een fully bijhouden is dan ook bijzonder groot, en zoals je zegt het is een persoonlijke keuze en die keuze kan je alleen staven als je eens met beide types hebt gefietst. Dus ik zou zeggen kom dit weekend af na chimay en daar kan je (hoop ik) zowat alles testen wat nu op de markt verkrijgbaar is. Dan zal je wel weten wat je het meeste aanstaat.
stef78
Mountainbiker

Post by stef78 »

ik heb nu ne fully die het waard is 'fully' genoemd te worden...

nu pas ervaar ik de voordelen enorm tegenover mijn vorige (goedkope fiets)

je kan een veel hoger tempo aan op heel onregelmatig terrein (lees : korte puttekes en bultjes) en je kan een hoge snelheid aan en heel lang op zulke stukken...

vandeweek in sinaai gereden op de beruchte dijk daar nog nooit zo snel over geweest dan deze week, geen prob om een paar lichtere ht in te halen, in ietwat comfort dan nog, lang leve de fullies :-D

maar he tis wel zo de instellingen zijn heel belangrijk daarom ook goede voorvering en heel juist afstellen en niet bang zijn af te wijken van de fabrieksopgaven ivm luchtdruk...scheelt een huis
K2-er
Test team
Location: Orbea Rallon/Commencal Meta/ Nicolai Helius/Kona Jake the snake

Post by K2-er »

Persoonlijk vind ik het grote voordeel van een fully de betere tractie die je behoudt met het terrein, het wiel blijft beter aan de grond "plakken" waardoor ik het gevoel heb dat ik bergop en ook bergaf net dat tikkeltje beter kan rijden dan met mjin hardtail.
Maar aan de andere kant heb je met een hardtail ook wel meer "voeling" met het terrein, je moet precieser sturen, beter je ideale lijn kiezen in een afdaling en je wordt ook sneller afgestraft op stuurfoutjes.
Nu zoals gezegd, een persoonlijke keuze, maar ik vind dat je maar kan vergelijken als je met beide types van fietsen gereden hebt. Er zijn vele personen die zweren bij een hardtail, maar hebben ze dan wel al eens met een goed uitgebalanceerde fully gereden?
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

jocca wrote: Of je nu veel vlugger afdaald met een fully wil ik best wel in twijfel trekken hoor, ik heb een weekske in de alpen gereden samen met 8 anderen waarvan er 2 een fully hadden en in de afdalingen kon ik die zonder problemen bijhouden en er zaten ferme afdalingen bij hoor, ik rij zelfs nog met v-brakes ook en stond overal stil waar ik maar moest stil staan.
Dit wil ik best geloven, maar rij zelf eens met een fully naar onder, dan ga jij misschien nog sneller.
Ik ben er zeker van dat ik met een fully sneller een afdaling zal doen, ik heb nu een onzeker gevoel op mijn nerveus hardtailke.

Of ik zou kiezen voor een fully? Ja en nee.
Voor de Limburgse bossen en TT's vind ik niet dat ik het echt nodig heb om die achtervering op mijn fiets te hebben. Al zou ik voor een lange rit (+80km) toch een fully verkiezen, al is het maar voor mijn comfort.
Ga ik richting Ardennen zou ik het liefst een fully hebben.
Volgend jaar komt er voor mij zeker een fully bij, ben nog volop aan het kiezen welke het moet gaan worden...
Post Reply