zou het te maken met de huidige roofbouw (pardon, aktief bosbeheer) in Houffa? Of gaat het over een permanent nieuw parcours?
Raar dat ze er bij het Syndicat niets van weten... niet dat het hen zou interesseren ook.
Ik zou zeggen : hou ons op de hoogte, en van zodra er eentje klaar is - rijden en GPS track?
Houffalize
Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
- Splenter
- Mountainbiker
heeft niks te maken met de roofbouw (ik begrijp ten volle wat je bedoelt, mijn hart bloed als ik buiten kom...), maar het is een lichte hertekening en herbepijling van de routes. Route 6 loopt in de beginfase vrij gelijk met route 1 van vroeger (enkel het begin in houffa zelf is anders), tot je aan de grote weg komt. Je beklimt dan niet meer rechts de oude wereldbekerhelling, maar je rijdt rechtdoor. Ik vermoed dat deze route tot in petite mormont klimt en daar rechtsaf gaat richting Achouffe. Daar heb ik in ieder geval ook al bordjes gezien.jervanheg wrote:zou het te maken met de huidige roofbouw (pardon, aktief bosbeheer) in Houffa? Of gaat het over een permanent nieuw parcours?
Raar dat ze er bij het Syndicat niets van weten... niet dat het hen zou interesseren ook.
Ik zou zeggen : hou ons op de hoogte, en van zodra er eentje klaar is - rijden en GPS track?
Ik vermoed dat het gaat om een uitgebreide revisie: bestaande routes lichtjes aanpassen en volledig herbepijlen. Zoals gezegd zal dit ook wel te maken hebben met de nieuwe kaarten die eraan komen.
Rijden: dat zal voor de komende weken zijn. Heb tijdens de zomermaanden quasi elke avond vrij, dus ik zal ze wel eens uittesten. Een gps-track zal moeilijk worden, want ik heb geen gps (zwaar aan het overwegen, maar afgeschrikt door het kostenplaatje) en die van Moulin Bock zijn gewone geko's waarbij je de track niet kunt uploaden naar de computer..
PS. wie op een avond wil gaan biken rond houffa, let me know!
Hier sluit ik me even bij aan.CCR wrote:zijn de routes nu al hersteld en welken raden jullie aan vr ervaren bikers ?
grtz
Vorig jaar september was route 3 ons op het lijf geschreven, superroute! In Oktober was die route wegens het jachtseizoen lichtelijk 'gecastreerd'. Alle leuke stukken waren eruit...
Hoe moet ik dat nu zien? Is route 3 nog wel even uitdagend als vorige zomer?
- Splenter
- Mountainbiker
Route 3 ligt er momenteel weer gewoon bij zoals vorig jaar. Geen omleidingen meer omwille van jacht of dergelijke. Zelfs de stukken die compleet in de vernieling gereden lagen door bosbouw liggen aanvaardbaar goed. Als het plotseling een week gaat regenen gaan laatstgenoemde stroken wel nog problemen geven momenteel.
Ik vertrek binnen 3 weken naar vielsalm en ben van plan om van daaruit eens af te zakken naar Houffa. Heb me bij zanzibar een kaart gekocht van de bikeroutes in de omgeving van Houffa. Zijn die dan nog up to date?
Verder wil ik nog in Vielsalm zélf toeren en nog eens afzakken naar Trois-Ponts waar ik vorig jaar zat.
Verder wil ik nog in Vielsalm zélf toeren en nog eens afzakken naar Trois-Ponts waar ik vorig jaar zat.
- Splenter
- Mountainbiker
Ritverslag nieuwe route 6 (groen)
kaart zal niet meer 100% up to date zijn neen.
Ritverslag van de nieuwe route 6 (groen)
Vertrek vanuit centrum Houffalize richting Bertogne (dat is aan de tank naar rechts), langs het schooltje richting houten Chalets.
Een heel stuk is identiek aan oude route 1: langs de houten chalets, afdaling + klimmetje naar viaduct, afdaling naar Pont de Suhet en halfweg de klim rechtsaf verder klimmen. Afdalen naar de rivierdoorsteek aan K20 en over het houten brugje. Na het brugje naar links.
Hier stopt de gelijkenis met oude route 1 even. in de grote bocht aan K20 moet je rechtsaf het bos in (steil!) Het gaat hier om een oud pad dat evenwijdig loopt aan de baan Houffa-LaRoche dat ze terug berijdbaar hebben gemaakt. Weliswaar nog veeeeel braamstruiken langs dit pad, ik ga morgen mogen plakken vermoed ik...
Na lang stukje vrij vlak draaien we rechts de oude wereldbekerhelling op (identiek aan zware klim uit oude 1) Helemaal tot boven en we rijden naar beneden waar de blauwe route 2 naar boven klimt.
Beneden kom je uit aan de Martin Moulin. Je rijd over de rivier en gaat onmiddellijk terug rechtsaf, aan de andere kant van de rivier. Tof stukje. Je rijdt een rivierdoorsteek voorbij en wat verder ga je links steil op, een singletrack. Het gaat opnieuw om een oud pad dat ze terug vrij gemaakt hebben. Oppassen voor de rots die links uitsteekt
Singletrack wordt breed pad en op de grote kruising gaan we rechtsaf over het betonnen brugje. Steile helling naar Achouffe. Vlam door Achouffe en de asfalt volgen naar Longue Virée. Rechtdoor, door de konijnenpijp onder de autosnelweg.
Na de konijnenpijp onmiddellijk naar RECHTS! Risico om verkeerd te rijden als je de oude routes gewend bent. Na 50m terug links. Op einde rechts en dan krijg je een leuke afdaling die eindigt aan de voet van de zware wereldbekerhelling (kale helling met grote losse stenen, legendarisch). Deze helling rij je half op en dan ga je rechtsaf. Wat op en af, toffe singletracks en je komt uiteindelijk terug in houffa uit.
Ben zelf twee keer fout gereden uit gewoonte, maar de route moet ongeveer 25km zijn. Het is op zich een stuk sjieker geworden met enkele heel mooie nieuwe paadjes (die ik al kende, maar allé
) De oude route 1 herken je wel nog hier en daar, maar het is zeker een waardige upgrade. In de loop van de week rij ik de nieuwe route 1.
Ritverslag van de nieuwe route 6 (groen)
Vertrek vanuit centrum Houffalize richting Bertogne (dat is aan de tank naar rechts), langs het schooltje richting houten Chalets.
Een heel stuk is identiek aan oude route 1: langs de houten chalets, afdaling + klimmetje naar viaduct, afdaling naar Pont de Suhet en halfweg de klim rechtsaf verder klimmen. Afdalen naar de rivierdoorsteek aan K20 en over het houten brugje. Na het brugje naar links.
Hier stopt de gelijkenis met oude route 1 even. in de grote bocht aan K20 moet je rechtsaf het bos in (steil!) Het gaat hier om een oud pad dat evenwijdig loopt aan de baan Houffa-LaRoche dat ze terug berijdbaar hebben gemaakt. Weliswaar nog veeeeel braamstruiken langs dit pad, ik ga morgen mogen plakken vermoed ik...
Na lang stukje vrij vlak draaien we rechts de oude wereldbekerhelling op (identiek aan zware klim uit oude 1) Helemaal tot boven en we rijden naar beneden waar de blauwe route 2 naar boven klimt.
Beneden kom je uit aan de Martin Moulin. Je rijd over de rivier en gaat onmiddellijk terug rechtsaf, aan de andere kant van de rivier. Tof stukje. Je rijdt een rivierdoorsteek voorbij en wat verder ga je links steil op, een singletrack. Het gaat opnieuw om een oud pad dat ze terug vrij gemaakt hebben. Oppassen voor de rots die links uitsteekt
Singletrack wordt breed pad en op de grote kruising gaan we rechtsaf over het betonnen brugje. Steile helling naar Achouffe. Vlam door Achouffe en de asfalt volgen naar Longue Virée. Rechtdoor, door de konijnenpijp onder de autosnelweg.
Na de konijnenpijp onmiddellijk naar RECHTS! Risico om verkeerd te rijden als je de oude routes gewend bent. Na 50m terug links. Op einde rechts en dan krijg je een leuke afdaling die eindigt aan de voet van de zware wereldbekerhelling (kale helling met grote losse stenen, legendarisch). Deze helling rij je half op en dan ga je rechtsaf. Wat op en af, toffe singletracks en je komt uiteindelijk terug in houffa uit.
Ben zelf twee keer fout gereden uit gewoonte, maar de route moet ongeveer 25km zijn. Het is op zich een stuk sjieker geworden met enkele heel mooie nieuwe paadjes (die ik al kende, maar allé
- mountainsurfer
- Mountainbiker
Post by mountainsurfer »
maandag 23 juli
route 3 en 6 gereden
houffalize is wel een gezllig dorpje
routes zijn goed uitgepijld
zitten veel beklimmingen in (1300 hm op 60 km )
maar weinig technishe stukken (zowel op als neer )
ook weinig single tracks
niet veel volk gezien
zaterdag.zondag en dinsdag in harre gereden
(chalet gehuurd )
in harre lange tijd rode pijlen gevolgd (die op de bomen waren geschilderd)
bijna allemaal bos
zeer goed (denk dat van een of andere tocht moet geweestzijn )
(veel bos met prive bordjes gezien )
villeres st gertude ook gereden
route 3 en 6 gereden
houffalize is wel een gezllig dorpje
routes zijn goed uitgepijld
zitten veel beklimmingen in (1300 hm op 60 km )
maar weinig technishe stukken (zowel op als neer )
ook weinig single tracks
niet veel volk gezien
zaterdag.zondag en dinsdag in harre gereden
(chalet gehuurd )
in harre lange tijd rode pijlen gevolgd (die op de bomen waren geschilderd)
bijna allemaal bos
zeer goed (denk dat van een of andere tocht moet geweestzijn )
(veel bos met prive bordjes gezien )
villeres st gertude ook gereden
Ik ben vrijdag 28juli ook gaan biken in Houffa. Gestart met route 3 (35km), volgens de kaart zeer moeilijk en technisch. Een paar technische stukken (eerste afdaling met daaropvolgende beklimming en op het einde dat boomwortelpad) gehad maar toch niet de ganse tocht.
Daarna nog route 1 (18km) bij gedaan, omschreven als vlakke tocht. Deze ging op uitzondering van begin en einde inderdaad relatief vlak. Een ideaal parcours lijkt me om een beginnende biker te laten kennismaken met de Ardennen. Ik had echter iets hogere verwachtingen.
De tochten zijn wél perfect uitgepijld, geen enkele keer misreden en ook nooit problemen gehad om de weg te vinden. Er zaten ook een tweetal paadjes bij, die lichtjes bergop gingen, maar zodanig waren uitgesleten dat je steeds met je pedalen de grond raakte, vervelend.
Daarna nog route 1 (18km) bij gedaan, omschreven als vlakke tocht. Deze ging op uitzondering van begin en einde inderdaad relatief vlak. Een ideaal parcours lijkt me om een beginnende biker te laten kennismaken met de Ardennen. Ik had echter iets hogere verwachtingen.
De tochten zijn wél perfect uitgepijld, geen enkele keer misreden en ook nooit problemen gehad om de weg te vinden. Er zaten ook een tweetal paadjes bij, die lichtjes bergop gingen, maar zodanig waren uitgesleten dat je steeds met je pedalen de grond raakte, vervelend.