No Tubes Informatie en ervaringen

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
SOM epic ghost
Mountainbiker
Location: ghost scandium team/ridley/specialized epic marathon

Post by SOM epic ghost »

transalp gedaan met notubes ztr355 velg en gewone Racing Ralph erop.
(alleen op achterwiel). vooraan had ik een UST nobby nic liggen met vloeistof
laatste dag echter binnenband gestoken want band ging lek (tot 1,5 bar)
reden door de hitte (tot 40°) was vloeistof gedeeltelijk opgelost en er zaten een 4-tal kleine scheurtjes in de band door puntige rotsen op het loopvlak.

al bij al een zeer positieve ervaring.
$mokeyJoe

Post by $mokeyJoe »

SOM epic ghost wrote:transalp gedaan met notubes ztr355 velg en gewone Racing Ralph erop.
(alleen op achterwiel). vooraan had ik een UST nobby nic liggen met vloeistof
laatste dag echter binnenband gestoken want band ging lek (tot 1,5 bar)
reden door de hitte (tot 40°) was vloeistof gedeeltelijk opgelost en er zaten een 4-tal kleine scheurtjes in de band door puntige rotsen op het loopvlak.

al bij al een zeer positieve ervaring.
Dank u voor de mededeling SOM.Dit bewijst toch wat over de degelijkheid van de ZTR's
SOM epic ghost
Mountainbiker
Location: ghost scandium team/ridley/specialized epic marathon

Post by SOM epic ghost »

op die velg is echt niets aan te merken hoor
topsnelheid was 89 km/u op asfaltafdaling
en voelde nog veilig aan.

ik heb veel afdalingen gereden waar anderen te voet naar beneden gegaan zijn omdat er teveel rotsen,stenen lagen.

maar dit zegt waarschijnlijk niet zozeer veel over de velgen maar vooral techniek, en die kun je goed leren in de ardennen.

voor de rest superwielekes !!
en natuurlijk alles kan kapot gaan als je iets hard raakt.
onze gids zijn velg DT4.1 was volledig ingedeukt door ietske te hard over een steen te gaan, en deze velgen zijn gekend als oerdegelijk en sterk.
Qube
Mountainbiker

Post by Qube »

Ook de TAC06 gereden met NN 2.1 non-tubeless en vloeistof. Geen enkel probleem gehad. Band bleef mooi op druk en geen enkele platte band gehad. Mijn "wederhelft" in de TAC die ook met NN reed, maar wel met biba, had dan weer 2x prijs met een platte band.

Ik moet wel zeggen dat na de Kitzalp, TAC en nog wat lokale trainingskm's de achterband qua profiel zijn beste tijd heeft gehad... :bounce:
vmd1ao
Mountainbiker
Location: Canyon Exceed 9.0 SLX (29")// Stumpjumper Expert Carbon HT 09 (26")

Post by vmd1ao »

TPL, ik rij met XCR dry²(GEEN UST) met DT 1480 wielen, met velglint en ZONDER vloeistof. Blijven dan zelfs juist lang genoeg hard staan om een rit van 3u te doen, maar s'anderendaags staan ze wel helemaal plat, het is te zeggen, enkel mijn voorband had dit probleem. Achteraan verloor hij slechts 0.2bar op 2d. Spijtig, slip ingereden dit weekend, is voor schroothoop nu. :cry: . Rij ook op max 2.2bar.
Bengo
Mountainbiker

Post by Bengo »

Na met klassieke BiBa/BuiBanden op de Ardennenmarathons telkens een lekke band te hebben gekregen, begon ik toch sterk erover na te denken om met No Tubes-vloeistof te gaan rijden. Maar het gedoe met dat plakkerig goedje schrikt me als onhandige Harry af. Dus nog even de kat uit de boom en de vloeistof uit de band gekeken en her en der mijn licht opgestoken.
En dan blijkt dat ook met No Tubes je nog wel degelijk allerlei problemen kunt krijgen. Op de zeer recente TransSchwarzwald-meerdaagse hebben zowel de Reevax-kerels als Luc Jennen (zie daarvoor een ander mtb-forum...) met hun No Tubes lek gereden. Soms was het gat te groot en spoot de vloeistof er uit en moesten ze een binnenband steken (bij Luc J.) terwijl die van Reevax konden volstaan met een luchtpatroon los te laten op de lekkende band (dwz. de No Tubes vloeistof dicht het gaatje wel, maar dat vraagt enige tijd en in die tijd loopt de band natuurlijk wel verder leeg). Maar blijkbaar verloor de band ook na dat ene luchtpatroon nog verder lucht, zodat het voor Domie (één van de Reevax-boys) een gevaarlijk karwei was om nog het einde te halen op een bijna platte No Tubes-band.
Kortom: die No Tubes zorgen er wel voor dat je minder snel lek rijdt, maar lek rijden doe je toch nog. En dan is het dus nog maar de vraag of de extra moeite van die vloeistof en het luchtdicht maken van de velg etc. opweegt tegen het lichte voordeel van minder snel lek te rijden.
S k u l l
Mountainbiker

Post by S k u l l »

Bengo, reden de rijders die je vermeld met een gewone band of een UST-band.
NoTubes in combinatie van NoTubes geeft toch een serieuze zekerheid, natuurlijk ben je dan wel de gewichtswints kwijt.
Maar uit je post leid ik af dat niet plat rijden het belangrijkste is, dus NoTubes + UST band :wink: !
Bengo
Mountainbiker

Post by Bengo »

No Tubes-vloeistof in combinatie met een gewone band (zonder binnenband dan) of in combinatie met een UST-band? Wat mijn met No Tubes-vloeistof maar toch lek rijdende TransSchwarzwalders hadden (USTband of gewone band) weet ik niet, al vermoed ik een gewone band.

Ik begrijp je suggestie om NO Tubes-vloeistof te gebruiken samen met de zware maar extra-stevige UST-band, om zo nog meer zekerheid te krijgen.
Maar dan ben je weer beter af met velgen die al voorzien zijn op UST-banden, meen ik. En da's dan weer een aankoop meer.

Misschien iets tussenin als alternatief: op de website van Schwalbe zie ik dat ze bv. hun allrounder-band Smart Sam in sommige versies uitrusten met wat ze 'Race Guard' noemen: het gaat hier om een klassieke band (dus met binnenband) maar wel verstevigd zodat bv. Snakebites veel minder of helemaal niet meer zouden moeten voorkomen...
Nielskie
Mountainbiker

Post by Nielskie »

als Supernaut niet van bandjes veranderd is de laatste maand, dan zal hij de TransSchwarzwald met een UST band met hutchinson anti-lek vloeistof gereden hebben. In principe toch de veiligste oplossing.

pech kan je altijd hebben. ik heb ooit eens flinke snijwonde gekregen van een suikerboon. Dat is nu ook niet echt het gevaarlijkste en scherpste voorwerp op deze aardbol.

Als het lek te groot is, want wat kan je allemaal tegenkomen zo in de bossen, dan kan zelfs een "wondermiddeltje" niet helpen.
Supernaut
Mountainbiker

Post by Supernaut »

Nielskie wrote:als Supernaut niet van bandjes veranderd is de laatste maand, dan zal hij de TransSchwarzwald met een UST band met hutchinson anti-lek vloeistof gereden hebben. In principe toch de veiligste oplossing.

correct :geax barro marathon ust en hutch.

pech kan je altijd hebben. ik heb ooit eens flinke snijwonde gekregen van een suikerboon. Dat is nu ook niet echt het gevaarlijkste en scherpste voorwerp op deze aardbol.

Als het lek te groot is, want wat kan je allemaal tegenkomen zo in de bossen, dan kan zelfs een "wondermiddeltje" niet helpen.

correct : Een lek t.g.v. van een doorn wordt probleemloos gedicht,maar scheuren t.g.v. keien wordt problematisch.Tijdens de TS 1x lek en biba moeten steken de andere keer dat ik lek reed bleef er wel lucht in de band.Wilde deze later terug oppompen en de vloiestof kwam er terug uit als de druk hoger werd.
Post Reply