hoe krampen wegwerken zonder van fiets te stappen?

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

Blubberduck wrote:(ZEKER NIE RECHT OP DE TRAPPERS STAAN [-X OF ANDERS... :-? )
Hmm, blijkbaar heb ik het dan serieus mis.
Maar is het niet zo dat als je een kramp hebt in het bovenbeen, dat je deze dan wegkrijgt door het been te strekken?
Black Phantom
Mountainbiker

Post by Black Phantom »

Yakke wrote:Maar is het niet zo dat als je een kramp hebt in het bovenbeen, dat je deze dan wegkrijgt door het been te strekken?
Hangt ervan af waar je de kramp hebt hé.
Quadriceps = hiel tegen zitvalk trekken
Hamstrings = been strekken

Een kramp is een (pijnlijke) samentrekking van de spier. Om die eruit te krijgen, moet je de spier terug uitrekken.

Heb ik ook al voorgehad: kramp in de quadriceps. Ik trek dus mijn hiel tegen mijn zitvlak, en daardoor trekken ook de hamstrings in een kramp.
Dan weet ge helemaal niet meer waar kruipen :evil:
Willy D
Mountainbiker

Post by Willy D »

Maar wat doe je met een kramp aan je rug, ter hoogte van het schouderblad: die spier (of pees) voel ik trekken vanaf men sleutelbeen.
Ik moet er wel bijzeggen dat de spieren en pezen aan mijn rechterschouder 'verlegd' werden om een ontwrichting naar achter (meestal ontwricht een schouder naar voor) te vermijden)
Na ca. 2 uren op de fiets kan ik men arm bijna niet meer strekken.
Een bezoek aan de dokter zal zeker nodig zijn, maar heeft iemand een idee hoe je zoiets kan vermijden (fietshouding?) #-o
Heinz
Mountainbiker

Post by Heinz »

wd wrote:Maar wat doe je met een kramp aan je rug, ter hoogte van het schouderblad: die spier (of pees) voel ik trekken vanaf men sleutelbeen.
Ik moet er wel bijzeggen dat de spieren en pezen aan mijn rechterschouder 'verlegd' werden om een ontwrichting naar achter (meestal ontwricht een schouder naar voor) te vermijden)
Na ca. 2 uren op de fiets kan ik men arm bijna niet meer strekken.
Een bezoek aan de dokter zal zeker nodig zijn, maar heeft iemand een idee hoe je zoiets kan vermijden (fietshouding?) #-o
Je geeft zelf het antwoord op uw vraag denk ik zo.
Volgens mij kan je beter met dergelijk specifiek probleem een uitgebreide meting laten uitvoeren om de meest optimale positie op de fiets te bekomen.

Zie eens op website bioracer daar is een link naar metingen en kijk eens wie er in uw buurt die uitgebreide metingen doet (schoenen en blokjes meenemen!)

In Gent kan dit o.a. in het UZ ziekenhuis.
Jokke
Mountainbiker
Location: Klein Attitude Race SS + Spark LTD 2011 & Spark SL 2016

Krampen

Post by Jokke »

Als L.O.'er kan ik jullie vertellen dat bijna alle spieren een 'tegenhanger' hebben, bv. biceps - triceps / quadriceps - hamstring ...
Dit om te kunnen plooien en te kunnen terugplooien.

Het is zo dat door in een bepaalde spier een spanning op te wekken, de tegenhanger 'automatisch' gaat ontspannen.

Dus als je bv. krampen krijgt in je kuit, kan je best zelf de punt van je voet naar omhoog brengen met uw beenspieren (de juiste naam van die spieren ken ik niet meer, 't is ook al twintig jaar geleden 8) ).
Dit in combinatie van stretchen door bv uw hiel lager dan uw pedaal te brengen, zou het probleem grotendeels moeten oplossen.

Maar ik heb gemakkelijk praten want ik heb in heel mijn leven nog NOOIT krampen gehad :D :D
Genius
Mountainbiker

Post by Genius »

Is dit allemaal ni gewoon een kwestie van recupuratie want als ik op een steile bekliming boven kom heb ik ook krampen ma na een secondje terug gewon te fietsen is da al weer weg? :-?
freezy
Mountainbiker
Location: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Post by freezy »

Black Phantom wrote:
Heb ik ook al voorgehad: kramp in de quadriceps. Ik trek dus mijn hiel tegen mijn zitvlak, en daardoor trekken ook de hamstrings in een kramp.
Dan weet ge helemaal niet meer waar kruipen :evil:
heb ik ook al gehad... da is idd vree lastig... ge weet gewoon nie wa eerst te doen dan van de zeer...

ikzelf krijg redelijk rap krampen, ik mag eten en drinken zoveel ik wil... kheb al geprobeerd met magnesium, het vermindert wel een beetje, maar niet zo heel veel... het is iets heel ambetant...

ook eens serieuze krampen gehad in de ardennen, bij de beklimming van col de haussire of zo iets, in centrum la roche... da was in linker EN rechterkuit + in rechter quadriceps tegelijk.... :D ge kunt zelfs nie meer deftig van uwe velo stappen dan.....
JeF GT
Mountainbiker

Post by JeF GT »

Krampen komen er meestal door een tekort aan voedingstoffen en/of vocht. Dit kan door een werkelijk tekort komen aan V&V in je lijf of gewoon door een beperking van de doorbloeding van die spier. Het eerste kun je oplossen door voldoende te eten en drinken, het andere door training.

In het begin van het seizoen heb ik dikwijls last van krampen. De beste oplossing is zoals gezegd preventie. Dus veel drinken, voldoende eten EN niet te veel op kracht gaan rijden. Bij mezelf heeft koude ook een nefaste invloed.

Eenmaal je dan met krampen zit is er maar 1 oplossing. 1,2 of meer versnellingskes kleiner en soepel, niet te bruusk gaan peddelen. Eventueel verleg je je 'stuwkracht' van het ene been naar het andere.

Voorkom zeker dat je volledig in kramp gaat, want dan geraak je zeker voor de rest van de rit geen poot meer vooruit. Als je de kramp kunt controleren hoeft dat dus niet voor een echte wanprestatie te lijden. In Beaumont heb ik bv. al twee jaar na elkaar krampen op de zelfde helling. Vorig jaar wou ik mee met de eersten en forceerde ik me ondanks ik de krampen voelde aankomen. Gevolg, ik moest een helling te voet op. Dit jaar heb ik me wel rustig kunnen houden. Met als gevolg ik op het einde niet erdoor ben gezakt.
XTM mountainbiker
Mountainbiker

Post by XTM mountainbiker »

normaal moet je veel drinken als je aan het rijden bent.
als je veel drinkt moeten de krampen normaal uitblijven.
ook niet te snel starten.
veel strechten op het gemak starten en veel drinken is de boodschap
meatball
Mountainbiker

Post by meatball »

is bier ook goed want daar krijg ik soms krampen van in mijn kop #-o
Post Reply