nieuwe fiets probleempjes

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Post Reply
Spitfire
Mountainbiker

nieuwe fiets probleempjes

Post by Spitfire »

Dag allemaal,

Op het gebied van fiets(-onderdelen) ben ik een echte 'leek', vandaar dat ik jullie professionele :wink: hulp kan gebruiken.

Ik heb me gisteren een nieuwe trek 6500 gekocht, deze met schijfremmen.

Het is me opgevallen dat de schijfrem vanachter een licht schurend geluid maakt zonder dat ik de rem indruk. Dus wanneer ik de fiets gewoon vooruit duw (en ook tijdens het rijden) hoor je de schijf lichtjes schuren.
Is dit omdat de rem nog nieuw is? Je zou bijna denken dat de schijf krom is, omdat het maar op 1 bepaalde plaats van de schijf is ...

Dan nog een vraagje over de vering (manitou axel) :
deze is niet echt soepel (ook niet als ik hem op een andere stand zet), juist alsof die vering hapert?

Ik heb vroeger altijd met een oude mbk mtb gereden, dus ik heb geen ervaring met schijfremmen/voorvering

Ik hoop dat dit normaal is en dat dit komt omdat de fiets nieuw is ...

Alvast bedankt voor jullie reacties

Mvg,

Fabrice
meatball
Mountainbiker

Post by meatball »

nieuwe en propere schijfremmen slijpen normaal niet ik zou er maar eens naar laten kijken is toch noch garantie :wink:
.:bert:.
Mountainbiker

Post by .:bert:. »

Waarschijnlijk zijn de remmen slecht gecentreerd en is er te weinig olie in de vork.

Effe mee teruggaan. 8)
boegie
Mountainbiker

Post by boegie »

Zolang er garantie is teruggaan naar de winkel bij elk probleem.
Best daarna zelf aan werken Zeker in de winter.
Spitfire
Mountainbiker

Post by Spitfire »

ok bedankt

dus die schijfrem zou geen enkel geluid mogen maken

ik zal eens langsgaan bij de fietsenmaker,
alleen te hopen dat hij niet gaat denken dat ik een ambetanterik ben die voor het minste kom klagen ...
Byorka
Mountainbiker

Post by Byorka »

Bij schijfrem heb je altijd wel kans dat je een keer iets hoort. Geeft verder niets. MOet natuurlijk niet te gek worden.
Kinnie
Mountainbiker

Post by Kinnie »

Bij mij maakt m'n achterem (XT) ook verschrikkelijk veel lawaai als ik bijna stil sta...

Ik mag 35rijden, de rem toetrekken, dus goed remmen zonder het wiel blokkeerd dan hoor je niets, maar de laatste meter maken die opeens zo'n lawaai dat tegen steekt.
zal ook eens mee binnengaan, olie is er volgens mij genoeg in, want was er bij toen hij deze ontlucht heeft :wink:
GT
Mountainbiker

Post by GT »

Spitfire

Gelieve te posten in het JUISTE topic. Waarom niet bijvoorbeeld in de topic Fietsonderdelen. Of in de topic Onderhoud & herstellingen?

Ik verwijs dan ook graag naar onderstaande link:

http://albinoblacksheep.com/flash/posting.php
jaatje
Mountainbiker

Post by jaatje »

Op de interessante dvd 'BIKE REPAIR' wordt gedemonstreerd hoe je schijfremproblemen oplost. Zie ook www.beeldtaal.be
Post Reply