Sportdrank altijd of enkel bij grotere prestaties ???

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
looneycooney
Mountainbiker

Post by looneycooney »

beste is allicht versgeperst , nuja het is wel hoor, aangelengd water met wat citrusvruchten en zout helpt idd ..
maar wat mijzelf opviel ..ik ben een roker geweest en conditie is feitelijk alles behalve geweest ..ik kwam ook aardig snel op mijn hartslaglimiet ..
Ondertss half jaar verder heb ik al aardig wat km's afgemalen en begint het heel goed te gaan ..het voordeel nu van die sportdrank voor mij was een tijdje terug te merken op de TT in diest (1ste maal isostar) ..waar ik tevoren altijd goed kon doorklimmen en dan eenmaal boven bijna inmekaar stuikte ..kon ik nu onder 'invloed' van die isostar gewoon doorfietsen ..veel minder 'zuur' in mijn benen en voelde me veel beter , niet dat ik opgepept werd als ne zot , maar had gewoon nog energie om verder te gaan ..
daarna een weekje ardennen gedaan en ook daar hield de drank me recht op de fiets ondanks de warmte .
2 weken terug voor het eerst 60km kunnen afmalen , zat er wel door , maar ben fitter als ervoren ! en dat dan nog wel zonder isostar ..maar het heeft me zeker doorheen de moeilijkste periode geholpen , de conditie opbouwen en dan ook nog zonder al teveel zuurpijnen en stijfheid na de tochten ..iets wat ik het jaar ervoor nog enorm beklaagde telkens als ik sportte(snowboarden) ..ik kan nu echt niet meer zonder , nudat ik voel wat het voor mij persoonlijk gedaan heeft! :wink:

ps: kmoet wel zeggen dat ik zo tochten als ardennen altijd onderschat heb . nadat ik vandaar terugkwam had de conditie precies een 'boost' gekregen
T0M
Mountainbiker

Post by T0M »

geef mij maar water tijdens en ne goeien trappist achteraf :-)
Swannie
Mountainbiker

Post by Swannie »

Ik doe altijd 2 suikerklontjes per liter water. Heb in den boek van Meirhaeghe gelezen dat dit zorgt voor onmiddellijke opname. Als je alleen water meeneemt moet je altijd al drinken voor je dorst hebt, als je dan eens vergeet te drinken is het te laat, met suiker erbij zou dit niet zo zijn?
stef78
Mountainbiker

Post by stef78 »

vergeet niet dat in 'die poeierkes' ni alleen koolhydraten zitten

maar ook vitaminen die zorgen voor een snellere opnamen van desbetreffende koolhydraten, ook zit er natrium en andere mineralen in die zorgen dat het zoutgehalte op peil blijft (zweten voert dit af uiteraard, daarom nodig te compenseren), een zakking van die pijl zorgt onherroepelijk voor een felle vermindering vd prestaties.

je kan zeggen : op voorhand genoeg opslagen dan is da ni nodig, ben ik niet echt mee akkoord. om gewoon u gewicht te behouden heeft ne volwassen mens 2500kcal nodig per dag, als ik ga fietsen verbrand ik er -op tt- ongeveer een 2000. dus absolute noodzaak aan te vullen.

als ik zelf ga rijden met enkel water krijg ik sneller ne klop dan met poeier, in mijn geval : carbo energizer van performance, die is lekker :-D he tis wel zo : ik heb geen vet-reserves dus daarin verschilt da ook
sdw
Mountainbiker

Post by sdw »

gewoon water wordt tijdens het sporten niet goed opgenomen in het lichaam ( spijsvertering ligt stil door dat het bloed naar de spieren gaat ) water heeft een neutrale ph dus de maag moet werken. alles wat zuur is passeert de maag sportdranken of poeders zijn zuur daarnaast bevatten ze ook vitaminen en mineralen die het verlies compenseren. niet enkel door verlies van vocht gaat de prestatie achteruit maar ook door verleis van mineralen. ikzelf gebruik isomax van maximize met bosvruchten smaak. polar staat ingesteld om om het kwartier te tuten dus drinken in kleine hoeveelheden, als je dorst hebt is het al veel te laat.
G-love
Mountainbiker

Post by G-love »

ik heb ooit eens een TT gedaan en mijn bidon stond nog thuis op de keukentafel, man man man heb ik afgezien, een driedubbele fringale.
Ik kon geen 15 per uur nie meer rijden.
Ik heb er een zeer goede les uit geleerd, altijd voldoende drinken.
Op bepaalde TT's (zwaardere) en wedstrijden gebruik ik sportdrank en om te trainen water.
sharirani
Mountainbiker

Post by sharirani »

Beste vrienden,
Ik weet niet waar sommige mensen hun informatie vandaan halen, maar ik zou toch wel even willen reageren.
Dat je tijdens training of wedstrijd moet drinken is evident, ongeveer 1 liter per uur (zeker bij warm weer). Bij inspanningen langer dan 90 min. moet je ook je verbruikte suikers weer aanvullen en dat doe je dan best met een isotone sportdrank. Je hebt ongeveer 1gr koolhydraten per Kg lichaamsgewicht nodig. Dat je sportdrank vitaminen moet bevatten voor een betere opname is absoluut niet waar, integendeel. Geen enkel wetenschappelijk kwaliteitsmerk doet dit, en de reden is dat vitaminen in sportdrank net de opname gaan bemoeilijken. En als ik me niet vergis is het net de bedoeling om de nodige energie zo snel mogelijk in de bloedbaan te krijgen.
DDM
Mountainbiker

Post by DDM »

Een site die enige wetenschappelijke toelichting kan geven voor gezond sporten vind men hieronder. Misschien kan deze helpen bij de discussie (zie bij voeding)

http://www.wvc.vlaanderen.be/gezondsporten/index.htm
meatball
Mountainbiker

Post by meatball »

ik verkies isostar het is lekker en heb het gevoel dat het helpt 8) maar dat is geen wetenschapelijk bewijs natuurlijk
S k u l l
Mountainbiker

Post by S k u l l »

Het gebruik van sportdrank (bij mij allezins) hangt niet af of het een grote of minder grote prestatie is, maar van de intensiviteit van de training.
Bv:
LSD (=extensief) duurt langer dan interval training, maar hier worden vetten verbruikt als energieleverancier.
Dat tempo zou je normaal redelijk lang kunnen volhouden en er hoeven geen energieleveranciers aangevuld te worden.
Voor deze training dus gewoon water.

intervaltraining (=intensief), bij deze training worden vooral de suikers in het lichaam aangesproken als energieleveranciers. Deze suikers raken uitgeput en moeten dus worden terug aangevuld.
Post Reply