CD-rom met topografische kaarten

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
Herman
Mountainbiker

Post by Herman »

wat ik gedaan heb is de track nadien omgevormd in een route (met waypoints). Maar dus wel in mapsource, want om een bizarre reden slaag ik er niet in om routes vanuit de NGI-soft te downloaden naar de GPS. Hij blijft me zeggen dat er niets geselecteerd is op de kaart, terwijl dit wel het geval is.

Deze kinderziektes terzijde vind ik een gps gewoon de max: gedaan met het verspillen van tijd aan verloren rijden en kaarten om de 5 minuten uit je rugzak halen. =D>
pat17
Mountainbiker

Post by pat17 »

Om te downloaden naar GPS moet je in NGI uw bestand wel opslaan naar een annotatie. Daarna die best nog eens opnieuw openen. Doe je dit ?
Ook erop letten dat bvb Mapsource niet aan uwen GPS gekoppeld is , dan gaat het ook niet. Best alle andere GPS sofware afzetten.

ja herman GPS: ik ben ook verkocht hoor.
alhoewel: dit WE reed ik ronse-brakel-ronse zelf gemaakt via de NGI, dacht iets geweldigs te hebben ontworpen en eigenlijk was dit ook wel zo maar alleen (60km):
- Brakelbos :verboden voor fietsers,
-Bos terrijst : idem
-Een bepaald stukje: privee afgesloten met hekkens
-Boeren die hun veld net iets verder ploegen dan hun terrein en het hele pad vernietigd.
-Verder nog veel overgroeide in onbruik geraakte oude GR-routes die eigenlijk niet bereidbaar zijn, maar dan ben ik koppig natuurlijk

Resultaat: no fun, vol met schrammen en ''tengelbeten'', en ook nog eens 2x tot aan mijn enkels in de modder.hahahahaha

Heb wel heel wat nieuwe paadjes ontdekt die geschikt zijn voor MTB , maar om een of andere reden alleen voor (de afwezige) wandelaars voorbehouden wordenof gewoon niet onderhouden.
Alweer een goed voorbeeld van : Natuur voor iedereen (niet dus)

GPS tracks rule : het echte avontuur!
IntoXic
Mountainbiker

Post by IntoXic »

Hey,
Ik heb ook die ngi cd van vlaanderen gekocht.
Kheb zo snel een route hier in de buurt inelkaar gestoken en gaan rijden. T ging best goed, op een paar punten na, waar ge nie goed wist welke afslag te nemen (alles kort bij elkaar) en nog een paar padjes die er niet opstonden :cry: . Ik ben wel vroeger moeten stoppen omdat er een hek stond waar ik niet door mocht. K heb mij al bij al wel geamuseerd en die routes uitstippelen werkt wel goed. Je moet zo een route een paar keer rijden en achteraf terug aanpassen om tot een goed resultaat te komen. Alleen spijtig dat je de routes altijd in 1 stuk moet doen.
Voor de rest :lol:
Qube
Mountainbiker

Post by Qube »

pfff net diene cd gehaald. Wa zijn dat voor prutsen..... :roll:

Als je wilt "zoomen" of "pannen" verdwijnt het scherm (wit) en moet je 4 seconden wachten vooraleer de kaart terug verschijnt. Sorry maar dit is niet meer van deze e-tijd [-X . Hoe kan je nu dan in hemelsnaam ff de streek te verkennen door ff een paar km² rond te neuzen op de kaart. In bv route 66 kun je lekker de kaart verschuiven en alles blijft op het scherm. Nee hier wordt het wit, en zit je daarna 9/10 te dicht of te ver.....(want je ziet natuurlijk niks).

pffffff 70 euro en mijn eerste indruk is om te balen, jong jong zeg dat het aan een instelling ligt a.u.b :D. Nen mens is dan al zo nekeer vriendelijk om via de legale manier te kopen #-o

sorry, dit topic ligt al ff stil :oops: , maar wou dit toch wel ff melden...
Flip M5
Mountainbiker

Post by Flip M5 »

MTB met GPS?? [-X

Da werkt enkel goed als er niet teveel bladeren aan de bomen hangen, nu in de winter dus :roll:
'k Had speciaal om te MTB een Garmin Legend gekocht, maar al snel bleek dat wanneer je in dicht begroeide bossen komt (ardennen/Limburg/Eifel...) diene prul dikwijls niks meer ontvangt. Zeer frustrerend moet ik zeggen als je daar staat op een kruising en 3 a 4 min moet wachten totdat er eindelijk (voor hoe lang?) ontvangst is.
Geef mij maar de bepijlde of zelf uitgetekende routes met de stafkaart.

GPS om MTB: in mijn ogen DIKKE PRUL! Tenzij in de bergen en dergelijke...

Zo, dat moest er tcoh even uit, hehe [-o<
Fully Fetzl
Mountainbiker

MTB & GPS

Post by Fully Fetzl »

Het is inderdaad zo dat de omgeving een bepalende rol speelt bij het gebruik van een GPS. Maar dat geldt voor alle GPS-toestellen, niet enkel voor die op een fiets.
Een dik bladerdek, smalle kloof,... of een combinatie van voorgaande, soms met als toemaatje een zwaar bewolkte hemel...het speelt allemaal een rol.

Ik gebruik de GPS nu al een dik jaar en ik moet zeggen, works for me.
In het begin is het wel even wennen en je moet er mee leren werken.
Ik heb een GPS zonder basemap (basisversie Etrex) omdat de kaarten in de duurdere toestellen toch geen boswegen weergeven.
Elke rit die ik doe zet ik die GPS aan en laat maar loggen.
Thuisgekomen...koppelen aan NGI-CDroms en eens kijken waar je gezeten hebt. En ja de gelogde track stemt niet altijd perfect overeen met de kaart, maar over het algemeen zit het er toch niet al te veel naast en kan je de gereden route bijsturen/corrigeren.
Vervolgens bewaren om later nog eens te rijden...ook dat werkt perfect als je de beperkingen van het toestel en de technologie respecteert.

Op onze site stellen we deze gereden tracks ter beschikking van de geïnteresseerden.

Wat betreft het wit blijven van het scherm bij inzoomen op de NGI-kaarten... Veel hangt af van je pc-configuratie...een snelle processor, voldoende RAM én een degelijke schermkaart doen al veel wonderen.
Anderzijds mag je het ganse pakket niet onderschatten...de database waarop alles steunt is nu ook niet bepaald van de lichtste. Zet evenveel details op de kaart van Route 66 (gesteld dat dit mogelijk zou zijn) en je zal al iets heel anders zien. Sneller...ik denk het eerlijk gezegd niet.

Persoonlijk ben ik dik tevreden van de combinatie GPS - NGI

[url]http://www.fekejo.tk[/url]
WT6
Mountainbiker

Post by WT6 »

Gezien de NGI kaarten vrij gedetailleerd zijn, zal inderdaad veel afhangen van de snelheid van je pc en schermkaart.

Kan mij niet voorstellen dat het NGI dergelijke brol op de markt zal brengen?? #-o
Qube
Mountainbiker

Post by Qube »

Heb ff mijn licht opgestoken. en toevallig heeft een vriend van mij iets gelijkaardig gedaan als vakantiewerk...

Ze nemen dus een luchtfoto... :roll: dan kleuren ze alles digitaal in, nadat ze de contouren hebben getekend. Wat dus als gevolg is dat je een GIGANTISCH groot beeldformaat krijgt dat telkens bij elke "Move/Pan" opnieuwe moet ingeladen worden... :roll: Dat beeld is dus zo dood als maar kan zijn.

"Route 66" is op een andere manier opgebouwd, deze hebben met vectors gewerk (zoals bv. autocad) Dit beeld is vééééél lichter om te laden. Wel is dit arbeidsintensiever om te maken...(daarom dus)

Kan iemand bevestigen of hij dat ook heeft dat wit scherm tijdens het "zomen of pannen"? anders zal ik nog eens proberen om op een andee computer te proberen. Ahoewel de mijne een ferm machien is (was)

Zelfs hier en daar zitten grove fouten in de kaart. bv rond de streek van de nederlandse Clinge (onder de N692) ziet ge diene naad gewoon lopen en de baan is bijna over zijn hele breedte verschoven. Was da nu zoveel gevraagd om die kaart goed te plakken?

alé ik hoop er nog een beetje op maar euh.... [-X
Guest

Post by Guest »

Heb twee cd's besteld die van vlaanderen en één van Wallonië daar staan alle stafkaarten op.

Mvg ice
Fully Fetzl
Mountainbiker

Wit scherm bij zoomen

Post by Fully Fetzl »

Jurgen_w
krijg je altijd een wit scherm als je het beeld verschuift, of enkele bij het pannen ? Als je het beeld verschuift middels de schuifbalken aan de rand van het scherm... dan ook ? Of enkel als je het beeld verschuift met het "handje" ?

Nu is dat op zich nog niet zo slecht gezien om het beeld even weg te laten vallen bij grote pan-bewegingen hoor...als je een grote pan-beweging zou maken, en je wil permanent alle details van de kaart blijven zien, dan zou het nog veel trager gaan... de pc zou immers elke tussenstap moeten gaan visualiseren. Op de huidige manier laat ie pas terug iets zien als je stopt met "pannen". Of je dan van de eerste keer op de plaats terecht komt die je in gedachten had...daar is iets van aan...maar veel oefenen helpt.
Heb de oefening eens gedaan op een laptop van enkele generaties terug...daar was het pas echt een ramp ! Met een iet of wat recente pc loopt het al heel wat vlotter.

Alleen jammer dat er geen mogelijkheid is om andere gegevens binnen te halen. vb via een textbestandje. Compatibiliteit met andere pakketten is niet ingebouwd. Ze laten wel communicatie toe met GARMIN-GPS, maar het Garmin-bestandsformaat MPS (mapsource) ondersteunen ze niet ! Raak daar maar eens aan uit ! Bestaande track en routes kan je dus enkel binnenhalen als je beschikt over een GPS-toestel als transfer-medium. Niet echt gebruiksvriendelijk voor mensen die niet beschikken over een GPS...

Ik heb al een paar keer gemaild met de firma die het programmatie van het pakket hebben uitgewerkt (STAR), met de vraag of het mogelijk was een conversieprogje door te spelen om een txt-bestand te converteren naar een ngi-annotatiebestand... maar die gasten geven niet thuis...meer nog: zelfs een beleefd antwoordje kon er niet af.
"Deaf, dumb and blind" is blijkbaar hun motto...

Soit, we knoeien dan maar voort zekers...ofwel moeten we die gasten eens massaal gaan bestoken met mailtjes omtrent dit probleem !
Post Reply