Hooglede-Gits

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Ruth
Mountainbiker

Hooglede-Gits

Post by Ruth »

OPENING 9 JULI 2006

allen daarheen!
De route leidt je langs rustige, idyllische en landelijke straten, wegen, veldwegen, slagen en paden van Hooglede-Gits. Je fietst over de Gitsberg, een oude getuigenheuvel en langs het indrukwekkende Deutsche Soldatenfriedhof. De stevige beklimmingen en pittige afdalingen maken van deze route een prachtige belevenis. En zoals de naam al doet vermoeden, verkent deze route een deel van het parcours van het WK Veldrijden 2007. In totaal 52 kilometer mountainbikeplezier!

Op zondag 9 juli 2006 wordt de WK 2007-mountainbikeroute officieel ingereden! Wees erbij en neem deel aan de speciaal hiervoor ingerichte toertocht. De deelname is gratis en onderweg bieden we u eveneens gratis een lekker hapje en drankje aan!

Waar?! Hoeve ter Kerst, Koolskampstraat 39a te Gits, douches aanwezig.
Wanneer?! Starten is mogelijk op zondag 9 juli van 8u 00 tot 12u 00.
Wat?! U kunt kiezen uit twee afstanden:

• 23, 72 km (rode lus)

Met de rode lus start je in het Dienstencentrum Gid(t)s, via het Bos Ter Kerst wordt je geleid naar het centrum van Gits. Na deze opwarming ben je helemaal klaar voor de beklimming van de Gitsberg. Bij helder weer kan je helemaal boven de Ijzertoren van Diksmuide zien. Via landelijke wegen bereik je via de Gitse voetweg het centrum. Daarna keer je terug naar het Dienstencentrum maar dat is nog niet het eindpunt. Eerst nog even de Huwynsbossen verkennen. Langs het Goed Ter Meersch rijd je terug naar af.

• 51,38 km (rode + blauwe lus)

Aansluitende op de rode lus volgt de blauwe lus. Hier ontdek je het grenspad tussen Hooglede en Staden, onderweg passeer je onder andere Stroveldkruis en de Hazewind, Ook een stukje van de oude spoorwegbedding is opgenomen in de route. Vanaf Sint-Jozef rijd je via verschillende beklimmingen van Hooglede-Berg terug naar het centrum van Hooglede. De pittige beklimming van de Pronewegel zal de hartslag behoorlijk laten stijgen. Eenmaal je boven bent, kan je genieten van de prachtige vergezichten die Hooglede te bieden heeft. Na de blauwe lus pik je terug in op de rode lus.
Kinnie
Mountainbiker

Post by Kinnie »

Dus thuis vertrokken naar Hooglede (gits) 13km... daar effe getwijfeld welke rode "dist" we moesten volgen, blijkbaar de verkeerde richting gestart want we hadden slechts 16km en kwamen al terug aan de start.
Eens de post goed gelezen en blijkbaar moesten we links starten en een lus doen, dan kom je terug aan de start en moest je rechts nog een lus doen (denk ik)... M'n collega was mee en die was nu al hartstikke lam gereden en dus maar terug richting huiswaarts gefietst.

Ik denk dus dat het aan de start eerst linksaf is, dan kom je terug aan start uit veronderstel ik en moet je rechtsaf nog een lus maken.
Waar je ergens kan overstappen op de blauwe lus weet ik niet, dat zal ik wel ondervinden als ik de route eens opnieuw rij :wink:
focus_wrc
Mountainbiker
Location: LaPierre Pro alu sl * Rider Devil 1x1 * Concorde Prelude

Post by focus_wrc »

ik heb deze donderdagavond gereden, aangezien de blauwe lus hier voor mijn deur passeert.
de rode lus vind ik prima, enkele leuke stukken, niet veel dat nieuw is, maar daar stoor ik mij niet aan. De blauwe lus, vanaf het stuk van hier in St Jozef tot in Hooglede is er geen off road strook meer. Jammer dat het stuk van de Drogenbroodstraat er niet in zit, dit zou nog wat afwisseling van het asfalt geven.
ik heb nog een vraagje bij het stuk tot in Sleihage, is die weide heel het jaar door toegankelijk??
den wakkere bakker gits
Mountainbiker
Location: Monty jozef dressler Replica+scott spark 30+ maes beach 29'er+ koxx trialbike+Pyga onetwenty

nieuwe route hooglede gits

Post by den wakkere bakker gits »

NIEUWE ROUTE HOOGLEDE GITS TER GELEGENHEID WK CYCLOCROSS IN 2007.

Ik heb deze route zondag afgewerkt als voorbereiding op poperinge dinsdag.

Vind het naar alle omstandigheden (streek en dergelijke) een geslaagd parcours alleen jammer dat alle wegels tussen akkers opgevoerd zijn met gemalen steengruis neemt een deel van het mtb plezier weg omdat je net op verhard aan het rijden bent en da is nu ook de bedoeling niet denk ik.

Ik vind de route ideaal als trainingsroute en 1 van de betere in de omtrek maar om op nummer 1 te geraken is ze niet lastig genoeg.

Vind ze wel de moeite om 1 of 2 keer te doen als je van iets verder komt en voor de mensen van de streek is ze lastiger te maken door een deel van staden erbij te nemen vooral het stukje naar de keuneleute dan.
moddereter
Mountainbiker

Post by moddereter »

Heb eerder deze week de rode route gereden. De blauwe route heeft weinig mountainbikegehalte vandaar dat ik tweemaal de rode reed.
De route is best wel aangenaam met enkele hele mooie stukken ondermeer op de Heihoek en aan Dominiek Savio.
Rond Gits zelf en naar Hooglede is er veel asfalt (gelukkig zit de Gitsberg er nog in zodat er toch iets te beleven valt.
Alleen doodjammer dat het stuk aan de Heihoek vol putten en bulten ligt van paardenhoeven. Een keer snel door het bosje rijden is daardoor niet mogelijk. Een goede vering kan je daar best gebruiken.
het stuk achter Dominiek Savio is weliswaar wat opgevoerd met gravel maar het is best aangenaam.
Route kan mij best wel bekoren maar de streek heeft dan ook niet zoveel te bieden.
dark dingo
Mountainbiker

Post by dark dingo »

heb deze route ook ne keer geprobeerd(vorige week vrijdag)en is me goed bevallen!!wist niet waar de rode route startte en ben dan maar gestart aan het voetbalveld van gits.eerst een stuk rood,dan overgeschakeld naar blauw om dan nog eens de volledige rode te rijden!!er zitten inderdaad enkele mooie stukken onverhard bij:het keihoekbos,het stukje door de weide waarna je langs een poel passeert,een 3a4 tal beklimmingskes,en rond het nog jonge bos(kerstbos?)een zonovergoten tocht die zeker te genieten viel!!voor mij voor herhaling vatbaar ondanks de niet te vermijden,en soms wel lange verbindingsstukken!!
greetzz dingo 8)
polletje
Mountainbiker

Post by polletje »

heb wel zin om de route eens te gaan verkennen. is het wel de moeite om van De Panne naar daar te trekken ? doet dit parcours ook stukken die renners op het wk cyclocross zullen doen ?
moddereter
Mountainbiker

Post by moddereter »

Er zit een miniem stukje in van het WK parcours maar wel niet de technische stukken.
Op een strook waar het WK parcours op het asfalt loopt is mountainbike route parallel in de graskant.
Anders enkel nog een stukje ter hoogte van de aankomst.
De route is best wel mooi (vooral rode stuk) met een single track door een jong bos voor de rest vrij makkelijk berijdbare onverharde stroken (ook bij nat weer nog vrij goed te doen).
De blauwe route heeft enkel halfverharde stroken. De twee zijn heel makkelijk te combineren.
Alleen jammer dat ter hoogte van de Huwynsbossen (incl. singletrack) de onverharde stroken vol putten en bulten liggen van paardenhoeven (terwijl ze er niet door mogen). een goede vering komt daar zeker van pas.
den wakkere bakker gits
Mountainbiker
Location: Monty jozef dressler Replica+scott spark 30+ maes beach 29'er+ koxx trialbike+Pyga onetwenty

Post by den wakkere bakker gits »

Als je in heihoekbos zit rij je eerst oprit naar wit huis toe en dan moet je normaal tweede padje naar links je moet eens het eerste padje nemen.

Is veel beter berijdbaar en technischer dan tweede slalommen tussen de bomen uitkijken voor da boomwortels en gas geven ik rij nooit meer tweede pad in vind ik te saai
moddereter
Mountainbiker

Post by moddereter »

@ den wakkere bakker gits

Ok dat het eerste paadje leuker is om te rijden maar dat werd wellicht bewust niet gekozen omdat er een provinciale wandelroute in tegenovergestelde richting loopt.
We mogen al blij zijn dat we met de fiets door dat nieuwe bos mogen rijden. Nog enkele jaren geduld en ook dat tweede paadje waar je van spreekt zal zeer de moeite zijn.
Post Reply