Ja nu rijden wij ook elk weekend, we spreken gewoon af met een man of 7 en vertrekken. We hebben niemand als 'leider'. We doen dat zo al een jaar.
In ieder geval ben ik nog niets wijzer geworden wat de financiele kant van de club inhoud... Ik heb nu mijn sponsors gevonden, maar die vragen of ze een bewijs van sponsoring kunnen krijgen, kan ik dat zomaar schrijven ? Moet ik eens met onze schepen van sport gaan praten of is dit niet de juiste persoon ?
Club oprichten zonder meer
Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
- billhillies.be
- Mountainbiker
-
jocca
- Kerstman
- Location: een met wat alu, carbon, rubber en nog het een en ander
normaal kan je een bewijs schrijven van ontvangen sponsering aan een zelfstandige, alleen weet ik niet of dit voor de zelfstandige wel interessant is aangezien hij geen factuur heeft ontvangen ... bovendien kan het goed zijn dat je daardoor in de probs kan komen want voor u zijn het extra inkomsten en daar kunnen jullie op belast worden. Anders zou het wel heel gemakkelijk zijn é om zomaar geld te geven aan iedereen. In princiepe is de kans heel klein dat je controle zal krijgen, maar als die sponser controle heeft van de boekhouding en het is per toevel een vieze pé, kan die er wel es verder achter kijken hoor
.
Maar waarom het zo ver zoeken, laat de sponser gewoon de kledij betalen, stel de kledij kost 1000 euro ex. btw (+ 21% komt dit op 1210 euro), als jullie die kledij aankopen kost die jullie dus 1210 euro omdat je de btw niet kan terugtrekken, als die sponser de factuur op zich wil nemen kost die kledij jullie dan nog 1000 euro (btw krijgt hij toch terug dus die moet je niet betalen é) als hij dan nog es 500 wilt sponseren betaal je die zelfstandige gewoon 500 euro en daarmee zijn de problemen opgelost. Hij kan die kledij perfect inbrengen in de boekhouding (is promotiekledij) en jullie moeten zich geen zorgen maken omtrend facturen en dergelijke.
Natuurlijk mag je dan maar 1 sponser hebben ... of je moet vragen aan de leverancier of hij een paar facturen wil schrijven van dit werk (normaal zal hij dit wel doen zolang het er niet teveel zijn - max 3 of zo ...)
groetjes
.
Maar waarom het zo ver zoeken, laat de sponser gewoon de kledij betalen, stel de kledij kost 1000 euro ex. btw (+ 21% komt dit op 1210 euro), als jullie die kledij aankopen kost die jullie dus 1210 euro omdat je de btw niet kan terugtrekken, als die sponser de factuur op zich wil nemen kost die kledij jullie dan nog 1000 euro (btw krijgt hij toch terug dus die moet je niet betalen é) als hij dan nog es 500 wilt sponseren betaal je die zelfstandige gewoon 500 euro en daarmee zijn de problemen opgelost. Hij kan die kledij perfect inbrengen in de boekhouding (is promotiekledij) en jullie moeten zich geen zorgen maken omtrend facturen en dergelijke.
Natuurlijk mag je dan maar 1 sponser hebben ... of je moet vragen aan de leverancier of hij een paar facturen wil schrijven van dit werk (normaal zal hij dit wel doen zolang het er niet teveel zijn - max 3 of zo ...)
groetjes
zo hebben wij het ook gedaan, we hebben 2 sponsors die beide de helft van de drukkosten betalen.
Vermarc stuurt 2 facturen voor de drukkosten en wij nemen de kosten van de onbedrukte truikes op ons.
op deze manier hebben we onze kledij aan de helft van de prijs.
als je genoeg sponsors vindt, kan je deze kost ook uitsparen.
als je dat bewijs van ontvangst in naam van een vereniging schrijft, zijn dat dan ook extra inkomsten voor u zelf?
toen ik in mijn studententijd mee deed aan de verkiezingen, heb ik toch een aantal van die bonnekes uitgeschreven, dit is dan in de naam van de ploeg, dus ook geen vzw ofzo.
Vermarc stuurt 2 facturen voor de drukkosten en wij nemen de kosten van de onbedrukte truikes op ons.
op deze manier hebben we onze kledij aan de helft van de prijs.
als je genoeg sponsors vindt, kan je deze kost ook uitsparen.
als je dat bewijs van ontvangst in naam van een vereniging schrijft, zijn dat dan ook extra inkomsten voor u zelf?
toen ik in mijn studententijd mee deed aan de verkiezingen, heb ik toch een aantal van die bonnekes uitgeschreven, dit is dan in de naam van de ploeg, dus ook geen vzw ofzo.
-
jocca
- Kerstman
- Location: een met wat alu, carbon, rubber en nog het een en ander
als die vereniging een vzw is, is dit geen enkel probleem é, enkel wanneer de vereniging geen enkel statuut heeft (dus eigenlijk niet bestaat) dan kan de persoon aan wie het bedrag gestort is daar extra op belast worden, omdat die ontvangsten dan als een extra inkomen gezien worden van die persoon zelf en niet van de vereniging.
Als je een vereniging opstart en geen vzw begint of iets anders dan besta je eigenlijk niet, dus kan je ook geen bonnekes schrijven.
Als je een vereniging opstart en geen vzw begint of iets anders dan besta je eigenlijk niet, dus kan je ook geen bonnekes schrijven.
- billhillies.be
- Mountainbiker
Post by billhillies.be »
Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en ben deze morgen naar onze schepen van sport gestapt. Hij vertelde me idd dat ik niet te kwistig moest bonnetjes schrijven, maar dat dat normaal geen probleem is als het geen astronomische bedragen zijn. Wanneer de club uitbreid dan zou ik eventueel wel eens aan een vzw moeten gaan denken, maar dan sprak hij over 100 leden of meer. Daar we nu met z'n +/- 15nen zijn is dit dus zeker nog niet nodig. Jullie zijn alvast bedankt. Nu kan ik sponsors gaan zoeken. Check onze truitjes op onze website www.billhillies.be nice hee ? 
- looneycooney
- Mountainbiker
Is inderdaad een knappe out-fit,
ik vraag me wel af of die sponsorbedragen allemaal haalbaar zijn, bedrijven staan namelijk niet te springgen om een klein, lokaal ploegje te sponsoren, dit heb ik zelf ook mogen ondervinden.
ook een trapist als sponsor zoeken zal moeilijk zijn, toen ik de eerste keer naar Grimbergen belde, kreeg ik een onmiddelijke NEE.
Ze hadden daar echter mijn bedoeling verkeerd begrepen, ik belde om toelating te krijgen om hun logo op onze truitjes te zetten en dit op eigen kosten, je mag een merknaam en of logo niet zo maar gebruiken.
na een beetje heen en weer gebeld te hebben met de mensen van Alken Maes heb ik die toelating dan toch gekregen maar er werd duidelijk gesteld dat zij geen sponsoring doen.
voor een sponsor kan je misschien beginnen bij het stamcafé waar jullie samenkomen of na de tocht een pint gaan drinken.
ik vraag me wel af of die sponsorbedragen allemaal haalbaar zijn, bedrijven staan namelijk niet te springgen om een klein, lokaal ploegje te sponsoren, dit heb ik zelf ook mogen ondervinden.
ook een trapist als sponsor zoeken zal moeilijk zijn, toen ik de eerste keer naar Grimbergen belde, kreeg ik een onmiddelijke NEE.
Ze hadden daar echter mijn bedoeling verkeerd begrepen, ik belde om toelating te krijgen om hun logo op onze truitjes te zetten en dit op eigen kosten, je mag een merknaam en of logo niet zo maar gebruiken.
na een beetje heen en weer gebeld te hebben met de mensen van Alken Maes heb ik die toelating dan toch gekregen maar er werd duidelijk gesteld dat zij geen sponsoring doen.
voor een sponsor kan je misschien beginnen bij het stamcafé waar jullie samenkomen of na de tocht een pint gaan drinken.
als ik het goed versta zijn jullie een aantal vrienden die wekelijks een TT rijden en er willen uitzien als een team, vandaar de truitjes en de ploegnaam.billhillies.be wrote:Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en ben deze morgen naar onze schepen van sport gestapt. Hij vertelde me idd dat ik niet te kwistig moest bonnetjes schrijven, maar dat dat normaal geen probleem is als het geen astronomische bedragen zijn. Wanneer de club uitbreid dan zou ik eventueel wel eens aan een vzw moeten gaan denken, maar dan sprak hij over 100 leden of meer. Daar we nu met z'n +/- 15nen zijn is dit dus zeker nog niet nodig. Jullie zijn alvast bedankt. Nu kan ik sponsors gaan zoeken. Check onze truitjes op onze website www.billhillies.be nice hee ?
dus voor een feitelijke vereniging hoef je niets te doen, nergens jullie teamnaam registreren of vergeet ik hier iets?
't is omdat we ook in die richting willen gaan.
-
IceCube
- Mountainbiker
- Location: Cube Ltd Race, full XT, Reba, Avid Elixir 9, Mavic CrossTrail, NN/RR
Als ervaren voorzitter van een sportclub kan ik je één ding zeggen : surf eens naar www.vsdc.be . Daar staat zzeer goed uitgelegd welke enorme voordelen je hebt als je een vzw bent, en welke gevaren er schuilen achter een feitelijke vereniging.
Oprichten van een vzw vraagt uiteraard wat aandacht, maar eens je bestaat heb je er alleen maar voordeel bij. Laat je niet vangen door "in ons groepke gebeurt niks" of "we doen dit allemaal als vrienden", want als er iets gebeurt heb je geen poot om op te staan. Tenzij je het risico wilt lopen van een aanslag op je persoonlijk vermogen, zou ik deze raad ernstig nemen.
Oprichten van een vzw vraagt uiteraard wat aandacht, maar eens je bestaat heb je er alleen maar voordeel bij. Laat je niet vangen door "in ons groepke gebeurt niks" of "we doen dit allemaal als vrienden", want als er iets gebeurt heb je geen poot om op te staan. Tenzij je het risico wilt lopen van een aanslag op je persoonlijk vermogen, zou ik deze raad ernstig nemen.
Eerst & vooral sorry voor de late replay (nogal druk) topic niet meer gevolgd.Griffon wrote:Thys schreef:
Bij VWB kunt ge u laten registeren vanaf 10 leden...
Dan moet ge verder juist een voorzitter, secretaris & nog enkele bestuurleden opgeven.
Ja das nodig maar vooral omdat de VWB contactadressen nodig heeft.
Voordeel hiervan is als ge iets organiseerd dat de leden verzekerd zijn, ook bij bv non-bike event.
De VWB erkent u als club... zonder verdere verplichtingen.