Persoonlijk rijd ik op een Giant XTC-1. Nu ondertussen vraag ik me af of een hardtail al bij al geen betere keuze was geweest. De NRS-constructie werkt wel degelijk: fiets pompt niet bij klimmen, zelfs niet bij staand klimmen. Toch kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat de vele scharnierpunten de nodige trapenergie opslorpen. Vooral bij korte klimmetjes op het middenblad lijkt dit voelbaar. Dit is misschien subjectief maar toch. Nothing is perfect...
Wat het gewicht betreft, die 1-1,5 kilo speelt mijns inziens wel degelijk een rol.
Fully of Hardtail
Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
- Action-Man
- Mountainbiker
Post by Action-Man »
Ik rij nu ongeveer een maand of 3 met een epic comp disc. en ik kan er maar een woord voor vinden :grandioos
dankzij mijn achterveering kan ik nu gemakkelijk ritten aan van 100km wat vroeger niet waar was met mijn andere fiets. kreeg na 40km al last in mijn rug. plus doordat ik nu bijna geen last heb van mijn rug word ik langzamer moe zodat ik langzamer mijn krachten verlies .en dit enkel door de achtervering.als je alleen voor je hobby gaat rijden en geen competitie gaat rijden is voor mij de keuze rap gemaakt. er gaat niets boven je gezondheid en die is met niets te betalen .dan zal het er niet op aankomen of een fully wat meer weegt.
De enige reden dat ik ooit een full zou kopen zou het confort zijn. Rendement en gewicht interreseren mij niet zo, tenslotte rij ik toch enkel maar toertochten. Ander aspect zou de looks zijn, daar zitten zéér knappe fietskes tussen. Maar daar zet ik dan onmiddelijk de factor extra onderhoud wat een serieus nadeel is tegenover. Tenslotte vergen dempers en scharnierpunten extra onderhoud, daar kan je gewoon niet aan onderuit.
- looneycooney
- Mountainbiker
Post by looneycooney »
ma man toch , ondertss al zoveel fully-topics dat ik goesting krijg om ...ook ne fully te kopen !
hahahaha
Mja zeg nooit , nooit heh
Mja zeg nooit , nooit heh
- Nielskie
- Mountainbiker
Ik ben een hardtail liefhebber, die wel af en toe eens twijfelt om een fully te kopen.
Hardtail is ten eerste goedkoper in aankoop, en aan het frame zijn minder frullekes die kunnen verslijten. dus portemonneeke content
Bijna alles, wat je op de tochten hier in Belgie voorgeschoteld krijgt is te doen op een hardtail. Je hebt ook meer voeling met het terrein, en dat maakt het mountainbiken voor mij juist zo leuk. Anders zou ik me op het asfalt wel gaan moe maken. Stuurfoutjes worden misschien wel sneller afgestraft, maar jezelf recht kunnen houden na zo'n foutje geeft ook altijd een kick. Met bandjes van 2.1inch en niet te hoge druk vind ik de hardtail al comfortabel genoeg. Met een hardtail rijden voelt voor mij leuker aan dan met een fully, je lichaam moet wat meer werken. De meeste mensen vinden dat misschien het grootste nadeel van een hardtail, maar voor mij is dat juist een voordeel.
Af en toe kijk ik op dokkerstukken die voor geen meter bollen wel eens jaloers naar mensen op een fully, die daar rustig over lijken te glijden. Dan wil ik ook eventjes een fully hebben. Maar als ik dan de prijzen bekijk dan is de goesting weer snel over.
Hardtail is ten eerste goedkoper in aankoop, en aan het frame zijn minder frullekes die kunnen verslijten. dus portemonneeke content
Bijna alles, wat je op de tochten hier in Belgie voorgeschoteld krijgt is te doen op een hardtail. Je hebt ook meer voeling met het terrein, en dat maakt het mountainbiken voor mij juist zo leuk. Anders zou ik me op het asfalt wel gaan moe maken. Stuurfoutjes worden misschien wel sneller afgestraft, maar jezelf recht kunnen houden na zo'n foutje geeft ook altijd een kick. Met bandjes van 2.1inch en niet te hoge druk vind ik de hardtail al comfortabel genoeg. Met een hardtail rijden voelt voor mij leuker aan dan met een fully, je lichaam moet wat meer werken. De meeste mensen vinden dat misschien het grootste nadeel van een hardtail, maar voor mij is dat juist een voordeel.
Af en toe kijk ik op dokkerstukken die voor geen meter bollen wel eens jaloers naar mensen op een fully, die daar rustig over lijken te glijden. Dan wil ik ook eventjes een fully hebben. Maar als ik dan de prijzen bekijk dan is de goesting weer snel over.
- bengie
- Mountainbiker
- Location: Kona King Kikapu :: RS Reba Race :: Sram X.0 - X.9 :: Crossmax SL :: Formula Oro K24 :: RF Evolve XC
alhoewel ik ne die-hard XC'er ben, heb ik mij toch ne fully aangeschaft.
Ik had dit al enkele jaren geleden willen doen maar toen was dit nog ni optimaal (nog teveel fietsen met pompbewegingen, ni stijf genoeg of te zwaar, ...). Maar nu is de periode wel al goed.
Als ik zie hoe mijn fietsmakkers met hun fully over het parkoers vliegen en ik daar doorheen wordt geschud (lag ook wel wat aan de aggresieve XC bouw van mijn HT) dan was de keuze snel gemaakt.
Het nadeel is wel natuurlijk dat bijna alle merken en ook nen hele hoop onbekende merken op deze rage inspringen en fullies verkopen die ni stijf genoeg zijn of pedalbopping hebben. Je moet dus bijna altij naar een gekend en meestal ook duurder merk stappen om ne goeie betrouwbare fully te hebben.
Bij deze hoop ik da ze snel mijne fully leveren
, want da wachten duurt toch lang zunne
Ik had dit al enkele jaren geleden willen doen maar toen was dit nog ni optimaal (nog teveel fietsen met pompbewegingen, ni stijf genoeg of te zwaar, ...). Maar nu is de periode wel al goed.
Als ik zie hoe mijn fietsmakkers met hun fully over het parkoers vliegen en ik daar doorheen wordt geschud (lag ook wel wat aan de aggresieve XC bouw van mijn HT) dan was de keuze snel gemaakt.
Het nadeel is wel natuurlijk dat bijna alle merken en ook nen hele hoop onbekende merken op deze rage inspringen en fullies verkopen die ni stijf genoeg zijn of pedalbopping hebben. Je moet dus bijna altij naar een gekend en meestal ook duurder merk stappen om ne goeie betrouwbare fully te hebben.
Bij deze hoop ik da ze snel mijne fully leveren
'Fully' is kort voor 'fully suspended', oftewel volledig geveerd. Een fully heeft dus ook achteraan vering. (en nu geen n00b-vragen meer stellenKeone wrote:Nu ken ik de voordelen van de fully of hardtail, maar kun je mss es een vb geven want ik ken ze eiglijk niet. Wat is het verschil in uiterlijk of wat hebbe de fullys meer ofzo?