zonet aangereden op een parking!

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
hottentotter
Mountainbiker

Post by hottentotter »

Een zwakke weggebruiker is toch nooit in fout?? Tenzij bij grove fout.
En die jong gasten kennen meestal beter het verkeersreglement als de oudere mensen ;)
Justin
Mountainbiker
Location: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Post by Justin »

Een parking is eigenlijk een privé-terrein met "openbaar karakter" zoals dat zo mooi heet. Dit wil dus zeggen dat er de gewone verkeersregels van toepassing zijn en dat het gelijkgesteld is aan de openbare weg.

Enkele uitspraken en interpretaties van rechters over "parkings" :
http://www.wegcode.be/commentaar.php?we ... art1R1&c=1

Ik denk dat in jou geval punt 1 van toepassing is.

Uitspraken over wie al dan niet in fout is, zijn altijd delicaat, alhoewel in jou geval jij waarschijnlijk in je recht bent gezien :

De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
looneycooney
Mountainbiker

Post by looneycooney »

Yup , volgens mijn verzekering ben ik in mijn recht ..ben deze morgen daar geweest , ik krijg normaal alles vergoed (allicht een percentage)
Zwakke weggebruiker is nooit in fout, maar als het betrof om privé domein had ik wel een probleem idd ..
En die jong gasten kennen meestal beter het verkeersreglement als de oudere mensen

feit ;) , maar of ze het ook toepassen is een ander zaak heh !
En trouwens regels kennen is geen uitsluitsel dat er fouten gebeuren , jaren ervaring heb je dikwijls veel meer aan ..merk iknu zelf na 5j rond te toeren ..
DarkStar
Mountainbiker

Post by DarkStar »

Uiteraard ben je in je recht!!! Vervang in dit verhaal 'jij op je fiets' door 'jij in je auto'... Logisch toch dat je niet in fout bent als iemand een parkeerplaats uitrijdt. Hij moet er namelijk voor zorgen dat hij zeker weet dat de weg (of parking, of eender wat) vrij is vooral hij uitrijdt.
Ik heb dit zelf ook eens meegemaakt (als bestuurder dan). Achteruit de oprit af en een fietser omgereden. Fietser reed zonder licht en het was donker, maar ik ben toen toch in fout gesteld ook al had ik die nooit kunnen zien...
hottentotter
Mountainbiker

Post by hottentotter »

Zelfs als de fietser aan de verkeerde kant van de weg rijdt en jij komt van een parking/oprit/andere baan af dan is nog de auto in fout. Bescherming van de zwakke weggebruikers.
En van de kennis van het reglement, bedoelde ik vooral op mensen die vroeger hun rijbewijs kregen of al 20 jaar hun rijbewijs hebben, ondertussen zijn er al heel veel wijzigingen gebeurt waarvan ze meestal niks afweten. Ik heb nu 5 jaar mijn rijbewijs en ik ben al wa vergeten + er zijn ook al dingen gewijzigd.
looneycooney
Mountainbiker

Post by looneycooney »

idd , die wijzigen constant , later zijn wij zo 'die oudjes' :lol: hahaha
tubeke
Mountainbiker

Ouderen

Post by tubeke »

Niet te hard roepen naar de ouderen, die konden immers schrijven zonder fouten, wat ik van deze groep niet kan zeggen.
Rikske
Mountainbiker
Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Post by Rikske »

hottentotter wrote:Zelfs als de fietser aan de verkeerde kant van de weg rijdt en jij komt van een parking/oprit/andere baan af dan is nog de auto in fout. Bescherming van de zwakke weggebruikers.
Naar mijn mening is dit toch een héél gevaarlijke ( en onjuiste) uitspraak.

Ten eerste is dit gedrag er de oorzaak van dat fietsers (en dan dikwijls schoolgaande jeugd) zich als echte nozems gaan gedragen. Ze maken er een sport van om zonder te kijken over te steken (zijn toch in hun recht), of om zo dicht mogelijk naast jouw wagen te scheren (toch in hun recht), of op het fietspad langs de verkeerde kant van de baan te gaan spookrijden en andere fietsers en bromfietsers het leven zuur te maken (toch in hun recht). Mooie houding hoor.

En ten tweede, een fietser is NIET altijd in zijn recht, een kennis van mij heeft dit nog aan de lijve ondervonden. Toen hij 's morgens naar zijn werk reed is hij in de bebouwde kom achterop een wagen gereden. En hij was toch diegene die voor de kosten kon opdraaien, zowel voor de eigen kosten als voor die van de tegenpartij.

In het geval van looneycooney is het volgens mij ook wel duidelijk dat hij in zijn recht is, maar ik wou er maar even op wijzen dat die houding van "ik ben altijd in mijn recht, eender wat ik doe" erg gevaarlijk is.

P.S. @ looneycooney: spoedig herstel toegewenst en hopelijk krijg je een passende vergoeding om je bike terug op te knappen.
hottentotter
Mountainbiker

Post by hottentotter »

Ik bedoelde niet "ik ben altijd in mijn recht, eender wat ik doe" , dat je als fietser dan maar zo'n houding moet aannemen. Wie wil er nu in zijn recht of niet met de fiets onder een auto liggen?
En ivm uw kennis was het wel hij die tegen de auto fietste.
Ron68
Mountainbiker

wheelie

Post by Ron68 »

zolang er in je dossier geen sprake is van '' roekeloos rijgedrag(wheelie) '' tijdens het fietsen zit je wel safe denk ik

ik vermoed dat op je achterwiel oefenen op een parking nu niet direkt in je voordeel spreekt als de tegenpartij hier getuigen van heeft , ongeacht dat hij uit een parkeerplaats komt

zelfs al heb je volledige kontrole al rijdend op je achterwiel , een rechter zal dit zeker anders beoordelen

er zijn al genoeg fietsterroristen op de baan :P
Post Reply