trapas vernieuwen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Post Reply
vtt-biker
Mountainbiker

trapas vernieuwen

Post by vtt-biker »

Ik denk eraan om mijn trapas zelf te vervangen, waar moet ik op letten bij de montage? Op mijn bike zit een lx groep gemonteerd, de trapas van die groep is hol , ik bezit een crancktrekker voor op een volle as te duwen, kan ik mits een klein hulpstukje die ik in de as steek deze cranck van de trapas halen?
Ik bezit ook zo een algemeen gereedschapskoffer om wat aan de fiets te knutselen, waarschijnlijk zal er daar dan wel een sleutel inzitten om de trapas los te draaien, er zijn wellicht twee draairichtingen voor de trapas te demonteren ,
Graag had ik dus gemeten hoe men een lx of deore trapas moet monteren of is het aan te raden dit te laten doen door een fietsenmaker?
manuel
Mountainbiker

Post by manuel »

Bij vrijwel alle gangbare trapassen op mtb heeft de linkse cup rechtse (gewone) schroefdraad en de rechtse cup linkse schroefdraad. Normaal draait ge eerst de linkse los en dan pas de rechtse, eerst de rechtse in en dan pas de linkse.

Dit is niet het moeilijkste werkje aan een fiets hoor. Gewoon zien dat ge de draad mooi invet voor ge de nieuwe as monteert.
Post Reply