Club oprichten zonder meer
Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
- billhillies.be
- Mountainbiker
Club oprichten zonder meer
Post by billhillies.be »
Hallo, Ik ben bezig met een club op te richten samen met wat MTB-vrienden hier in het Waasland. De website www.billhillies.be is er al, de spirit is er al en ik heb al geinformeerd voor fietskledij. Maar nu vroeg ik me af of ik nu in orde ben met de club, moet ik ergens een statuut aanvragen? Ik zou ook graag sponsors zoeken om de fietskledij te sponsoren, die moet ik toch een kwijting geven voor in hun boekhouding? Ik heb op het forum al gelezen over het aansluiten bij een wielerbond, maar is dit verplicht? We zijn nog niet zinnes om een TT te organiseren in de nabije toekomst. Hopelijk kan er me hier iemand wat wijzer maken. Alvast bedankt !!
Beny wrote: het belangrijkste dat jullie niet ieder als persoon kunnen aansprakelijk gesteld worden met zaken die in clubverband gebeuren
Als je niets organiseert, kan er geen "club" aansprakelijk gesteld worden.
als ik het goed begrijp, zijn jullie een groepje vrienden die iedere week samen een TT of zo rijden.
Ik maak zelf deel uit van zo'n vriendenclubke, "De Koerselèrs", wij zijn in het begin van het jaar begonnen met het idee van een club op te richten maar als je een vzw wil oprichten, kruipt daar veel tijd en moeite in.
In princippe zijn we een feitelijke vereniging.
Om onze truikes te betalen zijn we op zoek gegaan naar enkele sponsors.
we kunnen als feitelijke vereniging een bonneke scrijven voor deze sponsors zodat zij dit kunnen inbrengen.
onze truikes zijn in de maak bij vermarc en hopelijk binnen een 3 tal weken klaar en rijden we met velgende truikes:
http://users.pandora.be/Griffon/mtb/ontwerp.jpg
als je verzekerd wil zijn kan je eventueel via http://www.vlaamsewielrijdersbond.be een persoonlijke verzekering nemen, als je vanaf 10 personen in de groep zit, kan je hier een clubnaam opgeven.(dat is wat ik ervan begrepen heb)
- billhillies.be
- Mountainbiker
Post by billhillies.be »
Dus in feite moet ik nergens onze club laten registreren?
Bij een bond aansluiten kan ons enkel korting opleveren op het inschrijvingsgeld voor een TT georganiseerd door deze bond. Aangezien wij in de winter proberen elke TT van het ronde van het waasland te rijden, is dit niet nodig omdat dat niet van een bond uitgaat.
Bedankt voor de nuttige antwooden! En kandidaat leden zijn altijd welkom. Ook bedankt van de tip voor de truitjes. Thank gasten !
Bij een bond aansluiten kan ons enkel korting opleveren op het inschrijvingsgeld voor een TT georganiseerd door deze bond. Aangezien wij in de winter proberen elke TT van het ronde van het waasland te rijden, is dit niet nodig omdat dat niet van een bond uitgaat.
Bedankt voor de nuttige antwooden! En kandidaat leden zijn altijd welkom. Ook bedankt van de tip voor de truitjes. Thank gasten !
Bij VWB kunt ge u laten registeren vanaf 10 leden...
Dan moet ge verder juist een voorzitter, secretaris & nog enkele bestuurleden opgeven.
Dan zijn ge altijd verzekerd tijdens het fietsen (TT, trainingsritten 24/24).
Verder zijt ge ook verzekerd als ge toch iets organiseerd & dit voor €25/jaar.
Dit wint ge trouwers terug door TT te rijden.
Geen verdere verplichtingen.
@griffon, schoon ontwerp man!
Dan moet ge verder juist een voorzitter, secretaris & nog enkele bestuurleden opgeven.
Dan zijn ge altijd verzekerd tijdens het fietsen (TT, trainingsritten 24/24).
Verder zijt ge ook verzekerd als ge toch iets organiseerd & dit voor €25/jaar.
Dit wint ge trouwers terug door TT te rijden.
Geen verdere verplichtingen.
@griffon, schoon ontwerp man!
is het voor de VWB nodig om een voorzitter ed. op te geven?Thys wrote:Bij VWB kunt ge u laten registeren vanaf 10 leden...
merci, wij vinden het zelf ook geslaagd, enkel de toelating voor da Grimbergen logo was in begin wa moeilijk maar we hebben het er door gekregenThys wrote:@griffon, schoon ontwerp man!
Uiteraard niet als club, want je bent geen rechtspersoon. Ik wil niemand bang maken en in de meeste gevallen loopt dat goed. Maar stel: je gaat in groep rijden en er gebeurt door een overtreding een ernstig (dodelijk) ongeval. Wie is de organisator? Of iets simpel: je rijdt in groep door een natuurgebied (onbewust uiteraard, wij doen dat niet). Wie is de organisator of leider? Iedereen kijkt naar de natuurlijke leider en die krijgt de rekening gepresenteerd. We spreken hier over strafrecht, dat gaat niet over een proceske of zo.Griffon wrote: Als je niets organiseert, kan er geen "club" aansprakelijk gesteld worden.
Een feitelijke vereniging is dus geen rechtspersoon en kan dus niet verantwoordelijk gesteld worden. Erl verantwoordelijk zijn dus de leden afzonderlijk van die FV of hun leider.Griffon wrote: In principe zijn we een feitelijke vereniging.
Misschien goed nieuws (ik ken je financiele positie niet): in sommige gevallen wordt de meest vermogende aansprakelijk gesteld.
In alle geval: succes met de club.
Greetz,
Chuck
[quote="chuckUiteraard niet als club, want je bent geen rechtspersoon. Ik wil niemand bang maken en in de meeste gevallen loopt dat goed. Maar stel: je gaat in groep rijden en er gebeurt door een overtreding een ernstig (dodelijk) ongeval. Wie is de organisator? Of iets simpel: je rijdt in groep door een natuurgebied (onbewust uiteraard, wij doen dat niet). Wie is de organisator of leider? Iedereen kijkt naar de natuurlijke leider en die krijgt de rekening gepresenteerd. We spreken hier over strafrecht, dat gaat niet over een proceske of zo.
[/quote]
maar vanaf wanneer ben je een groep?
als je met 10 vrienden afspreekt om te gaan fietsen, wie is dan "organisator"?
[/quote]
maar vanaf wanneer ben je een groep?
als je met 10 vrienden afspreekt om te gaan fietsen, wie is dan "organisator"?