voor zover ik weet, zijn de dichtingen niet zomaar te vervangen bij bijvoorbeeld een shimano remklauw, noch de remgreep... Dus verkeerde olie: nieuwe remgreep/remklauw... Dan kan't mij ook nimmer schele da de leidingen nog goe zijn zenne17tim wrote:Ik ken zelfs geen enkele hydraulische schijfrem die werkt met minerale olie.Zeveneens wrote:dat zou goed kunnen, maar voor zover ik weet vreet minerale niet zo gemakkelijk dichtingen aan dan dot17tim wrote: Minerale olie in een systeem voor DOT vloeistof, gaat ook niet lang remmen hoor.![]()
om zeker te spelen dus goed de handleiding lezen... Een set schijfremmen van van minsten 250€ verneuken door der de verkeerde olie in te gooien't zou zonde zijn hé
Maar zo veel weet ik ook weer niet van mtb-schijfremmen.
Van velgremmen weet ik wel dat er hydraulische systemen zijn die werken op mineralen.
Trouwens, een gans minerale olie systeem van 250€ omzeep helpen door dot-vloeistof te gebruiken? Kan ik moeilijk geloven hoor.Leidingen & dichtingen, en de andere gewone slijtage onderdelen dat wel. Maar een schijfkapotremmen, uw remklauw, enz? Dan is dat toch maar dure brol ze.
Schijfrem oververhit
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- Evil Mogwai
- Mountainbiker
Post by Evil Mogwai »
On topic: ik denk ook dat het een verkeerde manier van remmen is die het faden veroorzaakt heeft. Je zei dat het je achterrem was dacht ik, niet. Wel je moet steeds proberen zoveel mogelijk vooraan te remmen, 't is te zeggen, in de mate van het mogelijke, en dan je gewicht zo laag mogelijk (en naar achter) te plaatsen. De achterrem wordt dan veel meer ontlast en je gaat ook een beter gevoel van balans en controle krijgen. Vooraan een maatje groter steken is ook een goed idee; je kan daar dan beter doseren, zodat je de remkracht weer meer spreidt. Off topic: mechanische schijfremmen zijn voor mij brol: geen doseerbaarheid, enorm vermoeiend aan de handen en gevaarlijk.
-
17tim
- Mountainbiker
Da wist ik nie, en vind ik wel wa stom...Zeveneens wrote: voor zover ik weet, zijn de dichtingen niet zomaar te vervangen bij bijvoorbeeld een shimano remklauw, noch de remgreep... Dus verkeerde olie: nieuwe remgreep/remklauw... Dan kan't mij ook nimmer schele da de leidingen nog goe zijn zenne
-
Guest
Post by Guest »
voor zover ik weet is van shimano elke schroef los bestellen via uwe dealerZeveneens wrote:voor zover ik weet, zijn de dichtingen niet zomaar te vervangen bij bijvoorbeeld een shimano remklauw, noch de remgreep... Dus verkeerde olie: nieuwe remgreep/remklauw... Dan kan't mij ook nimmer schele da de leidingen nog goe zijn zenne17tim wrote:Ik ken zelfs geen enkele hydraulische schijfrem die werkt met minerale olie.Zeveneens wrote: dat zou goed kunnen, maar voor zover ik weet vreet minerale niet zo gemakkelijk dichtingen aan dan dot![]()
om zeker te spelen dus goed de handleiding lezen... Een set schijfremmen van van minsten 250€ verneuken door der de verkeerde olie in te gooien't zou zonde zijn hé
Maar zo veel weet ik ook weer niet van mtb-schijfremmen.
Van velgremmen weet ik wel dat er hydraulische systemen zijn die werken op mineralen.
Trouwens, een gans minerale olie systeem van 250€ omzeep helpen door dot-vloeistof te gebruiken? Kan ik moeilijk geloven hoor.Leidingen & dichtingen, en de andere gewone slijtage onderdelen dat wel. Maar een schijfkapotremmen, uw remklauw, enz? Dan is dat toch maar dure brol ze.
ok het duurt soms wel even maar alles is los vast te krijgen tot 5jaar terug
zie ook een pdf file van hun ivm referentienummers van de onderdelen
http://cycle.shimano-eu.com/media/cycli ... 559039.pdf
http://cycle.shimano-eu.com/media/cycli ... 572828.pdf
bij hayes ligt dit anders
maar dat ligt puur aan de invoerder van belgië
- LucVR
- Mountainbiker
- Location: Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
- LucVR
- Mountainbiker
- Location: Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
Voornaamste verschil is de hittebestendigheid. Minerale vloeistof heeft een lager kookpunt dan DOT-vloeistof. Gevolg is dan bvb. dat je bij minerale vloeistof enkel organische remblokjes zal kunnen gebruiken omdat gesinterde teveel warmte doorgeven aan de pistons en dus aan de vloeistof. Over het algemeen zullen organische remblokjes wel een iets kortere levensduur hebben als gesinterde, zeker als je veel in slechte omstandigheden rijdt of de blokjes niet goed inrijdt.
Beide vloeistoffen hebben zo hun eigen voor- en nadelen. DOT-vloeistof vind je in elke fatsoenlijke garage of motoshop, maar is natuurlijk zeer aggressief. Je moet dus goed oppassen wat je doet als je je remmen ontlucht.
Minerale vloeistof kan je in geval van uiterste nood vervangen door frituurolie als het er alleen maar om gaat om thuis te geraken.
Beide vloeistoffen hebben zo hun eigen voor- en nadelen. DOT-vloeistof vind je in elke fatsoenlijke garage of motoshop, maar is natuurlijk zeer aggressief. Je moet dus goed oppassen wat je doet als je je remmen ontlucht.
Minerale vloeistof kan je in geval van uiterste nood vervangen door frituurolie als het er alleen maar om gaat om thuis te geraken.
maar de exploded views laten geen pistons, rubberkes, enz zien dus ik vermoed dat die niet los te krijgen zijn... De lijstjes die je in de pdf's vind zijn denk ik de grens van de verkrijgbaarheid.manitou. wrote:voor zover ik weet is van shimano elke schroef los bestellen via uwe dealerZeveneens wrote:voor zover ik weet, zijn de dichtingen niet zomaar te vervangen bij bijvoorbeeld een shimano remklauw, noch de remgreep... Dus verkeerde olie: nieuwe remgreep/remklauw... Dan kan't mij ook nimmer schele da de leidingen nog goe zijn zenne17tim wrote: Ik ken zelfs geen enkele hydraulische schijfrem die werkt met minerale olie.Maar zo veel weet ik ook weer niet van mtb-schijfremmen.
ok het duurt soms wel even maar alles is los vast te krijgen tot 5jaar terug
zie ook een pdf file van hun ivm referentienummers van de onderdelen
http://cycle.shimano-eu.com/media/cycli ... 559039.pdf
http://cycle.shimano-eu.com/media/cycli ... 572828.pdf
bij hayes ligt dit anders
maar dat ligt puur aan de invoerder van belgië
héhé, ik volg een forum over rijden op frituurolie, 'k heb ook al hollanders gehoord die hun ketting smeren met slaolie (zogezegd milieubewuster blablabla), nu nog remmen op frituurolie ookLucVR wrote:Voornaamste verschil is de hittebestendigheid. Minerale vloeistof heeft een lager kookpunt dan DOT-vloeistof. Gevolg is dan bvb. dat je bij minerale vloeistof enkel organische remblokjes zal kunnen gebruiken omdat gesinterde teveel warmte doorgeven aan de pistons en dus aan de vloeistof. Over het algemeen zullen organische remblokjes wel een iets kortere levensduur hebben als gesinterde, zeker als je veel in slechte omstandigheden rijdt of de blokjes niet goed inrijdt.
-
Guest
Post by Guest »
je kan zelfs bij noodzaak er gewoon water indoen
ik ken iemand die dat heeft gedaan bij zijn HS33 bij gebrek aan mineraal olie
op een trektocht
twee dagen heeft die zo gereden en dan bij een lbs er terug maguraolie laten indoen
dit werkte zonder problemen ok minder remkracht maar geen nadeleige gevolgen voor de remmen
ik ken iemand die dat heeft gedaan bij zijn HS33 bij gebrek aan mineraal olie
op een trektocht
twee dagen heeft die zo gereden en dan bij een lbs er terug maguraolie laten indoen
dit werkte zonder problemen ok minder remkracht maar geen nadeleige gevolgen voor de remmen