Schijfrem oververhit

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Tjorque
Mountainbiker

Post by Tjorque »

DarkStar wrote:Ik kan manitou hier alleen maar in bijtreden, het is niet voor niks dat andere voertuigen alleen maar gebruik maken van hydraulische remsystemen. De remkracht is véél groter, er zijn geen kabels die kunnen breken, en het hierboven vermelde effect is enkel van toepassing indien je langdurig, non-stop vol remt. Trouwens, bij een mechanische schijf is het GEVAAR veel groter. Je kan hiermee blijven remmen tot je de maximum temperatuur van je remblok bereikt. Eénmaal op deze temperatuur gaat je remblok beginnen smelten waardoor je dus, 1: je remblok onmiddelijk mee 'vernietigd' (waarom leg ik dadelijk nog even uit) en 2: je de remschijf naar de vaantjes helpt door de smurie die er op blijft kleven.
De reden dat je remblok definitief naar de vaantjes is, is omdat de substantie volledig zal uitharden bij afkoeling en dus geen remeigenschap meer zal bezitten. Het afkoelen zal ook veel langer duren dan bij de olie van een hydraulisch systeem. De olie in zo'n systeem warmt namelijk op door de druk die er op uitgeoefend wordt. Eénmaal deze druk weg zal de warmte zich verspreiden. Aangezien de hydraulische leiding een relatief groot oppervlak is zal de warmte snel afgevoerd worden. Daarom ook dat het probleem zich (bijna) niet voordoet met de juiste remmethode.
Denk dat dit reden genoeg is om te stellen dat hydraulisch beter is dan mechanisch?

ok dat is een uitleg waar ik iets aan heb...

Dus een olierem is beter omdat die verglazing van de blokken voorkomt.
Door z'n oliekoelend effect...

(een olie leiding kan ook breken hé)

Alleszinds vind ik het een plausibele verklaring.
Daarom voer ik deze discutie vooral, overtuigende, verklarende antwoorden...
Last edited by Tjorque on Mon 19 Jun 2006 15:53, edited 1 time in total.
Guest

Post by Guest »

ik heb nooit beweerd dat mechanische schijfremmen gelijk staan met rommel
de betere (hayes en Avid) kunnen gerust vergeleken worden met de betere v-brakes
maar jij gaat beweren dat ze even goed zijn als de hydraulische :^o
dat is totaal een andere catogorie!
blijkbaar weet jij niet echt goed waarover je het hebt
[-X
Tjorque
Mountainbiker

Post by Tjorque »

manitou. wrote:ik heb nooit beweerd dat mechanische schijfremmen gelijk staan met rommel
de betere (hayes en Avid) kunnen gerust vergeleken worden met de betere v-brakes
maar jij gaat beweren dat ze even goed zijn als de hydraulische :^o
dat is totaal een andere catogorie!
blijkbaar weet jij niet echt goed waarover je het hebt
[-X
Ik zal me een beetje nuanceren, ik vind, dat je de BB7 gerust mag vergelijken met de meeste entry level hydraulische schijfremmen en sommige midrange...
(Waarmee de meeste onder ons rijden, want topsegment is gewoon reteduur)

Ik ga volledig akkoord als je zegt dat ze niet kan typen aan bijvoorbeeld een Gustaf M, ...
Guest

Post by Guest »

ze kunnen ook niet typen aan een deore lx of xt (waarmee er veel rijden)
ook niet aan de hayes hydro's (alle types's)
laten we gewoon zeggen dat de hydro's beter zijn de mechanische
zeker als je beide tyep's met dezelfde schijfdiameter gaat vergelijken!
als je bij de mech een grotere diameter gaat steken dan is het spelletje niet eerlijk meer.
Tjorque
Mountainbiker

Post by Tjorque »

manitou. wrote:ze kunnen ook niet typen aan een deore lx of xt (waarmee er veel rijden)
ook niet aan de hayes hydro's (alle types's)
laten we gewoon zeggen dat de hydro's beter zijn de mechanische
zeker als je beide tyep's met dezelfde schijfdiameter gaat vergelijken!
als je bij de mech een grotere diameter gaat steken dan is het spelletje niet eerlijk meer.
ok dan heb je zeker een punt waarover ik niet verder zal twisten =D>

hehe "eerlijk" :-), sorry dat ik ga valsspelen dan op m'n eigen fiets :wink:
(de commentaar op Mtbr, is lovend en ik overtuigd)

Zal er niet meer verder over doorgaan. 8)
stef78
Mountainbiker

Post by stef78 »

even bijtreden : fading is toch nog iets anders dan een warme olieleiding hoor.

fading is wanneer de maximale warmte waarbij remmen nog degelijk "aanpakken" word overschreden.

heb je met een wagen ook op een circuit, eenmaal ze te warm worden, dus zowel de schijf als de blokken gaan ze sponzig worden en dus niet mee betrouwbaar.

daarom dat grotere schijven worden gemonteerd : bij wagen geventileerde en geperforeerde of gegroefde schijven, of combinaties bij fietsen : geperforeerde remmen, en ook groter voor meer afkoelingopp te hebben...

heb zelf mechnische schijfremmen gehad, wel maar van tektro, echt waar: gelijk nix waard. nu avid juicy 5. ferm

heb ook magura's hs33, zelf (pak) beter dan de mechanische schijfremmen.
TaurineR
Mountainbiker

Post by TaurineR »

Bedankt voor de duidelijke verklaring.
Ik zei wel dat ik continu rem, maar eigenlijk bedoel ik dat ik tijdig rem om de volgende bocht in te gaan, zonder overbodige risico's te nemen, en dat de ganse afdaling door.
Door het sterke dalingspercentage vraagt het eigenlijk flink wat remmen
Het is me maar 1x overkomen, dus ik ga er vanuit dat ik nu de limieten van de remmen ken.
De schijven hadden hun normale kleur, maar de warmte straalde er wel vanaf.
DarkStar
Mountainbiker

Post by DarkStar »

Yellowbike wrote: De schijven hadden hun normale kleur, maar de warmte straalde er wel vanaf.
Hèhè, schijven op een fiets zullen niet snel 'rood' staan van de hitte :-D Indien wel moet ik toegeven dat je héél erg hard je best aan het doen bent! :lol:
rolling thunder
Mountainbiker

Post by rolling thunder »

DarkStar wrote:
Yellowbike wrote: De schijven hadden hun normale kleur, maar de warmte straalde er wel vanaf.
Hèhè, schijven op een fiets zullen niet snel 'rood' staan van de hitte :-D Indien wel moet ik toegeven dat je héél erg hard je best aan het doen bent! :lol:
Ze worden ook niet rood maar paars... echt een heel erg blauw paarse
gloed... meer de kleur van een aubergine... en ze gaan stinken als de
tering dan... :wink:
17tim
Mountainbiker

Post by 17tim »

rolling thunder wrote:
DarkStar wrote:
Ze worden ook niet rood maar paars... echt een heel erg blauw paarse
gloed... meer de kleur van een aubergine... en ze gaan stinken als de
tering dan... :wink:
Zeker als je er je hand dan eens oplegt. :lol:

Zoals eerder gezegd: probeer eens Dot5.1 (niet Dot5!!!). Je kan ook Motul RBF 600 proberen, das de overtreffende trap nog van dot 5.1 van remvloeistof: die heeft nog een hoger kooktemperatuur. Maar, die moet dan ook vaker ververst worden hé, net zoals dat dot5.1 vaker moet ververst worden dan dot4, enz. :wink: Want ze is meer hygroscopisch.

Zoals altijd opletten met remvloeistof hé: dat is een vrij aggressief goedje. Nog een groot voordeel van mechanische remmen :lol: :lol:

Oh ja, remvloeistof à la dot4, dot5.1,... is technisch gezien geen olie hé. :P
Post Reply