Schijfrem oververhit

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
TaurineR
Mountainbiker

Schijfrem oververhit

Post by TaurineR »

Ik kom net terug van vakantie in de Dolomieten.

Ik heb de Tri Cime de Lavadero beklommen, en tijdens het afdalen heb ik het volgende voor:
Na 2/3 van de afdaling met constant afremmen met voornamelijk de achterrem geeft deze het ineens op, ik heb totaal geen achterrem meer. De voorrem functioneert wel normaal, dus stoppen is geen probleem.
De remcilinder staat heel heet, is niet aan te raken, alsook de leiding niet. Na 5minuten wachten werkt de rem terug weer normaal, en ook de volgende dagen heb ik geen probleem meer.
Wat kan daar de oorzaak van zijn?
rolling thunder
Mountainbiker

Post by rolling thunder »

dat heet nu een opkoker.
je bent zo lang aan het remmen dat de olie heet wordt.
en op het moment dat je even je remhendel los laat gaat de olie "opkoken"
(dus je krijgt een beetje gasvorm in je olie om het niet te moeilijk te maken)
dus als je dan je remhendel in wilt knijpen knijp je er doorheen. net alsof
er een luchtbel in zit.
als de olie daarna is afgekoeld werkt alles weer zoals het hoort.
manuel
Mountainbiker

Re: Schijfrem oververhit

Post by manuel »

Yellowbike wrote:Ik kom net terug van vakantie in de Dolomieten.

Ik heb de Tri Cime de Lavadero beklommen, en tijdens het afdalen heb ik het volgende voor:
Na 2/3 van de afdaling met constant afremmen met voornamelijk de achterrem geeft deze het ineens op, ik heb totaal geen achterrem meer. De voorrem functioneert wel normaal, dus stoppen is geen probleem.
De remcilinder staat heel heet, is niet aan te raken, alsook de leiding niet. Na 5minuten wachten werkt de rem terug weer normaal, en ook de volgende dagen heb ik geen probleem meer.
Wat kan daar de oorzaak van zijn?
Klinkt als kokende remvloeistof. Bij het koken komen er bubbels in de leiding die voor en heel sponzig remgevoel zorgen en elke remkracht wegnemen. Na gewoon afkoelen werkt alles terug normaal.
Tjorque
Mountainbiker

Post by Tjorque »

op zo nen moment moet ge ni door een beek rijden :lol:

das bijvoorbeeld nog'n voordeel van (goeie!) mechanische schijfremme :)
daarmee kunt ge blijve remme tot uw remblokke smelte :drunk:

welke kleur had uw schijf toen? :-D
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

Slechte remtechniek! Niet constant remmen, maar regelmatig eens lossen (wel op tijd terug remmen hé, anders den decor in :lol: )zodat de remmen kunnen koelen...
LucVR
Mountainbiker
Location: Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

Post by LucVR »

Ik moet mij volledig aansluiten bij Flip FSR, leer eens fatsoenlijk remmen, dan zal dat nauwelijks nog gebeuren. En als je regelmatig het hooggebergte intrekt, is het ook aan te raden van je materiaal daaraan aan te passen. Voor intensief remgebruik dus afblijven van de kleine XC-schijfjes en minimaal 180mm. schijven gebruiken. En als je remmen met DOT-vloeistof werken, gebruik je DOT 5.1.

@ Zeveneens: heb je al wel eens met goede hydraulische schijfremmen gereden? Geen enkel mechanisch systeem komt in de verste verte nog maar in de buurt van een goede hydraulische schijfrem.
Tjorque
Mountainbiker

Post by Tjorque »

LucVR wrote: En als je remmen met DOT-vloeistof werken, gebruik je DOT 5.1.

@ Zeveneens: heb je al wel eens met goede hydraulische schijfremmen gereden? Geen enkel mechanisch systeem komt in de verste verte nog maar in de buurt van een goede hydraulische schijfrem.
Jep, meermaals gemonteerd zelfs... Ben er nog steeds geen fan van. Avid BB7's met 180mm schijven of zelfs 203mm remmen ook schitterend en moeten naar mijn mening niet onderdoen voor de gemiddelde olierem.

Wat die DOT betreft, goed kijken of het remmen zijn gemaakt voor DOT, anders is heel den boel om zeep... Minerale olie is minder agressief, maar ook minder temperatuurvast.
Guest

Post by Guest »

zeveneens
volgens mij is het enkel goed wat Jij hebt of denkt dat goed is
het is niet omdat je er al een paar gemonteerd hebt dat je weet hoedat de remmen en de rest rijd
ik denk zelfs dat jij niet echt goed weet wat er op de markt te vinden is
het is niet omdat je af en toe bij een fietsmaker wat helpt dat je er alles van af kent
zeker niet als je alles afbreekt en enkel jou favorieten spullen pusht (idem voor je favoriete fietsmaker)
Ik vertrouw het niet om met mechanische schijfremmen in Frankrijk ofzo te rijden
daarvoro hebben ze niet genoeg remkracht plus hun fading is dan ook groter dan die met olie
zelf niet die met een schijf van 203mm
geef mij maar hydro schijfremmen (zeker voor buitenland)
DarkStar
Mountainbiker

Post by DarkStar »

Ik kan manitou hier alleen maar in bijtreden, het is niet voor niks dat andere voertuigen alleen maar gebruik maken van hydraulische remsystemen. De remkracht is véél groter, er zijn geen kabels die kunnen breken, en het hierboven vermelde effect is enkel van toepassing indien je langdurig, non-stop vol remt. Trouwens, bij een mechanische schijf is het GEVAAR veel groter. Je kan hiermee blijven remmen tot je de maximum temperatuur van je remblok bereikt. Eénmaal op deze temperatuur gaat je remblok beginnen smelten waardoor je dus, 1: je remblok onmiddelijk mee 'vernietigd' (waarom leg ik dadelijk nog even uit) en 2: je de remschijf naar de vaantjes helpt door de smurie die er op blijft kleven.
De reden dat je remblok definitief naar de vaantjes is, is omdat de substantie volledig zal uitharden bij afkoeling en dus geen remeigenschap meer zal bezitten. Het afkoelen zal ook veel langer duren dan bij de olie van een hydraulisch systeem. De olie in zo'n systeem warmt namelijk op door de druk die er op uitgeoefend wordt. Eénmaal deze druk weg zal de warmte zich verspreiden. Aangezien de hydraulische leiding een relatief groot oppervlak is zal de warmte snel afgevoerd worden. Daarom ook dat het probleem zich (bijna) niet voordoet met de juiste remmethode.
Denk dat dit reden genoeg is om te stellen dat hydraulisch beter is dan mechanisch?
Tjorque
Mountainbiker

Post by Tjorque »

manitou. wrote: volgens mij is het enkel goed wat Jij hebt of denkt dat goed is
het is niet omdat je er al een paar gemonteerd hebt dat je weet hoedat de remmen en de rest rijd
ik denk zelfs dat jij niet echt goed weet wat er op de markt te vinden is
het is niet omdat je af en toe bij een fietsmaker wat helpt dat je er alles van af kent
zeker niet als je alles afbreekt en enkel jou favorieten spullen pusht (idem voor je favoriete fietsmaker)
Ik vertrouw het niet om met mechanische schijfremmen in Frankrijk ofzo te rijden
daarvoro hebben ze niet genoeg remkracht plus hun fading is dan ook groter dan die met olie
zelf niet die met een schijf van 203mm
geef mij maar hydro schijfremmen (zeker voor buitenland)
Ik wil niemand pushen. Je koopt tenslotte wat je zelf wilt en waar je wilt.
Het is gewoon spijtig vind ik, dat het woord mechanisch voor velen gelijk staat aan rommel.
Uiteindelijk, breken jullie evengoed, met evenveel bewijsvoering, mechanische schijfremmen af.

Waaruit besluit jij dan bijvoorbeeld, dat ze sneller faden dan olie-remmen?
Faden had bij mijn weten toch vooral iets te maken met de blokken en de schijf en de warmte afvoer daarvan... Terwijl de materialen in de blokken en schijven van mechanische en hydraulische remmen niet danig verschillen...

Ik weet ook wel dat het topsegment van de schijfremmen uit olieremmen bestaat...
Post Reply