Rohloff
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- Schijfrem
- Mountainbiker
Aangezien dit topic terug naar boven gesukkeld is en ik al een tijd naar een 2de MTB aan het uitzien ben voor in de winter, hier effe een paar vragen van een echt bleuke dat groen zit achter zijn oren, althans toch ivm rohloff dinges
.
( heb de 24 pagina´s eens rap doorgenomen maar het kan zijn da´k er overgelezen heb, sorry daarvoor ):
- Gebruikt een rohloff ketting ook een powerlinksysteem ? Kwestie van de ketting er gemakkelijk af te kunnen halen voor o.a. kuisdoeleinden hé.
- Stel dat Rohloff met een opvolger op de proppen komt van hun huidige speedhub 500/14 ( niets blijft eeuwig duren ook al beweren zij van wel ), garanderen zij dan steeds kompatibiliteit wat betreft de montage van deze nieuwe speedhubs in de huidige frames ?
- Heb je op dergelijke fietsen een speciale trapas nodig, zoals bvb bij frames met een EBB ?
- Aangezien de rohloff naaf dikker is dan de standaard naven veonderstel ik dat je dus ook een handgemaakte wielset zal moeten laten maken ... i.v.m. kortere spaken ?????
( heb de 24 pagina´s eens rap doorgenomen maar het kan zijn da´k er overgelezen heb, sorry daarvoor ):
- Gebruikt een rohloff ketting ook een powerlinksysteem ? Kwestie van de ketting er gemakkelijk af te kunnen halen voor o.a. kuisdoeleinden hé.
- Stel dat Rohloff met een opvolger op de proppen komt van hun huidige speedhub 500/14 ( niets blijft eeuwig duren ook al beweren zij van wel ), garanderen zij dan steeds kompatibiliteit wat betreft de montage van deze nieuwe speedhubs in de huidige frames ?
- Heb je op dergelijke fietsen een speciale trapas nodig, zoals bvb bij frames met een EBB ?
- Aangezien de rohloff naaf dikker is dan de standaard naven veonderstel ik dat je dus ook een handgemaakte wielset zal moeten laten maken ... i.v.m. kortere spaken ?????
-De Rohloff keting gebruikt geen power-link, hoewel ik er toch ene in gestoken heb van sram (werk perfect)
-Wat een nieuwe Rohloff betreft zou ik me geen zorgen maken, als je nu ene koopt zal die je kader zonder twijfel overleven.
-Ik dacht niet dat je voor een EBB een speciale trapas nodig hebt aangezien die in een aangepast huis gemonteerd word, maar dat weet ik dus niet zeker.
- De Rohloff moet idd met kortere spaken gemonteerd worden, dat zou echter leiden tot een grotere stijfheid van het wiel en een lagere levensduur van de spaken.
-Wat een nieuwe Rohloff betreft zou ik me geen zorgen maken, als je nu ene koopt zal die je kader zonder twijfel overleven.
-Ik dacht niet dat je voor een EBB een speciale trapas nodig hebt aangezien die in een aangepast huis gemonteerd word, maar dat weet ik dus niet zeker.
- De Rohloff moet idd met kortere spaken gemonteerd worden, dat zou echter leiden tot een grotere stijfheid van het wiel en een lagere levensduur van de spaken.
1) een rohloff werkt met eender welke ketting. dus als jij een ketting met powerlink wil dan kan dat.Schijfrem wrote:Aangezien dit topic terug naar boven gesukkeld is en ik al een tijd naar een 2de MTB aan het uitzien ben voor in de winter, hier effe een paar vragen van een echt bleuke dat groen zit achter zijn oren, althans toch ivm rohloff dinges.
2) Rohloff zal most likely niet direct met een opvolger komen, en is dat wel zo, dan zal die even compatibel zijn zoals de huidige naaf.
3) een excentrische trap-as, of een frame met aangepaste achterpads, zijn heel interessant omdat je dan een paar onderdelen minder nodig hebt bij de montage.
Het is in elk geval zo, dat in bijna elke fiets een rohloff kan. Ik heb er al zelfs meerdere in vouwfietsen gemonteerd...
In gewone frames wordt dan een kettingspanner gebruikt.
4) een rohloffnaaf moet inderdaad ingespaakt worden in een velg naar jouw keuze... (32 gaatse velg - 2 kruisingen)
graag gedaanSchijfrem wrote:@ Kenny en Zeveneens: dank u voor vlugge antwoorden![]()
De rohloff bedrijfsstrategie is zo fantastisch: "we don't care about, how much we sell, we only care about te quality and service of our products..."
je kan de rohloff en opties die je nodig hebt, op de site van rohloff ook uitzoeken met de configurator:
http://www.rohloff.de/fileadmin/rohloff ... he.en.html
als ge prijzen wilt weten stuur me maar een PM...
Bedankt voor die vergelijkingstabel, da's handig.Zeveneens wrote:
http://www.rohloff.de/fileadmin/rohloff ... ano.en.pdf
Laatste vraagje daaromtrent: in de linkerkolom staat de tandwielverhouding voor Rohloff. In de middenste en de rechterkolom wat het equivalent zou zijn bij een klassiek systeem.
Er staan echter bij hoogste en laagste telkens twee waarden, met een "or" tussen... waarom is dat ? Zijn er verschillende overbrengingen binnen een Rohloff te kiezen ??
nee, die waardes met "or" tussen zijn maar enkel de vergelijking, wanneer je een 22 of een 24 vooraan zou hebbe...pocoloco wrote:
Er staan echter bij hoogste en laagste telkens twee waarden, met een "or" tussen... waarom is dat ? Zijn er verschillende overbrengingen binnen een Rohloff te kiezen ??
een 38-16 rohloff in eerste lijkt dus qua overzetting op een 22-34 of op een 24-36
binnenin de rohloff is alles altijd 't zelfde
- Schijfrem
- Mountainbiker
Had ik al geprobeerd maar uit onderstaande foto kan ik niet veel wijzer geraken welk bevestigingssysteem de fabrikant gebruikt ??? :Zeveneens wrote:graag gedaanSchijfrem wrote:@ Kenny en Zeveneens: dank u voor vlugge antwoorden![]()
![]()
De rohloff bedrijfsstrategie is zo fantastisch: "we don't care about, how much we sell, we only care about te quality and service of our products..."
je kan de rohloff en opties die je nodig hebt, op de site van rohloff ook uitzoeken met de configurator:
http://www.moots.com/custom-rohloff.php
Moest ik ooit kiezen voor een fiets met rohloff, dan wel gekombineerd met Hope schijfremmen en een sterke wielset voor mijn 80 kg. Enfin, ik heb nog tijd, eerst effe rustig verder info vergaren.
das een OEM achterpad. Dan moet je Type F van de dropouts bij de hubfinder pakken...Schijfrem wrote:Had ik al geprobeerd maar uit onderstaande foto kan ik niet veel wijzer geraken welk bevestigingssysteem de fabrikant gebruikt ??? :Zeveneens wrote:graag gedaanSchijfrem wrote:@ Kenny en Zeveneens: dank u voor vlugge antwoorden![]()
![]()
http://www.moots.com/custom-rohloff.php
Moest ik ooit kiezen voor een fiets met rohloff, dan wel gekombineerd met Hope schijfremmen en een sterke wielset voor mijn 80 kg. Enfin, ik heb nog tijd, eerst effe rustig verder info vergaren.