Rohloff
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Met andere woorden, hij heeft er een echte single speed ketting op gelegd. Geen slecht idee eigenlijk want de slijtage van die dingen is zo goed als 0. Overigens, nog niet aan gedacht om een Single speed plateau te monteren? Die dingen hebben ook diepere tanden zodat de ketting er moeilijker af kan vallen.
Ik ga misschien vooraan een derrailleur steken en twee bladen met 4 tanden verschil.
Zo krijg je halve stappen. Dit zou ik voor baangebruik doen... Maar dan zit je zowiezo met kettingspanner en zus en zo :)
't zal er nog vanaf hangen welk frame 'k ga nemen, als't een speciaal rohloff frame wordt, dan niet want dan kan'k beetje gewicht sparen..
als't een fully wordt mss wel :)
Zo krijg je halve stappen. Dit zou ik voor baangebruik doen... Maar dan zit je zowiezo met kettingspanner en zus en zo :)
't zal er nog vanaf hangen welk frame 'k ga nemen, als't een speciaal rohloff frame wordt, dan niet want dan kan'k beetje gewicht sparen..
als't een fully wordt mss wel :)
Benno,
vraagje: mijn broer heeft een C'dale Prophet besteld met een Rohloff naaf erop. Doel: CTC meerijden dit jaar.
Zijn die 14 versnellingen genoeg, welke tandwielen had jij V/A gestoken, wat zou jij doen na je ervaring verleden jaar... ? Alle tips van verzet en andere weetjes zijn welkom, voor mij is zo'n naaf totaal "onbekend gebied".
Hou met aanraden van het verzet rekening dat mijn broer geen superklimmer is, wél uithoudingsmens met karakter. En dat de tocht ruwer gaat worden, meer steile, ruwe klims.
Ik ben benieuwd... ik ben mijn eigen Prophet aan het ombouwen tot wat ik beschouw als de ultieme lange-afstands enduro bike met klassieke derailleurs.
Op een paar details na zal die van mijn broer dezelfde worden maar met Rohloff. Ik ga zeker met hem een paar keer van fiets wisselen (ik rij de tocht ook volledig mee dit jaar), omdat we exact hetzelfde postuur hebben is dat gemakkelijk !
Verwacht begin augustus maar een verslag over identieke fietsen "met" en "zonder". Ik ben benieuwd.
vraagje: mijn broer heeft een C'dale Prophet besteld met een Rohloff naaf erop. Doel: CTC meerijden dit jaar.
Zijn die 14 versnellingen genoeg, welke tandwielen had jij V/A gestoken, wat zou jij doen na je ervaring verleden jaar... ? Alle tips van verzet en andere weetjes zijn welkom, voor mij is zo'n naaf totaal "onbekend gebied".
Hou met aanraden van het verzet rekening dat mijn broer geen superklimmer is, wél uithoudingsmens met karakter. En dat de tocht ruwer gaat worden, meer steile, ruwe klims.
Ik ben benieuwd... ik ben mijn eigen Prophet aan het ombouwen tot wat ik beschouw als de ultieme lange-afstands enduro bike met klassieke derailleurs.
Op een paar details na zal die van mijn broer dezelfde worden maar met Rohloff. Ik ga zeker met hem een paar keer van fiets wisselen (ik rij de tocht ook volledig mee dit jaar), omdat we exact hetzelfde postuur hebben is dat gemakkelijk !
Verwacht begin augustus maar een verslag over identieke fietsen "met" en "zonder". Ik ben benieuwd.
- hydrus
- Mountainbiker
- Location: Ti SS, steel fixed gear CX, alu XC tandem, Carbon velomobiel
Volgens mij rijden de meeste rohloff mtb'ers met een 32-16 (ook de "gouden" versnelling bij singlespeed bikes)
Als het niet met een 32 is zal het waarschijnlijk een groter blad zijn vooraan, aangezien de reductie 1-1 op versnelling 11 zit. (ik denk dan aan 34, of mss zelfs 36)
Voor zover ik weet gebruiken rohloff rijders op de weg een 42-16 (net als singlespeed rijders op de weg)
Als het niet met een 32 is zal het waarschijnlijk een groter blad zijn vooraan, aangezien de reductie 1-1 op versnelling 11 zit. (ik denk dan aan 34, of mss zelfs 36)
Voor zover ik weet gebruiken rohloff rijders op de weg een 42-16 (net als singlespeed rijders op de weg)
er zijn bepaalde combinaties niet toegestaan op de rohloff:hydrus wrote:Volgens mij rijden de meeste rohloff mtb'ers met een 32-16 (ook de "gouden" versnelling bij singlespeed bikes)
32 - 16
34 - 16
36 - 16
omdat met deze combi, de naaf overbelast kan worden (ge kunt daarmee een te hoog ingang-koppel trappen)
Dus minimum 38- 16 / 36 - 15 / 40 - 17 / 32 - 13 is de boodschap
Pardon ?!?Zeveneens wrote:
er zijn bepaalde combinaties niet toegestaan op de rohloff:
32 - 16
34 - 16
36 - 16
omdat met deze combi, de naaf overbelast kan worden (ge kunt daarmee een te hoog ingang-koppel trappen)
Dus minimum 38- 16 / 36 - 15 / 40 - 17 / 32 - 13 is de boodschap
Daaruit kun je dus gewoon besluiten dat een Rohloff alleen geschikt is voor plat tot licht golvend terrein en lichte mensen die een klein molentje draaien !
Op steil en geaccidenteerd terrein en bij zware mensen of belading komt er automatisch een hoog koppel op de naaf.
Staat dat ergens op hun website, dan kan ik een paar "gerichte" vragen stellen
Bengo, daar heb je al direkt een mogelijke reden waarom jouw naaf soms "hikt", je trapt gewoon te hard
Soit, die naaf is besteld en al toegekomen - we zullen wel zien... wat zeker is dat mijn broer en ik alletwee een hoog koppel zullen trappen - 100+ kg droog en een voorkeur voor de grote molen.
ge gaat hem ni kapot trappen zenne hij is tenslotte ook voor tandem gebruik geschikt hé.pocoloco wrote: Pardon ?!?
Daaruit kun je dus gewoon besluiten dat een Rohloff alleen geschikt is voor plat tot licht golvend terrein en lichte mensen die een klein molentje draaien !
Op steil en geaccidenteerd terrein en bij zware mensen of belading komt er automatisch een hoog koppel op de naaf.
Staat dat ergens op hun website, dan kan ik een paar "gerichte" vragen stellen?
Bengo, daar heb je al direkt een mogelijke reden waarom jouw naaf soms "hikt", je trapt gewoon te hard![]()
Soit, die naaf is besteld en al toegekomen - we zullen wel zien... wat zeker is dat mijn broer en ik alletwee een hoog koppel zullen trappen - 100+ kg droog en een voorkeur voor de grote molen.
Maar een overbrenging in 1e versnelling op 26" wiel met combi 38 -16 is te vergelijken met: 22/34 crancks / casette dus echt zwaar kunt ge da ni noemen hé... Dus ik zou me geen zorgen maken...
(42 - 16 => 22 / 30 in 1e & 42/11 in 14e)
(44 - 16 => 22 / 28 in 1e & 44/11 in 14e)
alle uitleg van de naaf staat zeeeeer uitgebreid in de usermanual... (die hier heel der dage voor m'n neus ligt om vragen te beantwoorden
Als ge de naaf besteld hebt, dan moet je die der ook bij krijgen en kan je het tot in detail bestuderen allemaal
grote tandwielen zijn overigens geen enkel probleem...
er is enkel een grens in kleinste voorste tandwielen.
http://www.rohloff.de/fileadmin/rohloff ... ano.en.pdf