DOM! Maar ik weet het echt niet meer!

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Hayman
Mountainbiker

DOM! Maar ik weet het echt niet meer!

Post by Hayman »

Ik heb de complete bekabeling van mijn MTB afgehaald... nu heb geen idee meer hoe de bekabeling dient te lopen! dom, maar het zij zo...

Nu zou je zeggen dat logica en hoop kan verklaren, maar juist dan slaat de twijfel toe!

corrigeer mij indien ik hier al een denk fout maak!

linker remhendel = voorrem
rechter remhendel = Achterrem

over het frame kunnen 3 kabels lopen; 1 gesloten (middelste) en 2 open, (buitenste) welke kabel waar??

Naar mijn idee: middelste = acherder.
Linker = achterem (v-brake)
Rechter = voorder.
Verwarring slaat toe, vandaar deze vraag maar op het forum..

b.v.d
DarkStar
Mountainbiker

Post by DarkStar »

je redenering klopt helemaal!! (tenzij je frame zou afwijken maar dat denk ik niet!) =D>
Herder Scubaluc
Kerstman

Post by Herder Scubaluc »

Klopt idd. :-D :-D
Cougar
Mountainbiker

Re: DOM! Maar ik weet het echt niet meer!

Post by Cougar »

Hayman wrote: linker remhendel = voorrem
rechter remhendel = Achterrem
Probeer ze is om te wisselen dan weet je het direct :-D
Hayman
Mountainbiker

Post by Hayman »

in ieder geval bedankt voor de bevestiging van mijn "vermoedens" hartelijk dank!!
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

Volgens mij was dit een strikvraag :wink:
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

pvandebe wrote:Volgens mij was dit een strikvraag :wink:
klopt! Want de middelste is eigenlijk voor hydraulische schijfremmen en de rechtse voor de achterderailleur :drunk: #-o :lol:
serre
Mountainbiker

Post by serre »

Filip heeft natuurlijk gelijk

Je schrijft:
>linker remhendel = voorrem
>rechter remhendel = Achterrem

>over het frame kunnen 3 kabels lopen; 1 gesloten (middelste) en 2 open, (buitenste) welke kabel waar??

>Naar mijn idee: middelste = acherder.
>Linker = achterem (v-brake)
>Rechter = voorder.

Je linker remhendel is voor je voorrem en dat wil zeggen dat je alles vanaf achter de fiets bekijkt.

Bij de fietsen waar de drie kabels die naar achter lopen over de bovenbuis lopen is
- de rechter uiteraard voor de achterderraileur
- de middelste voor de rem kabel. met andere woorden de "gaine" voor de achterrem zou ongeveer 1 m lang zijn.
- en de linker voor de voorderraileur.

Pas ook op dat je de "gaines", dat zijn die dingen waar de kabels doorlopen, niet verwisselt want er is een groot verschil tussen "gaines" voor rem en derailleur kabels.

Ik hoop voor jou dat je dit inderdaad als strikvraag gepost hebt, want dit is zo basic dat als je dit niet eens weet, je beter van je fiets afblijft.
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

Niet correct. Gisteren nog aan m'n achterrem gesleuteld en bij die van mij is de linkse voor de achterrem. Is misschien merk-afhankelijk ?
serre
Mountainbiker

Post by serre »

@ pvandebe

Ik neem aan dat je het over de kabels naar achter op fiets hebt, want ik ken niemand die met zijn linker hendel zijn achterrem bedient.

Het kan dat de kabel van de voorderailleur in het midden ligt, en die van de achterrem links loopt maar dan moet de derailleur kabel een beetje een grotere bocht maken, wat voor iets meer wrijving zorgt. Vandaar dat je meestal de derailleur kabel links laat lopen. Voor V-Brakes maakt het nauwelijks wat uit if de kabel links of in het midden loopt.
Voor mij moet de derailleur kabel zo vlot mogelijk lopen, met de minste wrijving, dus leg ik die in elk geval steeds links.
Post Reply