hoogte van zadel

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
julie
Mountainbiker

Post by julie »

Ik heb nog een vraag: ik heb op een instructie video voor mountainbiken (uitgegeven door het franstalig blad "velo tout terrain") dat je bij de juiste zadelhoogte nog net met je tenen de grond moet kunnen raken. Nu is het zo dat als ik mijn zadel afstel zoals het voorgeschreven staat, dwz als je met de hiel op je pedaal staat moet je been volledig gestrekt zijn of als je ingeklikt bent, moet je knie heel lichtjes gebogen zijn, ik dus NIET met mijn tenen de grond kan aanraken. Nu kan ik het me voorstellen dat het voor het mountainbiken toch wel handig zou zijn als je dus WEL met je tenen de grond aan kan raken. Ook voor afdalingen is het vaak handig als het zadel niet te hoog staat zodat je tenminste je kont naar achteren kan steken zonder dat je zadel in de weg zit. Nu is het dus zo dat als ik mijn zadel lager zet, het klimmen dus minder goed gaat.

Wat is nu de oplossing? :roll:
Tenen op de grond voor een betere balans of beter kunnen klimmen?

Hierbij moet ik dus wel vermelden dat ik eigenlijk alleen maar in de Ardennen rij en dus klimmen en dalen zijn dagelijkse kost.
$mokeyJoe

Post by $mokeyJoe »

Ik vind het belangrijker de verhouding tss trapas-zadel dan zadel-grond verhouding.Al zal het een kwestie van persoonlijke smaak zijn.Tenminste als je lang in het zadel blijft zitten,verkies ik zadel-trapas perfect afstellen.
Groetjes,
$mokeyJoe
Barny
Mountainbiker

Re: zadelhoogte, ja sorry alweer!

Post by Barny »

julie wrote:als je met de hiel op je pedaal staat moet je been volledig gestrekt zijn of als je ingeklikt bent, moet je knie heel lichtjes gebogen zijn, .
Deze positie geeft mij persoonlijk ook het beste rendement bij het klimmen
julie wrote:moet je knie heel lichtjes gebogen zijn, ik dus NIET met mijn tenen de grond kan aanraken. Nu kan ik het me voorstellen dat het voor het mountainbiken toch wel handig zou zijn als je dus WEL met je tenen de grond aan kan raken. Ook voor afdalingen is het vaak handig als het zadel niet te hoog staat zodat je tenminste je kont naar achteren kan steken zonder dat je zadel in de weg zit. Nu is het dus zo dat als ik mijn zadel lager zet, het klimmen dus minder goed gaat.

Wat is nu de oplossing? :roll:
Tenen op de grond voor een betere balans of beter kunnen klimmen?
ik heb mijn zadel stapsgewijs verhoogd naar boven vermelde (ideale) positie en geleidelijk aan meer vertrouwen gewonnen in die gevoelsmatig te hoge positie voor de afdalingen.
De zadelneus heb ik een vooraan ietsje laten zakken om beter in en uit het zadel te komen en om vlotter met mijn kont achter het zadel te komen.
Ook heb ik geleerd om nooit uit te klikken in een afdaling enkel op het allerlaatste moment.
Door het vertrouwen en het bijschaven van je daaltechniek heb je na een tijd niet meer dat nare gevoel dat je "te hoog "zit

Dit zijn wel maar mijn eigen persoonlijke ondervindingen hé
Serge R
Mountainbiker
Location: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Post by Serge R »

Het is zoals SmokieJoe aangeeft.
De lengte verhouding trapas/zadel is op mijne hardtail en fully identiek ingesteld,maar het verschil in trapashoogte en grond is 10cm meer voor de fully.Toen ik hier de eerste keer ging mee toeren had ik ook last van hoogtevrees,maar hier ben je vlug aan gewend.
DarkStar
Mountainbiker

Post by DarkStar »

Nifty
Mountainbiker
Location: Canyon 29er 9.9SL | Specialized Stumpjumper FSR 120

Post by Nifty »

Ga op je fiets zitten ZONDER schoenen. Als je pedalen naar onder gericht staan moet je net met je hiel aan je pedaal kunnen (gestrekt been dus). Dit is misschien niet perfect maar wel een zeer goede indicatie van waar ongeveer je zadel moet staan. Als je dan terug je schoenen aandoet en je trapt wat achteruit dan mag je heupgewricht niet (of zeer weinig) bewegen. Vraag iemand om dat te checken.
haaz
Mountainbiker

Post by haaz »

Met methode wrenchscience staat mijn zadel 10,7 cm te laag!!! Met methode zonder schoenen staat mijn zadel 2,2 cm te laag.
Ik zal mijn zadel dus 2,2 uitschuiven en zien wat er zondag gebeurt...
Dank nog aan alle ervaren rotten die ons leken telkens weer van antwoord dienen, ook al lijken de vragen hen soms banaal.
THANX!!
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Na uitmeten op Wrenchscience blijkt mijn (op het gevoel afgestelde) bike tot op de halve cm perfect te staan. Ni slecht he?
DarkStar
Mountainbiker

Post by DarkStar »

Hubertje wrote:Na uitmeten op Wrenchscience blijkt mijn (op het gevoel afgestelde) bike tot op de halve cm perfect te staan. Ni slecht he?
dat is inderdaad niet slecht! =D>
Nifty
Mountainbiker
Location: Canyon 29er 9.9SL | Specialized Stumpjumper FSR 120

Post by Nifty »

haaz wrote:Met methode wrenchscience staat mijn zadel 10,7 cm te laag!!! Met methode zonder schoenen staat mijn zadel 2,2 cm te laag.
Ik zal mijn zadel dus 2,2 uitschuiven en zien wat er zondag gebeurt...
Dank nog aan alle ervaren rotten die ons leken telkens weer van antwoord dienen, ook al lijken de vragen hen soms banaal.
THANX!!
Zo veel verschil zou er op beide "technieken" toch niet mogen zitten :-? Zeker dat je juiste afmetingen genomen hebt, vanaf de juiste posities gemeten, enz...

Je zadel mag ook zeker niet te hoog staan. Dan krijg je last in de knieën.
Verhoog je zadel dus met beetjes per keer tot je geen last meer hebt.
Post Reply