België digitaal – De topografische kaarten van het NGI
Enkele jaren geleden bracht het Nationaal Geografisch Instituut (NGI) de eerste Belgische digitale topografische kaarten uit op cd-rom. Ondertussen ligt er hiervan een tweede, gedeeltelijk herziene versie in de winkelrekken, en ditmaal in DVD-formaat.
Er zijn, net zoals voorheen twee DVD’s te verkrijgen, nl “Vlaanderen en Brussel” (DVD1) en “Wallonië en Brussel” (DVD2).
Beiden op schaal 1:50 000 met de belangrijkste steden op schaal 1:10 000.
Een leuke optie bij deze nieuwe versie is dat er 1600 toeristische uitstapideeën aan te klikken zijn. Er verschijnt dan een pop-up met de omschrijving en zelfs foto’s van de bezienswaardigheid op je scherm.
Ook vind je verschillende uitgestippelde wandelingen in pdf-bestand op de DVD’s.
Deze zijn voor ons als mountainbiker echter van minder belang en daarom gaan we wat dieper in op het gebruik van de software met al zijn mogelijkheden.
De installatie is gemakkelijk, DVD in de speler steken en de aanwijzingen op het scherm volgen. Belangrijk is wel dat je bij het eerste gebruik de juiste poort instelt om eventueel je GPS te kunnen aansluiten. Als dit eenmaal gebeurd is kan je aan de slag.
Wat als eerste opvalt is dat de kaartopbouw op het scherm aanzienlijk sneller gebeurt dan bij de vorige versie, hoewel bij het in- en uitzoomen, of het verschuiven van de kaart met de cursor toch nog wel wat geduld dient uitgeoefend te worden.
Eenmaal je de gewenste omgeving op je scherm hebt geselecteerd kan je beginnen.
De rechtse muisknop helpt je in- of uitzoomen, met de linkse selecteer je bezienswaardigheden, routepunten en tracks of routes om deze te kunnen bekijken of bewerken.
Met de handige tekentools kan je elke gewenste route op je scherm toveren, in hartje Brussel of in de Limburgse bossen, eender waar. De routes zijn gemakkelijk aan te passen door routepunten te verplaatsen, toe te voegen of te verwijderen.
Je kan zones markeren in de vorm van transparante driehoeken, cirkels enz…
De legende is zeer compleet, dus zoals het hoort voor een stafkaart.
Eenmaal gereed druk je het geheel af en je bent klaar om te vertrekken.
Zo’n afdruk is trouwens heel gedetailleerd, alleen mochten de routepunten veel kleiner, want deze verhinderen hier en daar een deeltje van de kaart.
Indien je in het bezit bent van een GPS kan je naar hartelust waypoints, tracks en routes uploaden, waardoor je je een perfect beeld kan vormen van waar je geweest bent. Omgekeerd is ook mogelijk, de vooraf zelf gemaakte track of route naar je GPS zenden om ze even later zelf te rijden of te wandelen.
Hierbij kan je steeds kiezen in welke kleur de verschillende tracks moeten verschijnen.
Alle waypoints kunnen naar believen aangepast worden. Je kan de naam of het symbool veranderen of zelfs een foto toevoegen.
Klein minpuntje dat we moesten vaststellen is dat de kaart slechts gedeeltelijk interactief is. Hiermee bedoelen we dat je bvb wel de bezienswaardigheden kan aanklikken, maar als je met de cursor op een hoogtelijn staat komt er geen waarde tevoorschijn, en dat is toch wel een beetje spijtig. Je kan natuurlijk uitzoomen totdat je de waarde kan aflezen, maar toch… We zagen het al anders.
Als je echter met de cursor op eender welk deel van een track gaat staan krijg je meteen een pop-up met de naam van de track en de hoogte van die plaats aangeduid,
en dat vinden we dan dus wel weer een leuke feature!
Je dient wel steeds de DVD in de speler te hebben om te kunnen werken, hetgeen alles
te maken heeft met de strijd tegen illegale copies.
Deze topokaarten zijn voor elke buitensportliefhebber aan te raden, je zal er een schat van informatie op vinden en nooit meer de weg kwijt geraken.
Ze zijn te bestellen via internet op www.Lannootopokaarten.be of in de betere boekhandel. De prijs bedraagt 49,95€ per deel (Vlaanderen of Wallonië).
Pluspunten:
Makkelijk in gebruik
GPS compatibel
Afdrukmogelijkheid
Minpunten
Toch nog redelijk traag
Kaarten niet volledig interactief
DVD steeds bij de hand hebben
Topografische kaarten v/h NGI (Producttest)
Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
- Rock Rider
- Mountainbiker
Post by Rock Rider »
Hé,
Ik ben een zeer frequent gebruiker van deze stafkaarten op DVD...
Een groot pluspunt is volgens mij ook de mogelijkheid om van je track die je ofwel inlaadt via je gps of die je zelf tekent in het programma, direct een profiel kan nemen. Op dit profiel zet hij de afstand, de minimale hoogte, de maximale hoogte, de totale stijging, het totale dalen (dus de hoogtemeters), een kleine afbeelding van het parcours en een hoogteprofiel. Dit kan je ook automatisch exporteren naar een html file. (zie mijn site www.valcke-vanraes.be).
Via enkele omwegen heb je ook de dvd niet echt nodig om het programma te draaien.... maar dat mag natuurlijk niet
, dus kocht ik ook het originele...
Wat ik wel als een nadeel zie...
De gps-compabiliteit is niet echt denderend. Tenzij het onlangs veranderd is, heb ik totaal geen weet van het compatibel zijn met nieuwe versies van gps zoals de Vista Cx. Je moet dus eerst het parcours van je gps via de mapsource software op je pc binnenhalen en opslaan als gpx file en dan pas kan je het inladen in de ngi software... Misschien dringend eens aan een update werken bij het ngi?
Nu we toch bezig zijn over deze software, weet er iemand of we de kaarten van Frankrijk van het ign kunnen aansluiten op de Belgische? Het is namelijk zo dat je geen hoogteprofiel en andere gegevens kunt opvragen van je track vanaf het moment dat je ook maar één meter op Frans grondgebied geweest bent... Den TT van Ieper kon ik zo niet helemaal op hoogteprofiel nemen, omdat den achterkant van den Zwarte Berg in Frankrijk lag.
Zou voor mij wel een hele verbetering zijn, moest dit wel kunnen...
Groeten
Rock Rider
Ik ben een zeer frequent gebruiker van deze stafkaarten op DVD...
Een groot pluspunt is volgens mij ook de mogelijkheid om van je track die je ofwel inlaadt via je gps of die je zelf tekent in het programma, direct een profiel kan nemen. Op dit profiel zet hij de afstand, de minimale hoogte, de maximale hoogte, de totale stijging, het totale dalen (dus de hoogtemeters), een kleine afbeelding van het parcours en een hoogteprofiel. Dit kan je ook automatisch exporteren naar een html file. (zie mijn site www.valcke-vanraes.be).
Via enkele omwegen heb je ook de dvd niet echt nodig om het programma te draaien.... maar dat mag natuurlijk niet
Wat ik wel als een nadeel zie...
De gps-compabiliteit is niet echt denderend. Tenzij het onlangs veranderd is, heb ik totaal geen weet van het compatibel zijn met nieuwe versies van gps zoals de Vista Cx. Je moet dus eerst het parcours van je gps via de mapsource software op je pc binnenhalen en opslaan als gpx file en dan pas kan je het inladen in de ngi software... Misschien dringend eens aan een update werken bij het ngi?
Nu we toch bezig zijn over deze software, weet er iemand of we de kaarten van Frankrijk van het ign kunnen aansluiten op de Belgische? Het is namelijk zo dat je geen hoogteprofiel en andere gegevens kunt opvragen van je track vanaf het moment dat je ook maar één meter op Frans grondgebied geweest bent... Den TT van Ieper kon ik zo niet helemaal op hoogteprofiel nemen, omdat den achterkant van den Zwarte Berg in Frankrijk lag.
Groeten
Rock Rider
- Enfant terrible
- Mountainbiker
Post by Enfant terrible »
Jip,
Ik heb meermaals de vorige versie gebruikt, weliswaar voor andere doeleinden dan GPS, en ik vind de kaarten van NGI heel gedetailleerd en duidelijk leesbaar
Ik ben op het internet via een viewer de Topo-kaarten van Garmin gaan bekijken en ik vind die eigenlijk een stuk minder duidelijk...
Kan iemand eens de nadelen opsommen bij gebruik van de NGI-kaarten/software ipv Topo-Kaarten/software voor een GPS (die ik mij nog moet aanschaffen).
Merciekes !
Ik heb meermaals de vorige versie gebruikt, weliswaar voor andere doeleinden dan GPS, en ik vind de kaarten van NGI heel gedetailleerd en duidelijk leesbaar
Ik ben op het internet via een viewer de Topo-kaarten van Garmin gaan bekijken en ik vind die eigenlijk een stuk minder duidelijk...
Kan iemand eens de nadelen opsommen bij gebruik van de NGI-kaarten/software ipv Topo-Kaarten/software voor een GPS (die ik mij nog moet aanschaffen).
Merciekes !
Ik denk niet dat dit mogelijk is aangezien de franse kaarten niet van dezelfde producent komen.Rock Rider wrote:Hé,
Wat je wel kan is de zowel de Garmin Topo van Frankrijk en van Belgie in je GPS laden en door het transparant te maken van de kaarten ze te laten aansluiten.
Een andere mogelijkheid (weliswaar illegaal) is de NGI-kaarten te downloaden en dan met mapmerge de kaarten aaneen te laten sluiten en dan via oziexplorer je tracks aan te maken.
-
moddereter
- Mountainbiker
Post by moddereter »
Ik heb een PDA van Mio. Momenteel staat daar een tom tom navigatie op. Kan ik eventueel die topo kaarten gaan gebruiken of zal het beperkt blijven tot gebruik op mijne PC?
Ben nog een leek hierin dus weet niet precies wat ik evt. zou moeten aanpassen
-
Mika
- Mountainbiker
Op de NGI-DVD staat ook software voor gebruik op een PocketPC. Ik heb het wel nog niet geinstalleerd op mijn PocketPC. Ik hou je op de hoogte.moddereter wrote:Ik heb een PDA van Mio. Momenteel staat daar een tom tom navigatie op. Kan ik eventueel die topo kaarten gaan gebruiken of zal het beperkt blijven tot gebruik op mijne PC?
- fredjeraketje
- Mountainbiker
Post by fredjeraketje »
Ik heb zelf enkele tracks uitgetekend via de computer, dus geen GPS. Jammer genoeg krijg ik bij het exporteren naar een html file niet de totaal aantal hoogtemeters. Krijg je die enkel als je met GPS werkt mss?
Normaal moet dat nochtans lukken zonder te werken met GPS. Gaat bij mij toch ... stuur anders eens je ngi-bestandje door, zal het eens checken. Wie weet zit er ergens een fout in ?fredjeraketje wrote:Ik heb zelf enkele tracks uitgetekend via de computer, dus geen GPS. Jammer genoeg krijg ik bij het exporteren naar een html file niet de totaal aantal hoogtemeters. Krijg je die enkel als je met GPS werkt mss?
- Rock Rider
- Mountainbiker
Post by Rock Rider »
Nope,ik had dat ook, die bleven op 0 staan, maar ben dan effen beginnen rondkijken... Ben na een tijdje ook effen gaan kijken op de site van Lannoo, de helpdesk van de kaarten... Daar staat het volgende...fredjeraketje wrote:Ik heb zelf enkele tracks uitgetekend via de computer, dus geen GPS. Jammer genoeg krijg ik bij het exporteren naar een html file niet de totaal aantal hoogtemeters. Krijg je die enkel als je met GPS werkt mss?
9. Op mijn computer worden hoogteverschillen in een tocht niet correct berekend.
Doet er zich op uw configuratie een probleem voor bij de berekening van hoogteverschillen (in het profiel van een tocht), download dan volgende update:
Deze update is beschikbaar in 3 talen:
Update Nederlands
Na het downloaden, installeert u de update. Volg de instructies.
Dit updateprogramma detecteert automatisch de installatie van NGI Topografische Kaarten en werkt dit programma bij naar versie 1.1 indien nodig.