Hangt volledig af van de frequentie van het smeren en waar je door ploeterd.Koen31 wrote:Hoeveel km gaat een ketting zo ongeveer mee?
doortrappen
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
- hydrus
- Mountainbiker
- Location: Ti SS, steel fixed gear CX, alu XC tandem, Carbon velomobiel
Ja ze kan al versleten zijn.Koen31 wrote:awel, met die ketting en cassette heb ik ongeveer 1000 km in Thailand (droog, geen modder) gefietst, en daarnaast misschien nog een 200 km, ook bij droog weer.
Kan die al versleten zijn ?
Is er geen indicatie dat je ketting versleten is als je ze te veel zijdelings kan buigen ?
Er zijn veel meer factoren dan droog weer:
-omstandigheden van het rijden (water en modder, of stof?)
-smering
-kracht
-schakelen onder kracht
-kettinglijn
-staat van de kettingbladen
-staat van cassette
Dat zijn volgens mij de belangrijkste factoren, maar er zijn er waarschijnlijk nog veel meer.
- gamutter
- Mountainbiker
- Location: Epic S-w carb - Sjump S-w carb - Sjumper M4 - Roubaix Pro D-Ace
Ik heb vroeger ook dat gekl..t gekend. Op 1000 km ketting vervangen op bestaande cassette waardoor de ketting versprong van het een op het ander kransje.
Nu rijd ik met 3 kettingen en vervang ik om ca 250-300 km de ketting met de volgende. Na ketting 3 leg je weer ketting 1 op enz. Op die manier zou ik toch wel 3000 km kunnen doen vermoed ik, waarbij alle 3 de kettingen ongeveer gelijk verslijten en gelijk passen op de mee ingesleten cassette. Zo 1 cassette met 3 kettingen of hoe men 2 cassettes bespaart.
Je zult via de zoekfunctie hier nog wel een en ander kunnen over lezen
Nu rijd ik met 3 kettingen en vervang ik om ca 250-300 km de ketting met de volgende. Na ketting 3 leg je weer ketting 1 op enz. Op die manier zou ik toch wel 3000 km kunnen doen vermoed ik, waarbij alle 3 de kettingen ongeveer gelijk verslijten en gelijk passen op de mee ingesleten cassette. Zo 1 cassette met 3 kettingen of hoe men 2 cassettes bespaart.
Je zult via de zoekfunctie hier nog wel een en ander kunnen over lezen