doortrappen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
pieterpost
Mountainbiker

doortrappen

Post by pieterpost »

ik heb zonet een nieuwe ketting op de fiets gelegd (wat echt nodig was). Helaas trapt hij nu door op als de ketting van achter op het 2e, 3e, 4e en 5e kleinste tandwiel ligt. Wanneer ik naar achter rondtrap, lijkt het ook of de ketting soms op het verkeerde tandwieleke wil kruipen, omdat ze misschien net iets te dik lijkt. Toch is ze niet dikker dan de vorige ketting.
Lost dit zich op den duur vanzelf op (zoals ik ergens anders op het forum heb gelezen, meen ik), of ga ik toch maar weer beter voor een andere ketting?
splash
Mountainbiker

Post by splash »

hebde u tandwielen achteraan ook vervangen?
Want bij het vervangen van een versleten ketting door een nieuwe, moede ook u tandwielen achteraan vervangen.
(en na 2 maal een nieuwe ketting te leggen ook best u voorste kettingbladen vervangen op mtb)
pieterpost
Mountainbiker

Post by pieterpost »

hm, dat zou wel es handig kunnen zijn inderdaad. nochthans zien die er niet echt versleten uit, ze hebben nog mooi hun vorm.
Rock Rider
Mountainbiker

Post by Rock Rider »

ja, het is inderdaad zo dat de ketting hem zet naar de tandwielen en omgekeerd. Indien je dus een ketting vervangt, wil dat zeggen dat die helemaal niet getrokken is naar de tandwielen, wat voor problemen kan zorgen. Best inderdaad beiden vernieuwen dan. :wink:
Koen31
Mountainbiker

Post by Koen31 »

Een vraagje over het vervangen van de ketting :

MOmenteel zitten mijn ketting en achtertandwielen er ongeveer 1OOO km op. De tandwielen zien er nog niet versleten uit. Ik had eens geprobeerd om de cassette te vervangen door een half versleten cassette die ik nog liggen had, maar op de middenste tandwieltjes slipte de ketting door. Nu zit er dus terug het vorige tandwiel op.

Wat ik me afvroeg :
- hoe kan je eigenlijk zien dat je ketting versleten is ?
- zou ik die ketting best vervangen door een nieuwe als die al half en half versleten is ? Of loop ik dan de kans dat ik terug het doorslipfenomeen krijg ?

Ik vraag dit omdat we van't weekend vertrekken op fietsvakantie, en eigenlijk geen risico's wil nemen wat betreft het materiaal.

Dus als iemand me wat wijze raad kan geven ?

Koen

splash wrote:hebde u tandwielen achteraan ook vervangen?
Want bij het vervangen van een versleten ketting door een nieuwe, moede ook u tandwielen achteraan vervangen.
(en na 2 maal een nieuwe ketting te leggen ook best u voorste kettingbladen vervangen op mtb)
hydrus
Mountainbiker
Location: Ti SS, steel fixed gear CX, alu XC tandem, Carbon velomobiel

Post by hydrus »

Koen31 wrote:Een vraagje over het vervangen van de ketting :

MOmenteel zitten mijn ketting en achtertandwielen er ongeveer 1OOO km op. De tandwielen zien er nog niet versleten uit. Ik had eens geprobeerd om de cassette te vervangen door een half versleten cassette die ik nog liggen had, maar op de middenste tandwieltjes slipte de ketting door. Nu zit er dus terug het vorige tandwiel op.

Wat ik me afvroeg :
- zou ik die ketting best vervangen door een nieuwe als die al half en half versleten is ? Of loop ik dan de kans dat ik terug het doorslipfenomeen krijg ?

Ik vraag dit omdat we van't weekend vertrekken op fietsvakantie, en eigenlijk geen risico's wil nemen wat betreft het materiaal.

Koen

Hang een nieuwe ketting met evenveel schakels langs een oude, wanneer het verschil in lengte te groot is vervang je de oude best. (ik dacht dat de regel voor het vervangen van een ketting 0.3% uitrekking is.)
hydrus
Mountainbiker

Post by hydrus »

Koen31 wrote:Een vraagje over het vervangen van de ketting :

Wat ik me afvroeg :

Koen

Hang een nieuwe ketting met evenveel schakels langs een oude (aan een nagel ofzo), wanneer het verschil in lengte te groot is vervang je de oude best. (ik dacht dat de regel voor het vervangen van een ketting 0.3% uitrekking is.)

Ik _haat_ dubbelposts die ik niet meer kan verwijderen :lol:
Last edited by hydrus on Tue 30 May 2006 21:00, edited 1 time in total.
kiwi_x
Mountainbiker

Post by kiwi_x »

versleten ketting
Image
hydrus
Mountainbiker

Post by hydrus »

Die is wel heel erg versleten zeg, daar kan je toch niet mee rijden? Er zijn zelfs 'busjes' weg.
Koen31
Mountainbiker

Post by Koen31 »

Hoeveel km gaat een ketting zo ongeveer mee?
Ik heb daarnet eens getest met terug de nieuwere cassette ipv de half versletene; en het doorslippen is gestopt.
Is het niet zo dat de ketting sneller slijt dan de cassette ?
Post Reply