De vraag is simpel: Wie onderhoud zijn MTB zelf? En dan heb ik het niet over een reinigen na een toertocht maar weldegelijk alles zelf vervangen, nakijken, ...
Of zijn er dingen waar je je echt niet aan waagt die je laat doen bij de fietsenmaker? Dan denk ik aan onderhoud vork e.a.
Ikzelf laat de meeste dingen doen door m'n fietsenmaker. Enkel vervangen van banden, remblokken en andere kleine dingen doe ik zelf. Maar ik zou toch graag wat meer zelf alles doen. Dan heb ik enkel de vraag of je daar uiteindelijk geld mee spaart (je kan namelijk alles goedkoper in duitsland aankopen), hoe het zit met garantie, hoeveel tijd steek je erin, ...
Om de deze thread nog iets meer inhoud te geven. Vermeld misschien even welke tools absoluut nodig zijn indien je zelf je bike wil gaan onderhouden, en dan heb ik het niet over een schroevendraaier en een setje imbussleutels die iedereen wel liggen heeft. Maar wel over die speciefieke tools en hoeveel ze kosten.
Wie onderhoud zijn MTB zelf?
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
- focus_wrc
- Mountainbiker
- Location: LaPierre Pro alu sl * Rider Devil 1x1 * Concorde Prelude
het enige wat ik niet doe zijn andere bushings in mijn vork steken, alhoewel ik mij daar toch ook aan zou wagen
mocht ik het materiaal hebben
qua tools, cassette afneem set, voor een goeie 15€ ben je gesteld bij decathlon.
mss een cranktrekker, maar aangezien dit enkel voor de race fiets is => lenen bij iemand
een rubberen hamer is handig, pot vet, veel geduld en kalmte
qua tools, cassette afneem set, voor een goeie 15€ ben je gesteld bij decathlon.
mss een cranktrekker, maar aangezien dit enkel voor de race fiets is => lenen bij iemand
een rubberen hamer is handig, pot vet, veel geduld en kalmte
Ik heb me enkel nog niet aan m'n voorvork gewaagd (nog geen onderhoud nodig), maar als het zover is ga ik wel een poging wagen.
Elke maand gaat alles eraf bij mij voor onderhoud. Als je dat laat doen bij een LBS, dan verlies je veel kostbare tijd.
De materialen kosten wel redelijk wat soms, maar gewoon af en toe wat bijkopen.
Elke maand gaat alles eraf bij mij voor onderhoud. Als je dat laat doen bij een LBS, dan verlies je veel kostbare tijd.
De materialen kosten wel redelijk wat soms, maar gewoon af en toe wat bijkopen.