Epic VS Stumpjumper fsr

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Kinnie
Mountainbiker

Epic VS Stumpjumper fsr

Post by Kinnie »

Tis niet dak een mtb-leek ben ofzo, maar wat is het verschil tussen de Epic en de stumpjumper fsr.

Ik zie dat de achterdemper anders is, maar wat is het "best"?

Hiermee bedoel ik:
meest onderhoud vriendelijk
best afstelbaar
gemakkelijkst afstelbaar
doordijnen tijdens het fietsen.

M'n voorkeur gaat uit naar de witte Epic, omdat ik voorstander ben van velgremmen, en ook omdat ik hier nog een stel Crossmax XL velgkes liggen heb. Maak ik hierbij een goede keuze?
Het is misschien al reeds gepost, maar ne mens kan nooit genoeg ervaringen lezen (of men het mag geloven is iets anders), maar het gaat toch over een deftige som geld dusja.

Dus REAGEREN maar zou ik zeggen... :wink:
Kinnie
Mountainbiker

Post by Kinnie »

voor degene die het niet doorhebben, ik sta dus op punt van één van de 2 te kopen, maar twijfel nog welkeen het zal worden.

Ik heb het niet over de afmontage éh, en zeker niet over de remmen.
Gewoon puur voor en achtervering bekeken :wink:
Beny
Mountainbiker

Post by Beny »

tja,
epic meer wedstrijd gericht, iets meer gestrekt
geen dijnen tijdens het fietsen
de fsr meer comfort
meer toer/marathon gericht, ietsjes rechterop
maar ja...
ik rij op mijne epic vooral marathons, dus....
qua onderhoud zullen beide aan elkaar gewaagd zijn
ze hebben alle twee vering vooraan en achteraan
hebben alle twee 4 scharnierpunten
Kinnie
Mountainbiker

Post by Kinnie »

Ik dacht, alli al die EPIC owners zullen hier massaal posten van kopen maar die fiets, dat zul je zeker niet beklagen... en allerlei andere positieve dingen aan die bike, maar nope :-?
Of blijkt de fiets bijlange zo goed niet te zijn 8) :-D 8) :-D :wink: :-D :wink:
woutvc
Mountainbiker

Post by woutvc »

@kinnie

check deze link:
http://www.dezwettemaanen.be/viewtopic.php?t=194

Deze hebben ze me ook gegeven.
En dit geeft een goed beeld van het verschil.
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

Kinnie wrote:Ik dacht, alli al die EPIC owners zullen hier massaal posten van kopen maar die fiets, dat zul je zeker niet beklagen... en allerlei andere positieve dingen aan die bike, maar nope :-?
Misschien is zulke keuze vooral een persoonlijke aangelegenheid en ligt het niet voor de hand iemand anders een bepaald type fiets "op te dringen"... :roll:

Een Epic is nu eenmaal geen Stumpjumper en omgekeerd.
2 Totaal verschillende geometrieën. Welke voor jou het beste is is onmogelijk door iemand anders te zeggen.
Enkel een degelijke testrit met beide modellen zal soelaas brengen... :wink:
Epic Man
Mountainbiker

Post by Epic Man »

Ik vrees ook dat enkel een degelijke testrit soelaas zal geven in de keuze van uw nieuwe bike....
Kinnie
Mountainbiker

Post by Kinnie »

Idd, normaal zal ik de fietsen eerst een testen.

Dacht gewoon dat het 2 totaal andere fietsen waren betreffende de achterdemper, maar blijkbaar komt dit op hetzelfde neer.

M'n voorkeur gaat uit naar de Epic (witte) omdat deze met v-brakes te verkrijgen is, heb het niet zo gevonden met schijfremmen.

Maarja, zal de fiets eerst een testen want heb nog nooit op ne fully gezeten :-?

Ik begin zelfs nog te twijfel tussen een S-works HT M5 en de Epic :-? #-o
SOM epic ghost
Mountainbiker
Location: ghost scandium team/ridley/specialized epic marathon

Post by SOM epic ghost »

er is toch wel een pak verschil tussen de verschillende fietsen

de HT is een harde bonker en is leuk om snel te gaan en rug moet dan maar mee

Epic : is een fully met de eigenschappen van een hardtail. weinig of geen pedaalterugslag en toch de meeste harde klappen opvang. Nadeel tegenover de HT is het hogere gewicht (normaal voor een fully)

FSR : is een enduro-frame gelet op de grotere veerweg achteraan. Deze fiets is dus comfortabeler dan de epic. Qua gewicht zal er niet zoveel verschil opzitten. Rendement zou theoretisch lager moeten liggen. Meer last van pedaalterugslag.

Vroeger was deze theorie meer van toepassing maar door de verbeteringen van de veersystemen is er veel pedaalslag weggehaald.

ik heb een fully (epic) en een hardtail en mijn epic is veel stabieler en rustiger dan mijnen HT (ghost scandium, is een zenuwpees en vraagt veel meer concentratie).

specialized heeft een veel langere wielbasis waardoor de fietsen beter bestuurbaar worden, maar een ietske minder pittig in bochtenwerk.
XeRpiO
Mountainbiker
Location: Specialized Epic Comp 2006 / Fox / Sram / Avid / DT Swiss / Thomson

Post by XeRpiO »

Een vergelijking maken tussen de 2 fietsen kan ik niet, maar ik heb sinds 2 weken een epic en ik ben der super content van.
Buiten het feit dat ik wat in de knoop zit met die gripshift van Sram heb ik niks slecht te vertellen over de epic. =D>
Hiervoor had ik een HT, nu dus een fully en dat had ik al vele rapper moeten kopen, dat fietst gewoon super!!!
Putten en boomwortels waar ik anders van het zadel werd gegooid, daar blijf ik nu lekker zitten. :-D
Post Reply