racewielen in een MTB
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gaat zeker , heb er gemonteerd. Shimano 550 in Cube mountain bike gestoken. Met adaptors van Magura.De snelsluiting moet je wel wat langer aandraaien want de aslengte is iets korter dan die van een mountainbike wiel. Maar dat voel je eigenlijk alleen bij het achterwiel en het sluit al bij al toch perfect. Bolt prachtig als ge wilt volgen op de oefenritjes met die ploegmakkers die wel voorzien zijn van een koersfietske. 
- Justin
- Mountainbiker
- Location: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004
Misschien eens een fototje plaatsen ?cuby wrote:Gaat zeker , heb er gemonteerd. Shimano 550 in Cube mountain bike gestoken. Met adaptors van Magura.De snelsluiting moet je wel wat langer aandraaien want de aslengte is iets korter dan die van een mountainbike wiel. Maar dat voel je eigenlijk alleen bij het achterwiel en het sluit al bij al toch perfect. Bolt prachtig als ge wilt volgen op de oefenritjes met die ploegmakkers die wel voorzien zijn van een koersfietske.
Als ge dit dus doet, dan plooit ge de achtervork van uw frame 5mm dicht bij het aandraaien van uw snelsluiter. Als ge dan weet hoe goed aluminium tegen plooien kan, dan zou ik u toch aanraden om dat niet te dikwijls te doen. De diameter van de wielen is één ding, maar gebruik toch alstublieft naven van de juiste breedte!cuby wrote:Gaat zeker , heb er gemonteerd. Shimano 550 in Cube mountain bike gestoken. Met adaptors van Magura.De snelsluiting moet je wel wat langer aandraaien want de aslengte is iets korter dan die van een mountainbike wiel. Maar dat voel je eigenlijk alleen bij het achterwiel en het sluit al bij al toch perfect. Bolt prachtig als ge wilt volgen op de oefenritjes met die ploegmakkers die wel voorzien zijn van een koersfietske.
Zelf heb ik enkele maanden terug een setje wielen in elkaar geknutseld. Een paar oude mtb naven met een paar oude racevelgen voor tubes. Dit alles met schijfremmen.
Nadeel: aangezien de naven van deze racewielen niet dezelfde zijn als mijn mtb wielen moet ik mijn remmen wel bijstellen (plaatsen spacers), deze operatie gebeurt reeds in een 15-tal min.
Voordeel: de rolweerstand van deze tubes is beduidend minder dan van slicks van bv 1,25 maar het grootste voordeel blijft dat de vehouding van de versnellingen beter aangepast is aan het weggebruik waar de gemiddelde snelheid toch een stuk hoger ligt.
Voor mij is dit experimentje zeer geslaagd en in te modderige periodes ga ik nu liever op de weg met de fiets waar ik steeds op rij en waar ik voor mij een goede houding vind.
Nadeel: aangezien de naven van deze racewielen niet dezelfde zijn als mijn mtb wielen moet ik mijn remmen wel bijstellen (plaatsen spacers), deze operatie gebeurt reeds in een 15-tal min.
Voordeel: de rolweerstand van deze tubes is beduidend minder dan van slicks van bv 1,25 maar het grootste voordeel blijft dat de vehouding van de versnellingen beter aangepast is aan het weggebruik waar de gemiddelde snelheid toch een stuk hoger ligt.
Voor mij is dit experimentje zeer geslaagd en in te modderige periodes ga ik nu liever op de weg met de fiets waar ik steeds op rij en waar ik voor mij een goede houding vind.