Xt schijfremmen of Magura hs33 hydrolyc?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Post Reply
nicholas
Mountainbiker

Xt schijfremmen of Magura hs33 hydrolyc?

Post by nicholas »

Wat is het beste Xt schijfremmen of de HS33?

Zit nog steeds na te denken welke bike ik zou kopen(en te wachten op vakantie geld)

Nu waarom ik deze vraag stel: Ik kan dus de trek 8500 kopen voor een goeie €1600 (hopmansfietsgigant) of ene samenstellen bij luverdy (janjanssen+-€2000) en die raad mij aan de HS33 te nemen ipv de shijfremmen.

en dan nog een vraagje mis hier wel niet op zijn plaats, maar heeft er iemand ervaring met hopmans?

Alvast bedankt voor jullie moeite (en heb toch al veel bijgeleerd door op dit forum rond te neuzen)
BEASTY
Mountainbiker

Post by BEASTY »

yep,

magura's remmen goed en schijfremmen remmen beter maar er is meer veel meer onderhoud aan (als je het goed wilt doen) en de blokjes zijn iets duurder en slijten rap als in de moder moet ploeteren van maguras weet ik dat niet zo.

gr

THE BEAST
Sjoerie
Mountainbiker

Post by Sjoerie »

Heeft hij niet gezegd waarom hij zegt dat je beter schijfremmen zou nemen?

Schijfremmen hebben enkele voordelen tegenover hydraulische V-brakes

Er zijn er hier op het forum met XT schijfremmen en voor zover ik gelezen heb zijn daar geen klachen over
Kotte
Mountainbiker

Post by Kotte »

Heb XT schijfremmen op mijne Cube en ben der zeer tevreden van, enkel de originele blokjes zijn nogal snel versleten...

Heb bij Hopmans 2 jaar geleden ne racefiets gekocht en qua prijs zijn ze wel OK, maar voor een goede afstelling van fiets moet je niet bij hen zijn. Zorg er voor da je zelf goed weet welke maat van kader je nodig hebt. Koop er alleen nog onderdelen en kleding.
Brainjumper
Mountainbiker

Post by Brainjumper »

Beiden hebben voor- en nadelen.
Op mijn Specialized heb ik Magura HS33 in combinatie met keramische velgen en ben er super tevreden van. Heel goede remkracht, heel goed doseerbaar, haast geen remblokken slijtage (min. 5.000 km) en quasi geen onderhoud nodig. Enkel bij zeer zware extreme en/of klevende modder die aan de wielen blijft plakken hebt ge miserie; omdat deze opstropt ter hoogte van de rembooster en er dan haast niet meer vooruit te komen valt wegens wrijving tot blokkering wiel. Gelukkig doen deze omstandigheden zich uiterst zelden voor.
Op mijn Cube heb ik XT schijfremmen. Remkracht en doseerbaarheid vind ik haast identiek aan de Magura's. De remblokken (Koolstop) gaan, mits eerst goed ingereden, tamelijk lang mee; doch is sterk afhankelijk van de modderomstandigheden. (bij droog weer : lang; bij nat weer : matig; bij modder : kort). Hier is wel wat meer ondehoud nodig, zoals af en toe wat grondiger reinigen.
Pesoonlijk gaat mijn voorkeur toch uit naar Magura's omwille van minder onderhoud, goedkoper in aankoop en vooral in gebruik (remblokken kosten maar de helft van deze voor schijfremmen en gaan veel langer mee).
Schijfremmen hebben volgens mij enkel voordeel in de bergen (Alpen, Pyreneën enz.) maar dan wel mits gebruik bij schijven van min. 180 tot 200 mm die standaard niet voorzien zijn bij XT (= 160 mm) en ook niet bij elke voorvork mogen gebruikt worden.
Post Reply