ZEWIETIES BIKE EVENT '06 29-30/04

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
VdB
Mountainbiker

Post by VdB »

dubbelpost
pacer
Mountainbiker

Post by pacer »

Als ik dit hier allemaal zo lees moeten die chrono's pure wegwedstrijden zijn. En het principe van met de ploeg wat gaan rond te rijden is ook al ni echt dicht bij de mtb spirit.

Ik begrijp de commentaar van Greenie, en idd ik behoor tot de categorie die op uren gereden wordt. Maar het leuke aan deze dingen is dat je een doel hebt om wat te trainen en ik hier extra motivatie in vind. Gewoon een extraatje naast tochten, ik rij op de weg ook af en toe een cyclosportieve en dat is dan gewoon een doel waar je met vrienden naartoe werkt (op zeer bescheiden niveau hé)

Maar het mes snijdt langs twee kanten hé, moeten mtb teams hiervoor zo lang voor trainen en als beesten deze chrono's bevechten? Waarschijnlijk is er genoeg prijzengeld, maar échte topwedstrijden zijn het toch niet.

En ik vind ook 30 gemiddeld, komaan, dan is er veel op t asfalt gereden. Topper of ni.

Enfin, ik ga toch ns goed nadenken voor ik naar Reningelst ga.
greenie
Mountainbiker

Post by greenie »

The Raceface wrote:Misschien nog een bedenking : maak een alternatief parkoer voor de niet chronorijders.
Lijkt me een goed idee : alle beklimmingen en asfaltstroken -het wordt toch stilaan een wegkoers- voor de chonorijders en wij de fun off-road en afdalingen :lol: (ik klim nl niet echt graag)

@ the raceface : ik ben heel voorzichtig, dus geen kritiek, maar ik zie dat je in Zillebeke 99° (ik 91°) was. Welke argumenten zou je kunnen aanhalen om bijvoorbeeld de chrono in Reningelst mee te doen?
zwiebertje wrote:nen nieuwen Meirghaege of Paulissen
Ik vraag me eigenlijk wel eens af of bijvoorbeeld Meirhaeghe of Paulissen nog sneller zouden rijden op zo'n chrono. En waarom nemen die nooit deel aan zoiets? Goede reclame voor zichzelf en toch geen slechte training. Of ben ik hier weer te naïef in?
pacer wrote:Ik begrijp de commentaar van Greenie, en idd ik behoor tot de categorie die op uren gereden wordt. Maar het leuke aan deze dingen is dat je een doel hebt om wat te trainen en ik hier extra motivatie in vind. Gewoon een extraatje naast tochten, ik rij op de weg ook af en toe een cyclosportieve en dat is dan gewoon een doel waar je met vrienden naartoe werkt (op zeer bescheiden niveau hé)

Maar het mes snijdt langs twee kanten hé, moeten mtb teams hiervoor zo lang voor trainen en als beesten deze chrono's bevechten? Waarschijnlijk is er genoeg prijzengeld, maar échte topwedstrijden zijn het toch niet.

En ik vind ook 30 gemiddeld, komaan, dan is er veel op t asfalt gereden. Topper of ni.

Ik vind het ook leuk om een doel te hebben om naar toe te leven en trainen, maar ik denk niet dat ik nog veel chrono ga rijden in Vlaanderen. Dan rij ik liever eens een chrono in de Ardennen. Daar is de uitdaging nog stukken hoger en de persoonlijke voldoening achteraf ook. Die Visa Chrono Challenge is nu echt een teamwedstrijd geworden waarin de Belgische toppers elkaar bekampen en de 'niet-top 10 rijders' dienen om hun prijzengeld te betalen. Daar pas ik voor. Ik vraag me wel eens af wat er zou gebeuren, mocht iedereen daar nu ook zo over beginnen denken. Wat zou er gebeuren als er bij de volgende chrono bijvoorbeeld maar 20 inschrijvingen zijn?

Ik rij waarschijnlijk wel in Reningelst maar dan gewoon als toerrijder. Dan kan ik nog beslissen of ik er voor mezelf een chrono van maak en aan de hand van mijn rijtijd even kijken waar ik in de uitslag terecht was gekomen.
En onderweg wil ik gerust wat kopwerk doen voor de mindere goden onder de chrono rijders, hoor.
VdB
Mountainbiker

Post by VdB »

Parcours van deze chrono's zijn inderdaad niet te vergelijken met die van in de Ardennen. Maar je mag het mountainbiken nu ook niet gaan beperken tot enkel en alleen de Ardennen. Een beetje variatie in parcours is best wel plezant.

Wel vind ik het eveneens spijtig dat het een teamgebeuren aan het worden is. In dat geval zouden ze beter het chrono gedoe afschaffen en er een massastart van maken, want nu wordt er echt wel met ongelijke wapens gestreden. Ben zelf niet aangesloten bij een of andere ploeg en moet de chrono's dus op mijn eentje afhaspelen. En op deze snelle omlopen maakt het volgens mij toch wel een verschil uit als je nu in je eentje aan het zwoegen bent, of als je een ploegentijdrit aan het afwerken bent. Ik trek best wel mijn slag in mijn eentje, maar ben toch eens benieuwd of ik niet beter zou scoren moest iedereen effectief de ganse chrono op zijn eentje rijden. Ik begrijp echter goed genoeg dat dit onmogelijk kan verwezenlijkt worden, aangezien controle op dat vlak onmogelijk is.
Langs de andere kant heb is de persoonlijke voldoening groter als ik me in mijn eentje ergens tussen die ploegen in de top 10 kan wringen.
greenie
Mountainbiker

Post by greenie »

VdB wrote:Wel vind ik het eveneens spijtig dat het een teamgebeuren aan het worden is. In dat geval zouden ze beter het chrono gedoe afschaffen en er een massastart van maken, want nu wordt er echt wel met ongelijke wapens gestreden. Ben zelf niet aangesloten bij een of andere ploeg en moet de chrono's dus op mijn eentje afhaspelen. En op deze snelle omlopen maakt het volgens mij toch wel een verschil uit als je nu in je eentje aan het zwoegen bent, of als je een ploegentijdrit aan het afwerken bent. Ik trek best wel mijn slag in mijn eentje, maar ben toch eens benieuwd of ik niet beter zou scoren moest iedereen effectief de ganse chrono op zijn eentje rijden. Ik begrijp echter goed genoeg dat dit onmogelijk kan verwezenlijkt worden, aangezien controle op dat vlak onmogelijk is.
Langs de andere kant heb is de persoonlijke voldoening groter als ik me in mijn eentje ergens tussen die ploegen in de top 10 kan wringen.
@ Vdb : jij hoort echt wel thuis bij de chronorijders, hoor. Zillebeke 6°plaats, Waregem (met lekke band) een 13°, =D> =D>

Misschien moeten de snelle solo/chrono-rijders zich eens gaan groeperen en samen rijden. Spreek eens af met zwiebertje en nog een paar andere en zie eens waar je dan de volgende chrono uitkomt.
Speedbuster001
Mountainbiker

Post by Speedbuster001 »

Wel jammer dat er zo weining jongeren meedoen aan visa chrono challenge, ik ben voorlopig de enigste die er al twee meegedaan heeft. Zeker als je geen liscentie hebt en je nooit eens kan meten met de top-jongeren. Aan de andere kant is het wel goed voor pijzenpot :P . Met een eerste plaats in het eindklassement krijg je namelijk 90 euro :P .
zwiebertje
Mountainbiker

Post by zwiebertje »

greenie wrote:
The Raceface wrote:Misschien nog een bedenking : maak een alternatief parkoer voor de niet chronorijders.
Lijkt me een goed idee : alle beklimmingen en asfaltstroken -het wordt toch stilaan een wegkoers- voor de chonorijders en wij de fun off-road en afdalingen :lol: (ik klim nl niet echt graag)

@ the raceface : ik ben heel voorzichtig, dus geen kritiek, maar ik zie dat je in Zillebeke 99° (ik 91°) was. Welke argumenten zou je kunnen aanhalen om bijvoorbeeld de chrono in Reningelst mee te doen?
zwiebertje wrote:nen nieuwen Meirghaege of Paulissen
Ik vraag me eigenlijk wel eens af of bijvoorbeeld Meirhaeghe of Paulissen nog sneller zouden rijden op zo'n chrono. En waarom nemen die nooit deel aan zoiets? Goede reclame voor zichzelf en toch geen slechte training. Of ben ik hier weer te naïef in?
pacer wrote:Ik begrijp de commentaar van Greenie, en idd ik behoor tot de categorie die op uren gereden wordt. Maar het leuke aan deze dingen is dat je een doel hebt om wat te trainen en ik hier extra motivatie in vind. Gewoon een extraatje naast tochten, ik rij op de weg ook af en toe een cyclosportieve en dat is dan gewoon een doel waar je met vrienden naartoe werkt (op zeer bescheiden niveau hé)

Ik vind het ook leuk om een doel te hebben om naar toe te leven en trainen, maar ik denk niet dat ik nog veel chrono ga rijden in Vlaanderen. Dan rij ik liever eens een chrono in de Ardennen. Daar is de uitdaging nog stukken hoger en de persoonlijke voldoening achteraf ook. Die Visa Chrono Challenge is nu echt een teamwedstrijd geworden waarin de Belgische toppers elkaar bekampen en de 'niet-top 10 rijders' dienen om hun prijzengeld te betalen. Daar pas ik voor. Ik vraag me wel eens af wat er zou gebeuren, mocht iedereen daar nu ook zo over beginnen denken. Wat zou er gebeuren als er bij de volgende chrono bijvoorbeeld maar 20 inschrijvingen zijn?

Ik rij waarschijnlijk wel in Reningelst maar dan gewoon als toerrijder. Dan kan ik nog beslissen of ik er voor mezelf een chrono van maak en aan de hand van mijn rijtijd even kijken waar ik in de uitslag terecht was gekomen.
En onderweg wil ik gerust wat kopwerk doen voor de mindere goden onder de chrono rijders, hoor.
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

greenie wrote:(ik klim nl niet echt graag)
Een beetje contradictorisch met het onderstaande maar je hebt zeker gelijk
greenie wrote:Dan rij ik liever eens een chrono in de Ardennen. Daar is de uitdaging nog stukken hoger en de persoonlijke voldoening achteraf ook.

greenie wrote:Die Visa Chrono Challenge is nu echt een teamwedstrijd geworden waarin de Belgische toppers elkaar bekampen en de 'niet-top 10 rijders' dienen om hun prijzengeld te betalen.
Ik denk dat het grootste gedeelte van de startgelden naar den Bond en naar de club zelf gaan. Misschien dat er wat kruimelkes overblijven voor de top 10.

De vraag of je nu voor chrono- of TT-versie kiest kan je alleen zelf beantwoorden en daarvoor moet je diep in de spiegel kijken.
Dat heb ik ook al enkele keren gedaan en ik ben er ook nog niet uit. Ik twijfel vooral als het enkele weken minder goed gaat dan verwacht.
Eigenlijk is het pas plezant als je een aantal gasten leert kennen die ongeveer op jouw niveau zitten - je kan dan checken wie er net voor of achter jou geëindigd is.
zwiebertje
Mountainbiker

Post by zwiebertje »

@greenie

Misschien zou het geen slecht idee zijn om in Reningelst de eerste 20 van Waregem en Zillebeke
de chrono te laten uitvechten (rijden) voor de prijzen!
Het zouden dan max.een 25 tal rijders zijn die ze om de X - minuten kunnen laten starten ;
Wij de mindere goden kunnen dan de tourtocht rijden met verplicht min.2 minuten stop aan de bevooradingen;
We kunnen dan ook onze tijden vergelijken en een klassement opmaken zonder dat er prijzen zijn.
Ik denk dat we er meer plezier zouden aan beleven en met het geld dat we uitspaarden kunnen we
een uurtje langer blijven op den aprés i.p.v. 2 uren te zitten wachten op den uitslag voor te kijken als ge prijs hebt! :wink:
ATEGEV
Mountainbiker

Post by ATEGEV »

Kris, proficiat met je overwinning.

Paar vraagjes:

-Met welke configuratie toerde je rond?

-Heb je de jongste weken wat aéan je manier van trainen verandert om aan marathon te rijden, wat ik veronderstel dat 100 km een andere voorbereiding vergt dan 40 km of scheelt het niet zoveel omdat je op een maratnon als Zweties meer kan vlammen wegens de beperkte techniciteit (en dus in tijd niet zo heel veel langer onderweg bent dan op een XC)?
Post Reply