MTB spaanse Pyreneeën (meerdaagse tocht)

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Post Reply
SOM epic ghost
Mountainbiker
Location: ghost scandium team/ridley/specialized epic marathon

MTB spaanse Pyreneeën (meerdaagse tocht)

Post by SOM epic ghost »

Heeft er iemand info waar en met welke organisatie je meerdaagse ritten kan maken door de spaanse Pyreneeën.

Ben eigenlijk op zoek naar iets zoals de Coast to Coast maar dan een 8-tal dagen (en ook iets minder kilometers :lol: )

Via poco loco adventures is dit jaar enkel de coast to coast
liefst in het najaar (begin oktober)
anders voor volgende jaar in mei.

bedoeling is wel dat de bagage van plaats naar plaats meegaat en alles georganiseerd is.
Dus een uitgestippelde en begeleide tocht met een 10 tot 20 renners. Geen wedstrijd. Gewoon genieten en eens kunnen stilstaan op een leuk plekje voor fotoke,etc...
Wel fietsen aan een redelijk tempo :lol:
dagafstand rond de 80km en +/- 2000hm mag

indien er nog interesse is van verschillende mensen kunnen we misschien eens samen aankloppen bij poco loco.
Dopa
Mountainbiker

Post by Dopa »

ik heb je een pb gestuurd.
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

Hou ook het Poco Loco forum in het oog, onder het topic "mountainbike" komen ook berichtjes van tochten op maat waar nog plaats op is (zoals een week nu in mei) en vraagjes voor reisgenoten.

http://www.canyoning.be/forum/
Maarten VTT
Mountainbiker

Re: MTB spaanse Pyreneeën (meerdaagse tocht)

Post by Maarten VTT »

Ik heb zelf een paar jaar geleden met http://www.col-d-extreme.nl/ de Transpirinaika gereden. Dit is een 2-weekse tocht, waanzinning. Nu weet ik dat ze ook de Pallars Sobirà organiseren, vergelijkbaar met de Transpirinaika alleen 1 week lang in de Catalaanse Pyreneeën (dus ook met bagagetransport). Zelf ga ik dit jaar de Transpirinaika weer rijden... ik hoop dat ik op tijd fit ben....!!

Salut, Maarten
Maarten VTT
Mountainbiker

transpirinaika en zo

Post by Maarten VTT »

Helaas geen Transprinaika in September voor mij, stond wel op de planning..
Na een tocht in juli via zelfde organisatie (Col d'Extreme) bleek voor mij met name het ontbijt toch te beperkt...
Toch maar weer wat zelf organiseren..
Dopa
Mountainbiker

Post by Dopa »

Je schrijft dat het ontbijt niet goed was en je noemt ook "met name"wat was er dan nog meer niet goed dan???
SOM epic ghost
Mountainbiker

Post by SOM epic ghost »

ik heb dit jaar een transalp gedaan met vasasport
(ramsau-kransjka gora (Slovenië)) (via Italië)
gewoonweg prachtig
sommige dingen weet je op voorhand.

als je gaat slapen in hutten dan

heb je geen kamer voor je alleen :lol:
zijn er die snurken :lol:
is er geen roomservice :lol:
toliet en douche is op de gang (soms maar 1 voor 20 personen !!)

moet je dan ook niet reageren dat er niet genoeg comfort was.
Eten is toch geen probleem. je passeert ooit wel eens een dorpje waar ze iets te eten hebben en dan kan je je voorraad opdoen
kwestie van inventief te zijn.

bij zo een huttentransalp voel je je veel dichter de natuur en de groepssfeer is stukken beter dan op hotel waar iedereen op zijn kamerke kruipt.

qua eten geen probeem gehad in de hutten. waren goed voorzien op een uitgehongerde bende bikers :lol:
was trouwens altijd zeer lekker gemaakt door de vrouw des huttens
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

SOM epic ghost wrote:ik heb dit jaar een transalp gedaan
sommige dingen weet je op voorhand.

als je gaat slapen in hutten dan

heb je geen kamer voor je alleen :lol:
zijn er die snurken :lol:
is er geen roomservice :lol:
toliet en douche is op de gang (soms maar 1 voor 20 personen !!)

moet je dan ook niet reageren dat er niet genoeg comfort was.
Eten is toch geen probleem. je passeert ooit wel eens een dorpje waar ze iets te eten hebben en dan kan je je voorraad opdoen
kwestie van inventief te zijn.
In de Spaanse Pyreneeën is het niet zo eenvoudig... ten eerste is een "standaard" Spaans ontbijt compleet waardeloos: een koffie en een zoet koekje - basta.
Onder een uitgebreid ontbijt verstaan ze: het bovenstaande plus een glaasje fruitsap, een paar stukjes geroosterd brood, een boterke en een kleine portie confituur :-D Dat vinden ze zelf ongelooflijk, maar als "noorderling" vul je er nog geen holle tand mee. Heel hun eetstramien zit gewoon anders in mekaar dan bij ons.

En het is wel gemakkelijk te zeggen (en mijns inziens ook noodzakelijk) te denken "when in Rome, do as the Romans", maar dan moet je heel hun eetstramien overnemen en dat gaat niet op een sportieve bergtocht.

En/omdat je onderweg weinig tot niks tegenkomt om iets te kopen als het tegenzit.

Zelf hebben we daar ondertussen 't één en 't ander op gevonden maar daarmee zitten we al vlug op de prijs van een middagmaal... ze rekenen hier ondertussen zwaar door voor wat ze beschouwen als "exorbitante extra's" waar ze veel moeite voor moeten doen (en wat ze niet echt begrijpen) :cry: De toerismecultuur loopt hier lichtjaren achter op de Alpen.

Maar dat is ook juist de charme...
SOM epic ghost
Mountainbiker

Post by SOM epic ghost »

berichtje was niet om een organisatie af te breken.

maar als dat op voorhand geweten is, moet je er achteraf geen opmerkingen over maken.
trouwens het hoort inderdaad een beetje bij een meerdaagse buitenlandse tocht.
hetzelfde met materiaalpech, desnoods een uur stappen ....
ik vind dit zijn charme hebben.
back to basic : oa zoeken naar eten ipv eten wegsmijten !!!

pocoloco staat trouwens nog altijd op mijn verlanglijstje dus ....
dit jaar paste het niet in mijn vakantieplanning/agenda.
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

SOM epic ghost wrote:berichtje was niet om een organisatie af te breken.

maar als dat op voorhand geweten is, moet je er achteraf geen opmerkingen over maken.
trouwens het hoort inderdaad een beetje bij een meerdaagse buitenlandse tocht.
hetzelfde met materiaalpech, desnoods een uur stappen ....
ik vind dit zijn charme hebben.
back to basic : oa zoeken naar eten ipv eten wegsmijten !!!

pocoloco staat trouwens nog altijd op mijn verlanglijstje dus ....
dit jaar paste het niet in mijn vakantieplanning/agenda.

Ik weet dat wel maar ik vond dat ik hier toch iets "ter verdediging" van collega's moest zeggen: het is hier in het Spaanse hinterland gewoon ongelooflijk moeilijk om aan een deftig ontbijt te geraken :(
Het is als organisatie meestal niet van "niet willen", maar van "niet vastkrijgen"... als wijzelf ergens opmerkingen over krijgen dan gaat het ook daarover.

Ik denk dat we het op de nieuwe tocht onder controle hebben maar ik weet al zo dat er hier en daar een hotelletje zal zijn dat het niet goed begrepen zal hebben - ze snappen gewoon niet dat je met een "gewoon ontbijt" niet toekomt. En dat is dan niet onze fout want ik spreek vloeiend Spaans en heb het overal met handen en voeten uitgelegd.
Of je legt het uit aan de receptioniste of de baas die "sin problemas" zegt maar de kok in zijn eentje beslist dat "zoiets toch niet kan als ontbijt" - ik kan daar ondertussen al een boek over schrijven :evil:

Van de nieuwe tocht gesproken, als je wat fotootjes wil zien:

http://www.canyoning.be/gallery/main.ph ... itemId=408
Post Reply