Bloso-route Averbode?

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Post Reply
Stimpies
Mountainbiker

Bloso-route Averbode?

Post by Stimpies »

Weet iemand of er in Averbode een bloso-route komt?
merida
Mountainbiker

Post by merida »

Opening van de route valt samen met de 'Walk for Nature"-activiteit van Natuurpunt volgende zondag in 'De Vijvers' in Averbode. http://www.natuurpunt.be/default.asp?ID=2211
Biker Zjé
Mountainbiker

Post by Biker Zjé »

Mountainbiken op het gloednieuwe Aardgas-natuurpad.
Dat lijkt dus geen blosoroute, maar hoeft daarom natuurlijk niet minder te zijn....
Biker Zjé
Mountainbiker

Post by Biker Zjé »

Bij mij was de nieuwschierigheid te groot, zodat ik vandaag naar Averbode getrokken ben.

De route "tussen hei en hageland" heeft vertrekplaatsen in Averbode en Scherpenheuvel.
Route Scherpenheuvel is 26 km en heeft zijn vertrek aan de sporthal
Route Averbode is 18 km en vertrekt aan het domein "de vijvers", achteraan de "lekdreef" :wink:
In Testelt kan je de doorsteek maken om aan een totaal van 44 km te komen.

Ik ben dus vertrokken in Averbode en het begin was veelbelovend. De Weefberg werd als eerste hindernis aangedaan en er werden twee steile, maar doenbare klimmetjes aangeboden.
Vervolgens gaat men via het broek naar de Testeltse Voortberg (Siberg, mast...), maar jammer genoeg wordt deze niet aangedaan en rijdt men er in een grote boog omheen.
Hier moest ik ergens een aansluiting vinden op de route naar Scherpenheuvel, maar ofwel is deze splitsing nog niet aangeduid, ofwel heb ik hem gewoonweg gemist.
Ik ben dus op de Averboodse route gebleven die nu naar de Rode berg(de Zil) trok. Enkele mooie klimmetjes, maar jammer genoeg bleef men niet off-road en werd er telkens via de baan een nieuwe insteek gezocht.
Er werd dan terug binnengereden via de lange off-road baan naast de Weefberg, waardoor je vlak voor de drukkerij uitkomt en terug richting "de vijvers" binnengaat.

Mijn (zeer persoonlijke !) conclusie : een mooi tochtje voor de beginnende recreatieve biker en bikers die niet van de streek zijn.
Maar als je zoals ikzelf de paden in deze streek zowat plat gereden hebt, blijf je wel wat op je honger zitten.
Nu ja...iemand met parcourskennis kan deze route gebruiken als rode draad, zodat je links en rechts het iets sportievere nog steeds kan opzoeken...
Tijdens het naar huis rijden pakte in blauw en groen van de Herseltse route nog mee en ondervond ik toch wel dat het off-road gehalte van deze route een pak hoger ligt. Ondanks het manifest gebrek aan hoogtemeters is deze route van een iets hoger fun-gehalte, toch onder de huidige droge omstandigheden.
Maar dit is wederom een zeer persoonlijke mening....

Nog vertellen dat de tocht richting Scherpenheuvel langsheen de Vinkenberg gaat, de N10 kruist en tot aan de Luienberg (Assent) komt als verste punt.
....en dat ik hem één van de weken zeker nog ga verkennen :bounce:

Dit bord staat aan de ingang van de vijvers:

Image

Dit zijn de pijltjes die je moet volgen :

Image
Darko
Mountainbiker

Post by Darko »

Ik ben daarjuist met mene maat den toer in Averbode gaan rijden.We waren vertrokken aan de abdij waar een ruime parking is en van daaruit de blauwe pijltjes beginnen volgen.Het begon al vrij snel met een kort steil klimmetje en een beetje later opnieuw een steile klim maar dan iets langer.Wat volgde waren stukken bos afgewisseld met toch redelijk wat asfalt.Na een tijdje hoopten we een splitsing tegen te komen om zo op de toer van scherpenheuvel te geraken en zo de 44km te doen maar we hebben nergens dit pijltje tegengekomen.Het kan zijn dat we er naast gekeken hebben maar volgens mij staat dit er gewoon niet maar voor de rest is de bepijling perfect.Uiteindelijk kwamen we dan terug aan de parking en hadden we een kleine 20km gereden.De toer valt al bij al wel mee en is zeker te doen voor een beginnende biker.Een nadeel vind ik wel dat je er echt heel veel wandelaars en paarden tegenkomt en dan was het nog aant regenen vandaag dus wanner het goed weer is zal het daar nog wel drukker zijn denk ik.
merida
Mountainbiker

Post by merida »

Darko wrote:.Na een tijdje hoopten we een splitsing tegen te komen om zo op de toer van scherpenheuvel te geraken en zo de 44km te doen maar we hebben nergens dit pijltje tegengekomen.Het kan zijn dat we er naast gekeken hebben maar volgens mij staat dit er gewoon niet.
Vanmorgen reed ik die toer van Scherpenheuvel. Ik ben naar dat splitsingspunt gereden in Testelt. Het bord staat aan de spooroverweg, je kan er even de klim naar de mast doen als je wil. Rechtsaf na de spoorweg om terug richting Averbode te rijden. Linksaf is de Scherpenheuvel route meepikken. Je rijdt dan langs de Demer naar Zichem. Van toertochten die hier passeren weet ik dat dit stuk er zeer vettig kan bijliggen, maar niet vandaag. Je volgt de Demer tot aan de Maagdentoren en dan gaat het richting Scherpenheuvel. Je rijdt door de velden achter de Mariahal (zo'n 2-3% omhoog en wind op kop vandaag) naar de Diestsestraat, die steek je over om verder te gaan, weer meestal 2-3% omhoog tot bijna aan de E314. Even later, na nog een asfaltklimmetje kwam ik aan de sporthal waar het officiele vertrek moet zijn (ik ben niet gestopt, maar misschien hadden ze daar wel een foldertje van de route liggen...). Regelmatig heb je mooie vergezichten waar je de abdij van Averbode, de kerk van Zichem en de basiliek van Scherpenheuvel ziet liggen. Dan gaat het terug naar die velden achter de Mariahal die je eerst bergaf rijdt tot aan de oude trambedding en daarna terug omhoog. Een km of 5 verder sta je terug op de weg richting Testelt. Ik had 295 hoogtemeters, maar daar zit 2 keer de Engelenberg (Messelbroek) + de klim naar de mast in Testelt in. Ik schat dat de route zelf zo'n 210-220hm's moet tellen. Een van de volgende dagen doe ik het deel naar Averbode eens, en ze geven goed weer dus een goede reden om te stoppen voor een ijsje in de 'lekdreef'.
Last edited by merida on Mon 08 May 2006 16:52, edited 1 time in total.
Geronnimo
Mountainbiker

Post by Geronnimo »

Woensdagavond was een prachtige avond, voor wie het heeft opgemerkt: lichtbewolkt weer, gezellig temperatuurtje: een fijn weertje om de fiets van stal te halen. na een opwarmertje nog even van de kleine wipjes aan het lekbos afgereden (en dat is dolle pret) aan de route begonnen. in het Centrum is die heel goed aangegeven, je zou zelfs bijna "te " goed zeggen. beetje zigzaggen door de baantjes maar na een 10tal minuutjes raak je de eerste bospaadjes. dat begint met een steil klimmetje, even recup en daarna een leuke afdaling naar beneden. 2de noemenswaardige klim was al wel eentje van kaliber: puffen geblazen, en wederom volgt een zacht glooiend recupstuk waarna je in de bos terug naar beneden duikt. Daarna vervolg je je route over platte stukken, langs vijvers en natuurgebieden, heel mooie wegen en paadjes. na ongeveer 40 minuten kom je aan het splitspunt voor de verderzetting van de route via Scherpenheuvel(44 km) of terug naar averbode (18 km). vanaf daar is het bij mij serieus de mist in gegaan want het was al avond, wilde maar een dikke 30 km doen, maar heb blijkbaar de verkeerde afslag genomen ofzo. ik heb na de spoorweg naar links afgeslagen(blijkbaar dus scherpenheuvel 44km), en zo een heel lang stuk naast de demer gereden. 'k moet toegeven daar hadden ze wel wat meer pijltjes kunnen hangen want ik was op een gegeven moment helemaal niet zeker van mijn stuk. Daarna kwam het echte Vlaams-Brabantse landschap op de voorgrond: werkelijk prachtig. zacht-glooiende hellingen in een fris-groen décor. kleine slingerpaadjes door veld en bos, mooie "holle wegen" en af en toe een klein baantje asfalt. afdaling en helling wisselden prachtig af, en het parcours is goed aangegeven.
Op een gegeven moment toch in testelt aangekomen, waar er een splitsing staat aangegeven. toen had ik al 35 km op de teller staan, en dacht ik toch maar direct verder te rijden naar Averbode zelf via de grote weg.
Conclusie : Heel mooie route, goed aangegeven, van redelijk tot hoog technisch niveau zou ik zelfs durven spreken. in vergelijking met bv Rood in Herentals-kasterlee mag dit niet onderdoen! opgepast bij kruisingen op de openbare weg, dit verrast wel eens, en liever een gewaarschuwde biker dan een platte biker!
Veel fietsplezier...

greetz Geronnimo
Last edited by Geronnimo on Thu 04 May 2006 19:06, edited 1 time in total.
Trevorken
Mountainbiker
Location: Canyon Nerve 9.0 LTD + Specialized Stumpjumper Fsr Expert 2008

Post by Trevorken »

Ik ben deze tocht gisteren ook eens gaan rijden.
Ik had een beetje schrik voor het asfalt-gehalte, maar al bij al viel dit nog mee. Het is vooral het laatste gedeelte van de toer van Scherpenheuvel en het deel dat dan volgt van de tocht van Averbode waar dit wel een beetje te veel was. In ieder geval, ik ga nog wel eens terug.

De volgende keer ga ik wel wat voorzichtiger rijden :cry:
In de laatste afdaling in Averbode ben ik over een boomstam gesprongen, maar mijn achterwiel heeft die toch nog geraakt. Gevolg: velg van mijn Crossmas XL ingedeukt :evil:
TT-Biker Ever
Mountainbiker

Post by TT-Biker Ever »

Ik heb me er zaterdag ook eens aan gewaagd. Het is zeker een hele leuke tocht, hoewel de lus van Averbode volgens mij sterker kon. In de Weefberg en Rode berg zit zeker meer in, de Testelse Voortberg wordt idd zelfs niet beklommen, wat toch raar is.
Maar dat zijn dan de enige punten van kritiek, verder is dit echt een leuke tocht in een prachtige omgeving en als je de streek een beetje kent kan je links en rechts een paar lusjes inlassen en er zo een completere tocht van maken. Misschien is dat wel een tip voor de verantwoordelijken: voeg een paar rode lussen toe aan het blauwe parcours en je hebt voor elk wat wils.
Nog een tip voor degene die 44km willen rijden en in Averbode vertrekken: Aan de spoorweg in Testelt moet je naar links richting Zichem. Anders kom je terug aan de vijvers in Averbode uit en moet je het eerste stuk twee keer rijden zoals ik #-o Het staat er allemaal wel aangegeven, maar ik had het toch verkeerd geïnterpreteerd (misschien had ik langer dan 3 nanosecondes naar het bord moeten kijken :-? )
In elk geval een aanrader, hopelijk staat hij snel tussen de andere permanente routes op mountainbike.be en degene die dat wensen kunnen redelijk makelijk aansluiten op de routes van Aarschot, Herselt en Diest. Een Hagelands-Kempisch MTB-netwerk in wording, als dat niet fantastisch is...
speedfreak
Mountainbiker

Post by speedfreak »

Heb gisteren ook eens het vaste parcour van averbode gereden, wou normaal alleen de kleine route van averbode rijden, maar aan de splitsing in testelt ben ik de verkeerde richting opgedraaid dus was ik zonder dat ik het doorhad de lus van scherpenheuvel aan het rijden, omdat ik geen fietscomputer bij had had ik het pas laat door. heb het laatste stuk bos in testelt overgeslagen want het werd wel heel donker, was pas om 22h30 thuis. Nu iets over het parcour: In averbode en testelt moet er wat geklommen worden maar voor rest is het parcour vrij vlak.
Ik denk ook dat het een zomerparcour is want die veldwegen rond scherpenheuven wil ik niet rijden bij overvloedige regen. Vond het wel aangenaam met mooie uitzichten rond scherpenheuvel en voor mij is het vlakbij dus ideaal voor een doordeweeks (zomer)tochtje.
Post Reply