welke training om verzuring uit te stellen

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Post Reply
Koen D
Mountainbiker

welke training om verzuring uit te stellen

Post by Koen D »

Mijn huidige trainingsschema is drie keer per week een parcours van 44km, bijna 100% op de baan met verschillende hellingskes die in totaal ergens een 300 hoogtemeterkes tellen. Twee keer per maand vervang ik één rit door een tt of een echt mtb parcours van 40 à 50 km.

Om die korte hellingen goed op te kunnen heb je volgens mij kracht (spieren) en uithouding (adem) nodig, los van uwe fiets. Nu ik vind persoonlijk dat ik voldoende kracht heb om korte hellingen vlot over te kunnen en de conditie die stijgt langzaam maar zeker.

Op een groot verzet een helling nemen rechtstaande op de trappers is blijkbaar goed om de maximale kracht op te drijven en dat doe ik dan ook. Maar als die helling te groot is dan voel ik mijn benen plots verzuren en is het gedaan met de snelheid. Trouwens, is rechtstaan op de trappers het beste of blijf je beter zitten qua trainingsresultaat?

Mijn vraag is nu welke training ik moet doen om die verzuring uit te stellen? Is dit gewoon verder doen met krachttraining of is dit interval of weerstandstraining? Ik weet op den duur het verschil niet meer en weet ook niet goed op welke training ik moet gaan zoek op dit forum.

Ongetwijfeld staat het hier al 20 keer uitgelegd, dus een kleine wegwijzer is welkom.

Merci,
Koen
Bmweke
Mountainbiker

Re: welke training om verzuring uit te stellen

Post by Bmweke »

Koen D wrote:Mijn huidige trainingsschema is drie keer per week een parcours van 44km, bijna 100% op de baan met verschillende hellingskes die in totaal ergens een 300 hoogtemeterkes tellen. Twee keer per maand vervang ik één rit door een tt of een echt mtb parcours van 40 à 50 km.

Om die korte hellingen goed op te kunnen heb je volgens mij kracht (spieren) en uithouding (adem) nodig, los van uwe fiets. Nu ik vind persoonlijk dat ik voldoende kracht heb om korte hellingen vlot over te kunnen en de conditie die stijgt langzaam maar zeker.

Op een groot verzet een helling nemen rechtstaande op de trappers is blijkbaar goed om de maximale kracht op te drijven en dat doe ik dan ook. Maar als die helling te groot is dan voel ik mijn benen plots verzuren en is het gedaan met de snelheid. Trouwens, is rechtstaan op de trappers het beste of blijf je beter zitten qua trainingsresultaat?

Al zittend klimmen is altijd het beste in MTB,
je hr blijft dan als je staand klimt. Je benen verzuren trager, wat het logische gevolg is van de zin hiervoor.
Al staand klimmen heb veel meer kans dat je achterwiel doorslipt. Natuurlijk is er ook een verschil qwa klim hé. Een korte klim kan je makkelijk op lopen (al staand klimmen), een lange klim zal je altijd op tempo moeten rijden en dan is zittend klimmen het beste.

Mijn vraag is nu welke training ik moet doen om die verzuring uit te stellen? Is dit gewoon verder doen met krachttraining of is dit interval of weerstandstraining? Ik weet op den duur het verschil niet meer en weet ook niet goed op welke training ik moet gaan zoek op dit forum.

Je verzuring uitstellen das iets waar elke renner/mtbker van droomt :-D
Je zal het nooit kunnen uitstellen, maar wel je zones verbeteren. Verzuring komt er daar in het rood te rijden, boven je overslag. Je lichaam heeft genoeg suikers om 1h 30 (is wetenschappelijk bepaalt en kan variëren van persoon tot persoon hé) in het rood te rijden, dan is het game-over en komt de man met de hamer. Wat kan je hieraan doen, oftewel alleen op de gepaste momenten in het rood komen of je zone net onder je overslag versterken.
Dat kun je bv in bloktraining doen.
20 min opwarming in recup zone
20 min ID zone (das net onder de overslag)
20 min recup
20 min ID
20 min recup
1 x per week en de volgende week de ID zone +5min

Ongetwijfeld staat het hier al 20 keer uitgelegd, dus een kleine wegwijzer is welkom.

Merci,
Koen

Grtz Nico
stef78
Mountainbiker

Post by stef78 »

ik kan , al zeg ik het zelf, heel goed klimmen. en dit met beperkte training. ik train nu zo'n 11 weken met de spinningfiets (alleen, hier thuis) en heb voor mezelf een boek gekocht met trainingschemaatjes in, voorbeeldjes, die je naar eigen kunnen kan gaan aanpassen.

nu, ik klim het beste al zittend en ik behelp me door een hoog tempo aan te houden en hoe zwaarder, des te lichter te gaan schakelen. ik rijd sneller naar boven op boswegels dan een modderige veldweg vlak.

mijn cadans gaat in de helft vd gevallen boven de 100omw/min

om nog sneller te klimmen volg ik dit schema deze week : drie maal per week 20min hartslag 85% - 90%, dit wel binnen (hartslag stabieler)

ik kan u garanderen als beginnend fietser (ikzelf dus ook) : kapot gaan. ik drink ruimschoots nen halve liter en zweet er enk ik twee uit :-D

zeker eens proberen, de eerste vijf minuten zijn echt pokkezwaar vanaf de 10 minuut gaat het vanzelf.

greets en sterkte !
Barbeque
Kerstman
Location: Fully Epic M4, Hope onderdelen, Sram x0.. Garmin Forerunner 910XT and edge 705

Re: welke training om verzuring uit te stellen

Post by Barbeque »

Koen D wrote:Op een groot verzet een helling nemen rechtstaande op de trappers is blijkbaar goed om de maximale kracht op te drijven en dat doe ik dan ook. Maar als die helling te groot is dan voel ik mijn benen plots verzuren en is het gedaan met de snelheid. Trouwens, is rechtstaan op de trappers het beste of blijf je beter zitten qua trainingsresultaat?
Hey Koen,

stel je voor met mij vorige zomer in Zwitserland. Vertrek hoogte 950 m eind hoogte 2026 m. Op groot verzet naar boven ????? [-X [-X [-X [-X Voor mij persoonlijk is op cadance trainen een mooie training. Ik kan dan 100 omwentelingen halen en ben hiermee gelukkig. Nu, dit is voor mij persoonlijk en voor andere mensen kan dit misschien niet goed zijn. Eens trainen op cadance en eventueel ook je hartslag in het oog houden zal al een mooie training zijn.....
Whoops
Mountainbiker

Post by Whoops »

Koen ik raad u aan een goed boek te kopen over wielrentraining.
Vb: Wielertraining van Marco Van Bon vind ik heel goed,maar er zijn er nog vele andere.
Je moet trachten wat structuur in je training te krijgen. Doelen vooropstellen en daarvoor trainen. Enkel zo kan je gericht trainen.
Het forum vind ik voor heel veel goed,maar koop aub een wetenschappelijk onderbouwd boek als het over training gaat. Het kan zijn dat je het niet meteen doorhebt maar dan lees je het nog maar eens.
Zo weet je wat je traint wanneer en waarom. Dit werk ook motiverend op lange termijn.
Proberen zou ik zeggen. Het vraagt wat moeite om je eigen schema op te stellen maar het loont.

Greets.
Bmweke
Mountainbiker

Post by Bmweke »

Whoops wrote:Koen ik raad u aan een goed boek te kopen over wielrentraining.
Vb: Wielertraining van Marco Van Bon vind ik heel goed,maar er zijn er nog vele andere.
Je moet trachten wat structuur in je training te krijgen. Doelen vooropstellen en daarvoor trainen. Enkel zo kan je gericht trainen.
Het forum vind ik voor heel veel goed,maar koop aub een wetenschappelijk onderbouwd boek als het over training gaat. Het kan zijn dat je het niet meteen doorhebt maar dan lees je het nog maar eens.
Zo weet je wat je traint wanneer en waarom. Dit werk ook motiverend op lange termijn.
Proberen zou ik zeggen. Het vraagt wat moeite om je eigen schema op te stellen maar het loont.

Greets.
en wat nog beter is dan een boek, dat eigenlijk iets algemeens en nooit voor iedereen geschikt is...

Uzelf laten testen bij een deftige sportarts zodat ge tenminste in de juiste zone's kunt trainen.
+
bij een deftige arts krijgde dan ook nog is een schema bij voor minstens een maand, gericht naar uw doelen.

Ik dacht dat ik vroeger goe trainde (gewoon omdat ik veel fietste) en dat ik gewoon niet beter kon...

Nu weet ik wel beter :P
GT
Mountainbiker

Post by GT »

Bmweke, is er dan ook werkelijk sprake van een forse verbetering? Of zijt ge ons blazen aan het wijsmaken? :P :wink:
Bmweke
Mountainbiker

Post by Bmweke »

Ik had bv op Sart Tilman een tijd die 40min beter was dan mijn vorige editie.
Ok het was nu droog, maar 40min is niet alleen aan de modder te danken.
2maand geleden al, was ik na een 2de inspanningstest 20watt in "elke" zone verbeterd. (ook mijn max Wattage)
mijn hr is verminderd evenals mijn rusthr.
Ik klim een pak beter en mijn zone juist onder mijn overslag is surieus opgevezen. Ik zal is proberen mijn grafiek waar je de eerste test en daarna de tweede test kan bekijken in 1 grafiek, dan zie je het verschil.
Alleen moet ik dat kunnen scannen :-k

Natuurlijk is dat allemaal makkelijk om te zeggen nu, maar de mensen die mij kenden voor november en weten hoe ik nu rij merken toch duidelijk dat ik fors verbeterd ben...
Bengo
Mountainbiker

Post by Bengo »

BMWeke,
Dat vind ik nu echt eens een interessante topic: iemand die heel concreet vooruitgang merkt door anders (dwz. meer gericht) te gaan trainen.
Toch moet je uiterst voorzichtig zijn met vergelijkingen van 'vroeger' en 'nu'. Zoals je zelf al aangeeft: Sart Tilman dit jaar : 40 minuten sneller dan vorig jaar. Maar dan wel een droog parcours nu tegen een modder-parcours vorig jaar. Dat scheelt toch al wel een heel pak hoor.
En dan nog iets: hoeveel jaar bike je al, en hoeveel jaar doe je aan wedstrijden/marathons mee? Ik ken je niet, maar ik vermoed dat Sart Tilman vorig jaar je eerste keer was en nu dus de tweede keer. De vooruitgang ligt dan zeker ook in het feit dat je meer ervaring hebt met het parcours en met het fenomeen 'marathon rijden' op zich. Daar komt bv. inschatting van eigen krachten over al die uren zeker bij kijken, net als drank en voeding onderweg. Deze zaken hebben allemaal niks te maken met een andere trainingsmethode of een betere conditie.

Mocht je nu al jaren ongeveer telkens tijd X rijden in Sart-Tilman en nu plots tijd Y (die dus 40 min. beter is), dàn zal het behalve aan het droger parcours allicht ook aan je trainingsmethode liggen. Maar als mijn vermoeden dat het pas je tweede jaar is van marathonrijden, dan is het vergelijkingsmateriaal te beperkt, en zijn er teveel andere factoren die ook (kunnen) meespelen. Maar het blijft een interessante discussie en jij een interessant trainingsproefkonijn. Keep us posted!
Bmweke
Mountainbiker

Post by Bmweke »

Het was 2 jaar geleden dat ik sart tilman gereden had en dit jaar was sart tilman mijn 2de rit (XC, Marathon, Chrono) met klassement dat ik ooit reed. Het parcour was ik allang vergeten zle, dus echt kennis zou ik niet zeggen...

Dit jaar heb ik 2 chrono's gedaan Sart (41ste) en Olne(38ste) en 1 XC Xhoffraix.(23ste samen met mijne maat hé)
Ik fiets nu mijn 3de jaar en heb in die 2 jaar hiervoor enkel gewone en XL TT's gereden.
Ik durf dus gerust zeggen dat ik nog alles moet leren qwa doseren, tempo klimmen, enz, ik bedoel als de tijdsduur belangrijk is hé.

Dus ik heb geen andere uitleg dan mijn trainingen dat ik nu afwerk gewoon hun vruchten beginnen af te werpen.
Mijn doelen zijn dit jaar Spessart, Cristalp, BK en de ROC.
Lcmt doe ik louter als duurtraining.
Ik weet ook wel dat ik niet het ganse seizoen kan doorrijden hé, maar we proberen genoeg te rusten en zien dat we niet overtrainen.
Belangrijkste is nu terug een beke rusten en dan na de LMCT terug opbouwen naar Spessart.
Post Reply