Zonder de plaatjes zou ik pas schrik hebben. Kmag er niet aan denken dat ik van de pedalen zou schieten met mijn "kindergeld" op de bovenbuis!
voordeel van klikpedaal
Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
- scale unlimited
- Mountainbiker
Post by scale unlimited »
DdT wrote:Moesten ze mij een S-works of ne Scalpel gratis geven maar ik mag er nooit SPD's op, mogen ze hem hebben!!![]()
Zonder de plaatjes zou ik pas schrik hebben. Kmag er niet aan denken dat ik van de pedalen zou schieten met mijn "kindergeld" op de bovenbuis!
-
stef78
- Mountainbiker
ik heb vandeweek voor het eerst gereden met klikpedalen, ritchey, vraag me geen type want tis van ne mede fietser gekregen, goei dinges wel, en de schoenen hebbek kunnen overkopen van andere medebiker die ze wa te klein voor hem had gekocht, dus heel goedkoop gesteld en toch alletwee goed gerief, al kan ik ni echt oordelen he 
verschil is dus echt belachelijk groot
vooral acceleraties, bergop haddek nooit echt problemen dus da zit wel snor maar nu mee die klikkers, ben is curieus.
ook nog niet gevallen tot hiertoe eigenlijk, 2 ritten gereden, oedelem en vandaag zele, en nix voor gehad, wel uitgebreid geoefend in de garage met schouder steunend tegen muur en alt maar in en uitklikken
heb ook minder vrees om van de pedalen te schieten, vroeger haddek da wel ne keer of twee bij modderige ritten wat uw vertrouwen toch wel ondermijnd. nu vollop rechtstaan en gaan zonder bang te zijn, heel content af !
btw : voor bunnyhops enzo, is idd nen techniek en voor techieken zijn geen shortcuts. ik deed vroeger mee mijn bmx'ke bunnyhops van een goei 50cm zonder problemen, mee mtb is da iets minder (vanwege gewicht) en da was zonder klikkers...(best eigenlijk, want ge moet uw gewicht tamelijk verlegeen wat niet altijd evident is met klikkers) mee mijnetrailfiets doe ik vanuit stilstand ook maar ne cm of 50 maar daar hebt ge het nadeel dat ge geen momentum hebt en het zelf moet creëren.
verschil is dus echt belachelijk groot
ook nog niet gevallen tot hiertoe eigenlijk, 2 ritten gereden, oedelem en vandaag zele, en nix voor gehad, wel uitgebreid geoefend in de garage met schouder steunend tegen muur en alt maar in en uitklikken
heb ook minder vrees om van de pedalen te schieten, vroeger haddek da wel ne keer of twee bij modderige ritten wat uw vertrouwen toch wel ondermijnd. nu vollop rechtstaan en gaan zonder bang te zijn, heel content af !
btw : voor bunnyhops enzo, is idd nen techniek en voor techieken zijn geen shortcuts. ik deed vroeger mee mijn bmx'ke bunnyhops van een goei 50cm zonder problemen, mee mtb is da iets minder (vanwege gewicht) en da was zonder klikkers...(best eigenlijk, want ge moet uw gewicht tamelijk verlegeen wat niet altijd evident is met klikkers) mee mijnetrailfiets doe ik vanuit stilstand ook maar ne cm of 50 maar daar hebt ge het nadeel dat ge geen momentum hebt en het zelf moet creëren.
-
Nifty
- Mountainbiker
- Location: Canyon 29er 9.9SL | Specialized Stumpjumper FSR 120
Wie of wat is momentum?stef78 wrote: ...
- Herder Scubaluc
- Kerstman
Post by Herder Scubaluc »
http://nl.wikipedia.org/wiki/ImpulsNifty wrote:Wie of wat is momentum?stef78 wrote: ...
-
Nifty
- Mountainbiker
- Location: Canyon 29er 9.9SL | Specialized Stumpjumper FSR 120
Wie had ooit gedacht dat je kwantummechanica moest gestudeerd hebben om met een fiets te kunnen bunnyhoppen?scubaluc wrote:http://nl.wikipedia.org/wiki/ImpulsNifty wrote:Wie of wat is momentum?stef78 wrote: ...
btw : voor bunnyhops enzo, is idd nen techniek en voor techieken zijn geen shortcuts. ik deed vroeger mee mijn bmx'ke bunnyhops van een goei 50cm zonder problemen, mee mtb is da iets minder (vanwege gewicht) en da was zonder klikkers...(best eigenlijk, want ge moet uw gewicht tamelijk verlegeen wat niet altijd evident is met klikkers) mee mijnetrailfiets doe ik vanuit stilstand ook maar ne cm of 50 maar daar hebt ge het nadeel dat ge geen momentum hebt en het zelf moet creëren.![]()
![]()
-
stef78
- Mountainbiker
haha 
momentum komt gewoon van een momentkracht.
komt er in de praktijk op neer dat je bepaalde bewegingen gaat manipuleren om te krijgen wat je wil. je gaat een beweging maken die je volgende uiteindelijke beweging kracht bij gaat zetten, de kracht van de uitendelijke beweging vergroten.
bv hurken en dan springen, hurken doe je om de kracht op te bouwen en he teigenlijke springen is dan uw momentum
of een bepaalde beweging doorhalen om te krijgen wat je wil, bv een rechtlijninge beweging (rechtdoor fietsen) omzetten naar een verticaal momentum, springen dus.
is wat dom uitgelegd maar weet ni juist hoe ik het moet zeggen
zo kan je bv hoger springen als je je banden eerst wat samendrukt, dus een eerste neerwaartse beweging gebruiken om kracht op te doen en dat momentum dat je krijgt over halen in de verticale beweging
momentum komt gewoon van een momentkracht.
komt er in de praktijk op neer dat je bepaalde bewegingen gaat manipuleren om te krijgen wat je wil. je gaat een beweging maken die je volgende uiteindelijke beweging kracht bij gaat zetten, de kracht van de uitendelijke beweging vergroten.
bv hurken en dan springen, hurken doe je om de kracht op te bouwen en he teigenlijke springen is dan uw momentum
of een bepaalde beweging doorhalen om te krijgen wat je wil, bv een rechtlijninge beweging (rechtdoor fietsen) omzetten naar een verticaal momentum, springen dus.
is wat dom uitgelegd maar weet ni juist hoe ik het moet zeggen
zo kan je bv hoger springen als je je banden eerst wat samendrukt, dus een eerste neerwaartse beweging gebruiken om kracht op te doen en dat momentum dat je krijgt over halen in de verticale beweging
Lijkt me een kwestie van techniek. Met mijn hybride spring ik toch zo'n 30 cm hoog ruw geschat. Zonder klikpedalen. Kwestie van je gewicht te verplaatsen op je fiets, je voeten juist te zetten en aan je stuur te trekken, en ook aan je achterwiel.Garf wrote:. En dan ook nog het springen (bunnyhoppen genoemd, kan dat?). Veel handiger met klikpedzalen. Bijvoorbeeld als je een voetpad wil oprijden, kan je je hele fiets van de grond omhoog trekken. Voordien kon ik enkel m'n voorwiel doen opspringen, en dan onderuit gaan, als je achterband bleef steken achter de boord.
Mijn mtb krijg ik voorlopig nieteens volledig van de grond. De techniek die ik op mijn hybride gebruik, werkt op de mtb niet, omdat de verende voorvork véél te veel energie obslorpt. Kwestie van nog hard te oefenen en een andere techniek aan te leren denk'k.
-
stef78
- Mountainbiker
zoveel scheelt de techniek niet hoor...
ik kan met alle fietsen bunnyhoppen, muv tandems :D
mee mijn oxford master haal ik nog steeds ne cm of 20 hoor...
ne verende voorvork neemt wel wat kracht weg, je kan idd de kracht gaan gebruiken maar ne vaste vork gaat nog altijd hoger, die reageert directer, vandaar.
ik kan met alle fietsen bunnyhoppen, muv tandems :D
mee mijn oxford master haal ik nog steeds ne cm of 20 hoor...
ne verende voorvork neemt wel wat kracht weg, je kan idd de kracht gaan gebruiken maar ne vaste vork gaat nog altijd hoger, die reageert directer, vandaar.