Speling Balhoofd

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
PDP
Mountainbiker

Post by PDP »

Een klein detail datk misschien beter had vermeld, ik merkte toen ik terugkwam dat zo een klein plastieken ringetje onderaan, dat naar verluidt enkel dient ter afsluiting van nattigheid, dat dat kleine ringetje helemaal kapot is gedraaid.
Maar gezien de dikte van dit ringetje (1 millimeter) zou het me verbazen moest het verwijderen hiervan speling opleveren. ik ga het morgen alvast proberen te verhelpen door een dikke ring op de stuurpen bij te plaatsen.

(btw, ik heb al zitten draaien en losmaken, maar het was ofwel teveel speling ofwel te stroef...)
nerocorsa
Mountainbiker

Post by nerocorsa »

Als je de speling niet helemaal weg krijgt, probeer eens een iets hogere spacer te zetten net onder je stuurpen. Het is nl. mogelijk dat er te weinig afstand zit tussen de bovenkant van de vork en de bovenkant van je stuurpen (2mm is te weinig bvb.). Bijgevolg kan je het afdekplaatje onvoldoende aandraaien, waardoor het geheel blijft rammelen. Zet een hogere spacer en je hebt meer ruimte tot aandraaien. Je kan ook je vork iets inkorten, maar dat is veel moeilijker.
PDP
Mountainbiker

Post by PDP »

ben hogere spacers gaan halen, maar daar leek het dus ook niet aan te liggen. De plastieken cuplets die deel uitmaken van het balhoofdstel zijn dus kapot, en daardoor zit onderaan het kader tegen de vork op een of andere manier.
ben al bij decathlon en lexpres gaan vragen maar die weten geen andere oplossing dan "voor de zekerheid" een nieuw balhoofdstel te kopen. Als ik dáárna nog speling heb, zaag ik hem in stukken.
Guido Beeck
Mountainbiker

Post by Guido Beeck »

PDP wrote:ben hogere spacers gaan halen, maar daar leek het dus ook niet aan te liggen. De plastieken cuplets die deel uitmaken van het balhoofdstel zijn dus kapot, en daardoor zit onderaan het kader tegen de vork op een of andere manier.
ben al bij decathlon en lexpres gaan vragen maar die weten geen andere oplossing dan "voor de zekerheid" een nieuw balhoofdstel te kopen. Als ik dáárna nog speling heb, zaag ik hem in stukken.
Niet twijfelen, doen [-o<

Groet,
Guido
Nicoow201
Mountainbiker

Post by Nicoow201 »

ik had da probleem ook ... 10 min bij de fietsenmaker gestaan en t was in orde .. heb er zelf maar afgebleve daarvoor ook .
PDP
Mountainbiker

Post by PDP »

ik heb me natuurlijk laten verleiden door de lage prijzen op internet van cube uit nederland. nu zit ik wel heel vroeg met problemen, maar ik ga toch maar eens naar de lbs gaan. ookal betaal ik wat meer.
PDP
Mountainbiker

Post by PDP »

heb nu reactie gekregen van de leverancier uit nederland, ik had uitgebreid verslag gegeven met foto's van het balhoodstel, en nu blijkt dat cube de vorkconus (een metalen ring onderaan) vergeten zou zijn. Er is me een week geleden gezegd dat ze een volledig nieuw balhoofdstel zouden opsturen, en dat zou een van de dagen moeten aankomen.
Is het zelfs wel mogelijk dat ze zo'n ring die van cruciaal belang is zomaar vergeten te monteren?

Philippe.
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

als je vervanging van de starnut wil, vraag eens aan een van die mannen van pervelo, best pervelo zelf.. die heeft een systeem da die overbodig maakt, en ik denk da ze zowa de enige in belgie zijn..
aresius
Mountainbiker

Post by aresius »

Ik heb de bovenstaande stappen gevolgd om te proberen om de speling op het balhoofd weg te krijgen. > Mislukt

Het probleem is nu dat ik de vijs in de starnut te hard heb vastgedraaid. Het afdekplaatje van de headset heeft het begeven. Het is een plastieken plaatje van de Ritchey Comp Logic.

Kan het kwaad rond te rijden met een kapot afdekplaatje en een losse vijs in de starnut?
ridley
Mountainbiker

Post by ridley »

aresius wrote:
Kan het kwaad rond te rijden met een kapot afdekplaatje en een losse vijs in de starnut?
Als deze vijs los zit wordt de vork enkel vastgehouden door de 2 boutjes van de stuurpen. dus zou ik ze toch maar nie te ver mee rijden [-X
Post Reply