slecht schakelen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
mtbjef
Mountainbiker

slecht schakelen

Post by mtbjef »

Hallo allemaal,

Ik heb een probleempje met het schakelen van achter. Als ik lichter schakel duurt het even voordat ketting verspringt.

Iemand een oplossing voor dit? Kabels ofzo zijn nog niet versleten.
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

Het vijsje waar je kabel binnen komt aan je rechter shifter een beetje naar links draaien, waardoor de kabel ietske meer wordt aangespannen...
Thys
Mountainbiker

Post by Thys »

Eerst een proberen de stelschroef van de der. te spelen.
Hoe oud is de kabel?
Met dit natte weer vliegen die kabeltjes der vlotjes door.
Beschrijving kan inderdaad kloppen met een versleten kabel.
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

Thys wrote:Eerst een proberen de stelschroef van de der. te spelen
Dat zou ik nu net (nog) niet doen, de meesten weten niet waar ze aan moeten draaien...
mtbjef
Mountainbiker

mtbjef

Post by mtbjef »

ik dacht ook dat de stelschroef enkel diende om derailleur goed af te stellen, zodat ketting niet van juiste tandwiel afspringt. (en/of ratelt). dat probleem heb ik niet. het duurt alleen lang voordat ze erop ligt.
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

Thys bedoelt de vijs waar je kabel aan de derailleur komt, daarmee kan je ook de kabelspanning regelen.
Probeer het maar eens, zou ik zeggen.
stardust tommy
Mountainbiker

Post by stardust tommy »

Gf biker
Mountainbiker

Post by Gf biker »

Veel schakel problemen vloeien voort uit het feit dat de kabels vuil zijn. Daarom is het van groot belang dat je deze regelmatig kuist. Ik doe dit elke keer als ik de bike reinig of de kabels nu vuil zijn of niet, kwestie van voorkomen is beter dan genezen :P . Op mijn site heb ik staan hoe ik dit doe, misschien wel een hulpje :wink: Om de link te bekijken klik hier
vermeulen
Mountainbiker

Post by vermeulen »

Heb juist hetzelfde voorgehad, de ketting was gewoon te lang , de derailleur was teveel geplooid en ging niet onder de tandwielen, naar beneden schakelen lukt zonder problemen maar opschakelen ging niet. Heb de kabel vervangen , maar bleef hetzelfde . Uiteindelijk een 4-tal schakeltjes uit de ketting en probleem volledig opgelost.
Max Power
Mountainbiker

Post by Max Power »

Gf biker wrote:Veel schakel problemen vloeien voort uit het feit dat de kabels vuil zijn. Daarom is het van groot belang dat je deze regelmatig kuist. Ik doe dit elke keer als ik de bike reinig of de kabels nu vuil zijn of niet, kwestie van voorkomen is beter dan genezen :P . Op mijn site heb ik staan hoe ik dit doe, misschien wel een hulpje :wink: Om de link te bekijken klik hier
heb je site net bekeken. "haal je kabel uit de hulzen van je frame". Maak je dan je kabel los van je derailleur of zo? of reinig je gewoon wat er bloot ligt? Lijkt me nogal omslachtig om alles los te maken, en niet genoeg als je enkel de zichtbare delen reinigt.
Post Reply