Speling Balhoofd

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gooser
Mountainbiker

Speling Balhoofd

Post by Gooser »

Zowel op mijn mtb als op die van mijn vrouw zit er speling op het balhoofd: duidelijk merkbaar bij indrukken van de voorrem en bewegen van de fiets dat één deel van het balhoofd beweegt tov het andere.

Hoe begin je daaraan ?

Stap 1: stuur verwijderen , ringen verwijderen
Stap 2: en dan ? komt uw vork dan al los?
(ik heb op internet aan t zoeken geweest voor nen duidelijke tutorial, maar niets deftigs gevonden)
catchup!
Mountainbiker

Post by catchup! »

niks verwijderen.

De beide bouten van de stuurpen losdraaien.
Vervolgens de bout bovenop de stuurpen voorzichtig aandraaien tot de speling weg is. Zeker niet te vast draaien anders kunt ge uw lagers beschadigen! Draai tot de speling weg is en dan terug een kwart draai losser zetten.

Vervolgens beide bouten van de stuurpen half om half terug vastdraaien.
Gooser
Mountainbiker

Post by Gooser »

http://www.parktool.com/repair_help/how ... less.shtml

ik begin het door te hebben denk ik: doordat kapje op uw stuurpen aan te draaien duw je uw stuur naar beneden tot de speling weg is.

Als ik die stuurpen en ringen eraf haal kan ik dan mijn headset smeren, of komt dat niet vanzelf open ?
catchup!
Mountainbiker

Post by catchup! »

Stuurpen en ringen eraf, en dan zit de vork los. Vork eruit halen en ge kunt uw lagers opendoen. Let op of ge kunt billekes bijeenrapen op de grond tenzij ge industriële lagers hebt: Dan kunt ge met een zeer fijn elektro-schroevendraaiertje of iets dergelijks voorzichtig de afdekplaatjes open prutsen en vervolgens de lagers met vet volproppen. Vooral de onderste lagers zullen droog staan.
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

Ik krijg de speling van mijn balhoofd niet weggewerkt, en ik heb al gevonden hoe dat komt. Wanneer ik het balhoofd aandraai, blijkt de ster naar boven te komen. Als ik de speling wegwerk en alles vastdraai, is het even in orde. Maar na even gebruik is de speling terug, moet ik terug aandraaien, en zo tot ik ontdekte dat de ster bijna helemaal bovenaan zat (3 mm onder bovenkant bovenbuis ipv 12 mm oorspronkelijk).
Het is een zelf-expanderende ster. Een gewone kan ik niet gebruiken wegens carbon stuurbuis en geen opening onderaan.
Is een nieuwe ster plaatsen hier de oplossing?
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

(late reactie, wegens heel de tijd vaste vork in bike)

Het is dan toch gelukt de expansieplug stevig vast te zetten. De expansieplug bestaat uit een konisch stuk metaal dat in een open plooibaar cylindervormig stuk metaal wordt getrokken, , waardoor dit laatste uitzet, en het geheel komt vast te zitten. Het probleem was dus dat ik het geheel naar boven trok ipv dat het expandeerde. Eerste gedacht was om het binnenoppervlak van de stuurbuis op te ruwen. Maar met een carbon stuurbuis bleek dat niet echt evident te zijn.
Dan maar als volgt opgelost: Boven de expansieplug heb ik iets hol cilindervormig gestoken, met lengte gelijk aan de diepte dat de expansieplug van bovenkant stuurbuis zit. Dan topkapje erop, vijs erin, en aangedraaid. Wegens dat extra stuk boven de expansieplug kon deze nu niet naar boven komen, en kwam deze dus vast te zitten. Vijs eruit, topkapje eraf, hulpstukje eruit, stuurpen erop, topkapje en vijs erin, en ik kon alles vastzetten.
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

Ik heb ook eens problemen gehad meteen slecht hechtende starnut.
Er bestaan echter ook "dubbele" exemplaren. Bij mij was dat de oplossing.
Als je ooit dat extra buisje moe bent of zo... :wink:
Image
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

Voor een metalen stuurbuis is zo een dubbele inderdaad ideaal.
Maar bij een koolstof stuurbuis komt zoiets nooit goed: je schraapt de carbon gewoon mee wanneer je de ster erin slaagt.
PDP
Mountainbiker

Post by PDP »

ik heb ook speling, en na vast te draaien hebk het probleem dat alles te stroef draait. zou het een oplossing kunnen zijn om zo een dikke ring bij te kopen, en die erbij op te schuiven?
ik heb m'n fiets namelijk nog maar 2 dagen, ben al wat gaan crossen, en ik ken er nog niet heel veel van. niet erg aangenaam om dan speling te vinden.
al bedankt.
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

Als het een nieuwe fiets betreft moet het geheel toch spelingvrij te krijgen zijn. Je moet vastdraaien tot nét voorbij het punt dat je geen speling meer hebt (controleer door je voorrem toe te knijpen en naar voor en achter te duwen). Als je voorbij dit punt verder vastdraait, kan je het stuur niet meer soepel heen en weer bewegen.
Post Reply