Het vrekkenhoekje
Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
- Brainjumper
- Mountainbiker
Leuk onderwerp ...
Mijn tips:
1) Ketting met PowerLink. Kost 2 seconden om ze eraf te halen of te monteren. Ketting reinigen met petrol ... duur 1 minuut en is superproper, HEEEEEL goed afspoelen met water, afdrogen, laten drogen en dan elk schakeltje terug smeren.
2) Lizard skin rond je headset om te vermijden dat er vuil inkomt.
3) Kabelgaines regelmatig losmaken en vuit uithalen -> schakelen blijft goed werken. Tip: voor voorderailler schakel shifter naar kleinste blad, draai de derailleur naar buiten met je hand, dan kan je de gaines losmaken. Voor achterderailleur: wiel eruit, schakel maar kleinste kransje, duw je derailleur met de hand naar grootste kransje als de ketting eraf is, dan kan je makkelijk de kabels en gaines uit de kabelstoppen halen.
4) Rij met 2 of 3 kettingen, vervang om de 200km van ketting. Veel minder slijtage van je casette en tandwielen. Als je ketting 1500 km heeft gooi ze dan weg.
5) Aan het kleinste kransje van je casette, daar waar de as uitkomt. Steek dit vol met vet. Zo komt er minder vuil in je as en indirect in je body. Regelmatig vet uithalen en vervangen.
6) 2x per jaar stuurpen eraf, headset open, kuisen en opnieuw vol vet proppen.
7) Elk jaar een nieuwe casette steken, alsook nieuwe tandwielen.
Derailleur 1x per maand kuisen met White Lightning ontvetter (gegarandeerd is ALLES weg van vuil!!!). Laten drogen en opnieuw een beetje smering aan de wieltjes en scharnierpunten.
Mijn tips:
1) Ketting met PowerLink. Kost 2 seconden om ze eraf te halen of te monteren. Ketting reinigen met petrol ... duur 1 minuut en is superproper, HEEEEEL goed afspoelen met water, afdrogen, laten drogen en dan elk schakeltje terug smeren.
3) Kabelgaines regelmatig losmaken en vuit uithalen -> schakelen blijft goed werken. Tip: voor voorderailler schakel shifter naar kleinste blad, draai de derailleur naar buiten met je hand, dan kan je de gaines losmaken. Voor achterderailleur: wiel eruit, schakel maar kleinste kransje, duw je derailleur met de hand naar grootste kransje als de ketting eraf is, dan kan je makkelijk de kabels en gaines uit de kabelstoppen halen.
4) Rij met 2 of 3 kettingen, vervang om de 200km van ketting. Veel minder slijtage van je casette en tandwielen. Als je ketting 1500 km heeft gooi ze dan weg.
5) Aan het kleinste kransje van je casette, daar waar de as uitkomt. Steek dit vol met vet. Zo komt er minder vuil in je as en indirect in je body. Regelmatig vet uithalen en vervangen.
6) 2x per jaar stuurpen eraf, headset open, kuisen en opnieuw vol vet proppen.
7) Elk jaar een nieuwe casette steken, alsook nieuwe tandwielen.
- Black Phantom
- Mountainbiker
Post by Black Phantom »
Misschien nog een tip waarmee je uzelf wat kosten kunt besparen: de juiste mensen kennen.
Persoonlijk voorbeeld: Goeie kledij is onontbeerlijk, maar duur. Ik werk op het moederbedrijf dat Cyclo Sprint uitgeeft. Ik ken iemand van de promotiedienst. Na een klapke daarmee heb ik deze tenue van hem losgekregen. Kwestie van wat reclame voor een eigen product te maken, en daarvoor zelf niet in de zak te moeten tasten.
En een dosis geluk kan ook helpen: Ik zag enkele maanden geleden een droom van een jersey hangen bij een lokale fietshandelaar (Volledig zwart van Agu) ... zelfs aan soldenprijs onbetaalbaar natuurlijk!
Nu winnen wij met de eindejaarstombola van de plaatselijke middenstand toch wel geen aankoopcheques t.w.v. 250 € zeker?!?!? Te besteden bij de deelnemende handelaars (en die fietsboer zat er tussen). Een kwartier later was dat Jerseyke van mij!! \:D/
Persoonlijk voorbeeld: Goeie kledij is onontbeerlijk, maar duur. Ik werk op het moederbedrijf dat Cyclo Sprint uitgeeft. Ik ken iemand van de promotiedienst. Na een klapke daarmee heb ik deze tenue van hem losgekregen. Kwestie van wat reclame voor een eigen product te maken, en daarvoor zelf niet in de zak te moeten tasten.
En een dosis geluk kan ook helpen: Ik zag enkele maanden geleden een droom van een jersey hangen bij een lokale fietshandelaar (Volledig zwart van Agu) ... zelfs aan soldenprijs onbetaalbaar natuurlijk!
- Tom
- Mountainbiker
Wanneer je toch de headset open hebt om deze te smeren, kan je op dat moment een stuk afgesneden binnenband van +-2 cm er rond monteren. Kost niets, en dicht beter af dan Lizard skin (spreek uit ervaring).philip wrote:Leuk onderwerp ...
- WT6
- Mountainbiker
tip voor verlichting : Een zelfgemaakte halogeenspot. Massa's handleidingen te vinden op internet.
Zelf ook eentje gemaakt met ne verstraler voor een auto. Niet zo'n groot rond ding, maar zo'n kleintje type mistlicht. Voor 2 sets met batterij geen 60 euro en daar kunnen er veel achterkomen. Auto's stoppen van enorm ver omdat ze denken dat er ne moto afkomt. Zalig !!
Zelf ook eentje gemaakt met ne verstraler voor een auto. Niet zo'n groot rond ding, maar zo'n kleintje type mistlicht. Voor 2 sets met batterij geen 60 euro en daar kunnen er veel achterkomen. Auto's stoppen van enorm ver omdat ze denken dat er ne moto afkomt. Zalig !!
Dit begrijp ik niet helemaal goed ... leg eens uit? Of heb je een fotootje?Tom wrote:philip wrote:Leuk onderwerp ...
Wanneer je toch de headset open hebt om deze te smeren, kan je op dat moment een stuk afgesneden binnenband van +-2 cm er rond monteren. Kost niets, en dicht beter af dan Lizard skin (spreek uit ervaring).
- A d r i
- Mountainbiker
heb dat ook ooit geprobeerd, maar vond dat die binnenband het draaien van het stuur tegenwrong.Tom wrote:Leuk onderwerp ...
Wanneer je toch de headset open hebt om deze te smeren, kan je op dat moment een stuk afgesneden binnenband van +-2 cm er rond monteren. Kost niets, en dicht beter af dan Lizard skin (spreek uit ervaring).
- Tom
- Mountainbiker
Bon, men neme een oude binnenband, en snijden daar een reep van een 2cm af. Zodoende heb je een soort van rubberen ring die de lizard skin vervangt. Wanneer je nog eens je balhoofd smeert, en de vork dus uit je frame haalt is het perfect mogelijk deze "ring" rond je balhoofd aan te brengen.Dit begrijp ik niet helemaal goed ... leg eens uit? Of heb je een fotootje?
@Adri, ik bescherm op deze manier enkel het onderste deel van het balhoofd. Echte wrijving heb ik tot noe toe nog niet ondervonden daar er op deze manier geen bewegende delen geklemd raken.
p.s. De endorphin terug rijklaar aan het maken ??