Meestal zal het wel over onderhoudstips gaan, maar het hoeft daar niet tot beperkt te blijven. Als je onder andere (lopende) topics dergelijke tips tegenkomt, dan denk ik zelfs dat die hier herhaald mogen worden zodat we een mooi gegroepeerd overzicht krijgen.
Ik zal zelf al beginnen met 2 voorbeelden:
Er zijn op de markt heel wat chique (en daardoor ook dure) tools beschikbaar, maar zijn soms makkelijk door simpele alternatieven te vervangen.
Zo zijn er twee zaken die ik hier op 't forum heb opgepikt en ook zelf gebruik:
- om goed tussen de tandwielen van uw cassette te kunnen kuisen, bestaan er van die maanvormige schrapers. Als alternatief gebruik ik daarvoor een dikke veter.
- Om mijn ketting van vuil te ontdoen heb ik een reinigingscassette van Barbieri. Een alternatief dat minstens evengoed werkt (en ik ook al in elkaar geknutseld heb): vijs twee houten nagelborsteltjes met een scharnier aan elkaar zodat je ze langs weerskanten van je ketting kan zetten. En nu maar schrobben!
- En eentje van mezelf:
i.p.v. een duur rollend gereedschapskastje heb ik mij in de Gamma een (geïmpregneerd) houten tuinwerktafeltje aangeschaft. Wieltjes onder de poten gezet en ik kan nu (tijdens het onderhoud) rond mijn bike lopen en mijn gereedschap toch steeds naast mij hebben staan.
Laat nu maar komen die gouden tips!!! \:D/
p.s. neen, ik ben geen Hollander