Filip Meirhaeghe Back in business

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Post Reply
Rikske
Mountainbiker
Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Post by Rikske »

@Sunn xtreme : Ik denk dat ik zelf wat Epo kan gebruiken na het lezen van uw berichten hier
(positief ben ik toch al, volgens u ).

Ik heb toch wat bedenkingen bij een paar van uw uitspraken.

Ten eerste:

Filip heeft (na betrapt te zijn, weliswaar) toegegeven dat hij epo gebruikt heeft, alle respect hiervoor. Maar als mensen zoals jij dan afkomen met verhaaltjes over neusdruppels en god weet wat nog allemaal, dan doet dit geen goed aan Filip's verklaring. De man heeft toegegeven en dan kom jij af met uitvluchten die door bepaalde renners (die niet zo eerlijk zijn als Filip) al zijn aangehaald om hun zogezegde onschuld te bewijzen.
Het vertrouwen is geschonden, en dat zal Filip zijn ganse carriere met zich mee moeten dragen, willen of niet (dit zie je op dit forum ook, elk topic over Filip draait op hetzelfde uit :roll: )

En als ik jou mag geloven dan staat 80% van België zo stoned als Herman Brood op zijn werk. Ik weet natuurlijk niet waar jij werkt maar bij mij lijkt dit toch niet het geval te zijn (max. 20% is zo stoned op mijn werk ).
En zelfs al zou dit toch waar zijn, dan is er nog een groot verschil tussen een gewone werkmens of een topsporter die, net door betere prestaties te leveren als zijn concurrenten, beter zijn boterham kan verdienen.

Ten tweede:

Je hele relaas over de medische toepassing van Epo bij nierpatiënten (vergeet dan ook de kankerpatiënten niet).
Het lijkt zelfs alsof je op de rug van deze mensen het Epo gebruik van topsporters gaat goedpraten.
Want topsporters leveren ook een uiterst zware prestatie, dus hebben ze net als nier/kankerpatiënten het recht om epo te gebruiken voor hun herstel ???
Meen je dat nu echt of heb je gewoon niet goed nagedacht voor je jouw bericht intypte (mischien nog een beetje te high ?). Door mijn beroep word ik regelmatig geconfronteerd met kankerpatiënten, en als ik dan hoor dat volgens jou sportmensen ook recht hebben op die mensen hun geneesmiddel krijg ik plots oprispingen. Een tip: ga eens naar een ziekenhuis en bezoek maar eens een kankerpatiënt, eens zien of je achteraf nog hetzelfde idee hebt.

Nog zo'n "goede" uitspraak van jou:

"ik ben TEGEN doping, maar voor een wat mildere politiek tegenover de profsporters, die onder streng medisch toezicht toch bepaalde middelen moeten kunnen krijgen ter bevordering van de recuperatie, IN BEPAALDE SITUATIES (bv een grote ronde, of uitputtingsverschijnselen die gevaar kunnen opleveren voor het lichaam)
en ik bedoel zeker geen anabolica of dergelijke. epo toediening onder de juiste omstandigheden en toezicht kan het lichaam beschermen tegen blijvende schade. en voorkomt ook misbruik."

Als je daarmee begint is volgens mij het hek helemaal van de dam. Hoe ga je dan nog ooit iemand kunnen controleren op Epo misbruik ???

En dan héél uw preek over de opofferingen van een topsporter, ik als "doorsnee" persoon (weeral zo'n toffe uitspraak van u) werk volgens u dus 8 uur per dag en doe dan wat ik wil. Ik ben blij dat je mij zo goed kent, weet je misschien ook wat ik per maand verdien, of hoe dikwijls ik naar het toilet ga? (Big Brother is watching you)
Als jij hoog van de toren blaast dat je als topsporter 24 U per dag voor je beroep leeft gedurende je korte carriere, zeg ik u dat ik 24 U per dag voor mijn gezin leef, en dit voor mijn hele leven. En ook dat vraagt opofferingen, en ook dat beperkt uw sociaal leven ingrijpend, maar géén enkele "doorsnee" persoon die hierover een zaag komt spannen zoals u.

Ik heb maar één goede raad voor u, probeer ook eens iemand anders zijn mening te respecteren (dit moet elke "doorsnee" persoon ook al wel eens doen).

Ik stel voor dat we nu terug over Filip zijn huidige prestaties gaan zeveren, de rest is al dikwijls genoeg aangehaald (tot vervelens toe).
(dit moet zowat mijn langste bericht ooit zijn :drunk:)
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

even wel vermelden : een huidig wielersezoen is 1.5 a 2 maand langer geworden, dan een jaar of 6-7 terug. de medische begeleiding zit aan handen en voeten gebonden bij manier van spreken, tegenover toen.
wat voorhanden is tegenwoordig, is ook al veel veiliger geworden.
vroeger had men een seizoen vanaf 10 febr. ergens (ronde van mallorca en middelandse zee) tot half oktober.

nu rijd men al begin januari, tot haast november. dus het is normaal dat de renner minder rust krijgt en de uitputtingsfaktor + gevaar voor zijn fysiek, veel hoger ligt - over zijn carriere bekeken.

epo en ander dopinggebruik is niet goed te praten. de mensen die dit te pas en onpas gebruiken mogen gerust tegen de lamp lopen.

het voorbeeld voor wat dit medicijn (epo) gebruikt word bij bv nierpatienten, is geen excuus om over te gaan op willekeurig gebruik ervan in de sport.
al enkele keren heb ik EROP GEDRUKT dat dit ENKEL van toepassing kan zijn (zou moeten kunnen) in uitzonderlijke gevallen, en dat medici in deze gevallen moeten kunnen werken en behandelen in noodzaak of bij gevaar van de sporter naar zijn lichaam toe. en onder STRENG medisch toezicht.
willekeurig gebruik is ook vlot testbaar/aantoonbaar, het probleem is dat de test niet waterdicht is.
misschien word het ook tijd dat alle verschillende instanties (boic, uci, bwb, wada enz enz) eindelijk allemaal dezelfde lijst in gebruik nemen. dat zou een serieuze verbetering zijn voor iedereen.

dus nogmaals, IN UITZONDERLIJKE GEVALLEN.

topsport moet ook op een VEILIGE manier kunnen. maar dan moet er een compromis uitgewerkt worden met sponsors en organisatoren en bonden.
een minder drukke kalender betekend afname van verboden middelen, en vlottere werking in begeleiding door medici, en een sporter die kontent is en mogelijk beter gaat presteren.

@Rikske : het volste respekt voor uw leven en gezin, dat is inderdaad ook niet altijd makkelijk.
verder heb ik zeker respekt voor ieder zijn mening.
kvind het spijtig dat je het persoonlijk opneemt, alsof het op je persoonlijk is genomen. de gemiddelde mens werkt 8u per dag, en andere ook wel veel meer, of minder. daarnaast sport ik nog dagelijks
hoeveel uur denk je dat ik per dag draai? een stuk boven de 8, maar ik zaag ook niet erover. voor Big brother moet je naar tv kijken, daar zit het vol nietsnutten...wat zeker geen goed voorbeeld is.

ik blaas niet van de toren. mensen zoiets uitleggen is water naar de zee dragen. kzal er even aan toe voegen dat ik TEGEN gebruik ben, zoals het ook hoort.
helaas heb ikzelf 2 vrienden verloren die ook prof waren. en die zijn niet overleden door een ongeval, wel door totale uitputting en fysieke schade, opgelopen door de idiote eisen van de Heren Sponsors, een superdrukke seizoenkalender opgelegd door de ploeg (en onrechtstreeks UCI vanwege de punten).
die jongens zijn helaas overleden juist doordat er verboden werd om in deze uitzonderlijke gevallen, de dringende medische hulp met de nodige middelen toe te passen zodat ze sneller konden herstellen... het gevolg ervan is veel erger, de familie zit er wel mee.
u moet het maar meemaken tot 2x toe, dat je samen aan het trainen bent, en onwel worden en doodvallen omdat hun hart ermee ophoud.
en dan krijgt de familie te horen : doodsoorzaak, hartstilstand door totale uitputting. en helaas zijn er nog steeds teveel van deze gevallen.

je zal zeggen : jamaar hij gaat dan wel trainen. zo simpel ligt het dan weer niet. de arts zegt 'stop gedurende x aantal weken' , de sponsor (die u werk verschaft) zegt - jamaar dat gaat zo niet he, dat kost me geld waar ik niks aan heb.... gevolg is (afhankelijk van de teams natuurlijk) dat je voor de keuze word gesteld : rijden of eruit. stap je eruit, dan krijg je het etiket 'moeilijke jongen' opgeplakt en kan je het helemaal schudden.
de grote teams die je op tv ziet hebben de ruimte en middelen om hem weken aan de kant te zetten. helaas bestaat de overgrote meerderheid uit kleinere teams die evenveel willen doen als de grote - en met alle gevolgen. verder zijn er dan nog enkele andere die hun verdere leven met harttitme stoornissen zitten, vanwegedezelfde oorzaken..
niet voor niets is soms de uitdrukking : de dwangarbeiders van de weg.

ik hoop dat je vanuit dat standpunt er wel een beejte kunt inkomen, dat er ergens een middenweg voor alle partijen moet komen. voor de toekomst is dit een noodzaak zeker als men misbruik wil tegengaan.
en dan gaat geen enkele profsporter nog aan stomiteiten denken. degene die dat dan wel doet, die zoekt het geheel zelf.

tis inderdaad wat uitgelopen, vanwege ik zei dat ik wel de indruk had, dat filip destijds fout was vanwege de toch enorme druk die hij had en die mogelijk onbewuust een grote rol heeft gespeeld.
streep eronder dus en weer volledig ontopic..... :)

ik wens filip alvast succes morgen in Dwars door Vlaanderen :-D
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Sunn xtreme wrote:@IVO : slaap maar voort.... je zal het nu niet begrijpen, en je zal het nooit begrijpen.

geschrokken van men eigen tekst.... :lol:

kben zelf prof geweest, kweet wat een druk je opgelegd word, soms zelfs verstikkend, en wat een druk je zelf kan creeeren (onbewuust en bewuust) wanneer je absoluut wil presteren in een bepaalde wedstrijd.
dan nog gezwegen van het hele mediacircus, die proberen binnen te dringen in je prive-leven voor en na de wedstrijden.
meerdere malen kwamen we in de slaapkamers op hotel, dat je dacht pfff... eindelijk wat rust.. en dan staat er zo een idioot met een fototoestel of camera voor je neus omdat de sponsor dat veel belangrijker vind op dat moment, dan de noodzakelijke rustmomenten die de renner absoluut nodig heeft. wat dan weer de druk extra opdrijft.
en dan gezwegen van het moordende wedstrijdschema, en de UCI die ialsmaar meer en meer wedstrijden op de wielerkalender laat zetten.
alsof we robots zijn.

je hebt absoluut geen idee wat een bestaan dat is...de mensen zien alleen de mooie kant... de wedstrijd en het hele circus erond. maar de mens in de renner wil men vaak niet zien

bv : sociaal leven als u of ander doorsnee persoon die gaat werken ..... das vrijwel onbestaande. een werkendemens werkt 8u op een dag, en de rest doet hij wat hij wil.
een prof. sporter, die leeft 24U per dag !!! voor zijn beroep. alles wat hij doet staat gedurende zijn korte carriere in het teken van zijn beroep
normaal sociaal leven is vrijwel onbestaande of minimaal, verder vele maanden per jaar van huis - er zijn er die 8 maanden per jaar weg zijn -
je kan je wel voorstellen dat dat ook een druk geeft.

dus kom niet af met die zever van wat je zegt... de liefde is groot...enz enz....

ik ben blij dat ik het gedaan heb, ook al was ik erg veel van huis, en was het soms enorm zwaar. maar zo weet je ook dat er een absolute noodzaak is aan medische zorgen en begeleiding, dat het absoluut nodig is dat die mensen op een normale manier kunnen werken - wat nu niet meer kan-
en ik kan er zeer goed inkomen dat prof.sporters al eens overwegen om iets te doen dat niet mag.
en ook op momenten dat de medische staf moet kunnen ingrijpen met bepaalde middelen, om de renner te beschermen tegen onherstelbare schade door uitputting vanwege een druk opgelegd wedstrijd en loodzwaar trainingsschema. train jij maar eens je ziel uit je lijf om in conditie te komen, + daar nog even 100 tot 130 wedstrijddagen erbovenop te krijgen.

dat heeft niks met gevestigde waarden tegenin te gaan te maken (kweet niet waar je dat haalt).
dat is de harde realitiet, van de zwaarste topsport ter wereld : het wielrennen.

verder maak ik aan die opmerkingen van u geen woorden vuil. zie eerst dat je ook zover geraakt, en kom dan alles nog eens vertellen zoals je nu doet...... uw uitleg zal niet ver van die van mij en andere profs en ex profs zitten
Voortslapen?
Tja van zo'n teksten schiet ik pas wakker :lol:
Nu ben je pas helemaal aan het doldraaien. Inderdaad nu kan ik inderdaad niet meer antwoorden want ik weet bijgod niet meer welke kant je uitwil.
Initieel ging het er over of F.M. er wel goed aan deed om aan mediaprogrammas mee te doen en dit zijn profcarrière wel ten goede zou komen.
Maar idd je hebt gelijk, wie zijn wij, luie werkmensen die maar 8 uur per dag 'actief' zijn' om F.M. raad te geven?
Maar zoals je zelf schrijft ben je zelf een veel bejubelde prof geweest en was, aan je geweegklaag ter zake te horen, de druk van de media een van de meeste nadelige gevolgen van je meelijwekkende slavenbestaan (of hoe noem je anders mensen die door slavendrijvers (ook sponsors genaamd) 24 uur per dag in een strak gareel gedwongen worden tot ze zo uitgeput zijn dat ze bijna verplicht naar medische wondermiddelen moeten grijpen om op de been te kunnen blijven) . De tranen komen me in de ogen als ik dit lees.
Dus heb je het antwoord inzake het al dan niet opzoeken van media aandacht al gegeven veronderstel ik.

Maar het zal zo wel weer niet bedoeld zijn neem ik aan :-)

En van 'er geen woorden aan vuil maken', tja dan wil ik idd de epistels niet meemaken waar je je woorden dan wel vuil aan wil maken :-D

En om Rikske te citeren, tja ken je ons dan zo goed?
Ik ben idd geen sportwonder en zal het nooit zijn of worden. Maar als ik jouw verhalen lees ben ik al lang blij dat ik mijn tijd daar niet ingestoken heb en blijkbaar iets slimmer was. Dus geen enkele reden om jalioers te zijn op de wielergoden.
Integendeel. Ik heb mijn tijd geïnvesteerd in mijn gezin en werk buiten de schijnwerpers. Gevolg ik heb een min of meer stabiel gezinsleven en ben nu financiëeel onafhankelijk zodat ik niet aan idiote spelletjes moet meedoen om rond te komen.
Wie er nu jaloers moet zijn op wie is natuurlijk afhankelijk van de perceptie van het ogenblik
:wink:
En voor de rest, neem het allemaal niet te persoonlijk op en spaar uwen tikker voor op de fiets :drunk:
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

Maar zoals je zelf schrijft ben je zelf een veel bejubelde prof geweest en was, aan je etc etc...

heb ik nergens geschreven.
niks bejubeld, ik was net als de vele vele renners, die hun hart uit hun lijf moesten rijden om de kopmannen naar de winst te loodsen. mtb heb ik in cominatie met het wegrennen gedaan. de media aandacht was leuk, maar soms niet op de juiste plaats..een slaapkamer dient daar niet voor.

anderzijds zou het schitterend zijn dat die problematiek JUIST WEL veelvoudig in de media komt...dan word er eindelijk eens iets gedaan aan de TE VOLLE kalender, en ook werk maken van een systeem waar iedereen tevreden is.

nu ga ik werken als zelfstandige en draai meer dan de 8 uur per dag en 6/7 dagen per week. men vrije tijd bestaat uit het afwerken het nodige papierwerk, en sporten, en het gezin.
de nodige zorgen van een eigen zaak neem ik er graag bij. toch vind ik dat het makkelijker is dan toen.
geen haast onmogelijke eisen die toen soms werden gesteld, geen ploegdirektie / ploegleider die op je vingers zit te zien na de wedstrijden en trainingen in wat je doet, eet en drinkt en wanneer je gaat slapen en opstaat. geen 9 maanden meer van huis per jaar - iets waar de meesten mentaal problemen mee hebben - . en geen 130 a 140 wedstrijddagen per jaar meer. ik deed dat met plezier, al was het bij momenten erg zwaar.
met ander woorden , een vrij normaal leven.
wat betreft die opmerking van medische wondermiddelen en totale uitputting..daar ga ik niet meer op ingaan.
enkel dit :
kwil jou kop eens zien als je op training je vrienden ziet onderuitgaan, en je moet dan tegen de vrouw en kinderen gaan vertellen dat hij overleden is....
leuk als de familie uit de mond van de team-medici moet vernemen ' we mochten niet ingrijpen met die middelen, al deed de noodzaak zich voor'
ze hebben er niks voor terug behalve een dode.
ik heb het moeten doen, en ik wens het niemand toe. leuk als je op bezoek komt bij iemand die de rest van zen leven beperkt zit vanwege hartstoornissen.

" anders mensen die door slavendrijvers (ook sponsors genaamd) 24 uur per dag in een strak gareel gedwongen worden tot ze zo uitgeput zijn dat ze bijna verplicht naar medische wondermiddelen moeten grijpen om op de been te kunnen blijven) . De tranen komen me in de ogen als ik dit lees. "
als je dit bedoeld op de vrienden die op training zijn doodgevallen, dan moet je zeker niet riskeren van dat in men gezicht te zeggen, want dan dan je het voelen ook. :evil:
cavani
Mountainbiker

Post by cavani »

Sunn XTREME????
What's in a name?
Voor de rest,een beetje respect voor ieders mening,en beleefdheid zijn in deze discussie loze begrippen.Hopelijk is het nu gedaan met modder gooien en kunnen we dit forum,en deze topic,gebruiken voor wat het echt dient!!!!
VRIENDELIJKE GROETEN
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

ik ben niet degene die persoonlijk is gaan worden..vertel dat maar tegen die andere.
als ik een veralgemeende mening geef en ik word erop persoonlijk aangevallen, dan reageer ik ook op de persoon, zo simpel ligt dat. :lol:

en ik denk da je slecht kan lezen, want ik heb wel degelijk respekt voor anderen hun mening. al gioed dat die er zijn, anders was het maar saai.
met moddergooie.... kzou niet weten naar wie. omdat ik dat zeg van men gewezen vrienden die voor men ogen gestorven zijn door die oorzaak?
omdat ik daarop reageer dat ze - als men dat bedoelt in de laatste reactie - niet in men gezicht moeten zeggen? ik denk wel dat ik daarin met de familie van hun, het volste recht heb op dat te zeggen.

over respekt van meningen gesproken...de uwe zijt ge kwijtgeraakt denk ik. :roll:

en als het niet aanstaat, laat me dan maar bannen.
kzal er niet van wakkerliggen.

zij hebben hun mening das goed. en ik heb de mijne, ook goed.
en verder : who cares?
Guest

Post by Guest »

Mannen mannen toch. Een beetje dimmen graag.

Het discussie thema van dit topic is al lang voorbij gestreefd. dus please weer on topic.

Mss een nieuw item openen hierover.

Mijn mening. Als je doping of aan doping verwante artikelen gaat goedpraten in het kader van de gezondheid van de renners, waar eindigt dit dan. Is er dan niet eerder iets mis met de manier van trainen en presteren. Hoever ga je in het toedienen van medicijnen om de nadelige effecten van het continu overbelasten van je lichaam te bestrijden. Waar ligt de grens. Ik begrijp je reactie wel en weet ook goed genoeg wat er omgaat in het wielermillieu, maar er moet ergens een duidelijke lijn worden getrokken.

neem dit als uitganspunt en start een nieuw topic.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

@ Sunny boy.
Neem het niet te persoonlijk op want zo'n forum discusieert nu eenmaal moeizamer dan een gesprek in real time.

Wat je hebt meegemaakt met je vrienden is natuurlijk ten zeerste te betreuren en verklaart ook je woede ter zake. Maar wij zijn natuurlijk nie top de hoogte van je achtergrond.

Maar daarom kan ik je juis tnie tmeer volgen.

Je begint o.a. een betoog met:

"...betreft je opmerking - een held ben je als je kan meedraaien aan de top zonder epo.
spijtig dan, want aan de top bezondigd ELKE sporter zich aan iets wat niet mag... of het nu marathon, wielrennen of wat anders is. elke sporter zondigt 1x...of meer..."

En als je dan zelf nog stelt dat je jaren in het sportmilieu hebt meegedraaid krijgt zo'n uitspraak natuurlijk een nog veel belangrijkere draagwijdte.
Je bent met name een bevoorrechte getuige. En uit je quote hierboven kan ik niet anders dan opmaken dat wat je zegt gewoon is wat velen al lang denken en vermoeden.

Daarom ook mijn verwondering waarom je eerst zegt dat dit op elke sporter slaat en even later niet van toepassing blijkt te zijn (of dat je hoopt dat het zo is) op een andere favoriete sporter (vandaar mijn verwijzing 'liefde is blind'.

Als je dan zo iets meemaakt met je vrienden begrijp ik ook niet (maar wie ben ik) dat je zo (of soms) voor het gebruik van die versterkende middelen bent.
Kan het ook niet zijn dat als topsporters GEEN van deze middelen gebruiken ze ook niet OVER hun natuurlijke limiet kunnen gaan waardoor er zich minder fatale gevolgen (in het algemeen) zullen voordoen?
En dat juist door het gebruik van deze middelen de fatale gevolgen niet voorkomen kunnen worden maar juist in de hand gewerkt?
Ik dacht (verbeter me indien nodig) dat een van de aspecten van EPO juist was dat je er harder en langer door kon trainen (dan je lichaam op natuurlijke wijze zou aankunnen). En wreekt zich dat dan (soms) niet op de gebruiker zelf?
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

inderdaad kan je niet weten wat er gebeurd is.
ze zijn overleden door juist niks te gebruiken (ook toegelaten middelen) en 140 wedstrijden per jaar te rijden... en verder dagelijks trainen enz.. teveel dus

remeber Festina-zaak : dat soort toestanden moeten ook absoluut geband worden. dat had niks met uitzonderlijke zorg te maken, maar zuiver misbruik.

tis idd uit de hand handgelopen, helaas zondigen de redelijk wat topsporters ooit, en soms loopt er een tegen de lamp. dat is in geen geval goed te praten. en dan heb je media toestanden :( epo (bloed en zuurstofverrijkend)is geen versterkend middel in de zin van spierkracht (bv anabolicas), en gelukkig maar. want daar gebeurden heel veel ongelukken mee. die dingen moeten verdwijnen en enkel bij zwaar zieke patienten ter beschikking zijn, waarvoor het eigenlijk ontworpen is.

vandaar dat ik een algemene uitleg gaf wat een oplossing voor zulke problemen - en soms met gevolg - zou kunnen zijn.
een voorwaarde die men zeker zou moeten aan toevoegen is dan de sporter een tijdje op non actief zetten, zodat hij sneller herstelt onder medisch toezicht.
dat is tegenover iedereen fair in de sport.
maximum een 90 wedstrijddagen, meer trainen en meer rusten is de sleutel tot succes om het misbruik te bannen. en je krijgt minder ongelukken (hartproblemen).

iedereen heeft er voordeel bij, en het geeft ook meer glans aan de sport.

BTW : weet iemand al hoeveelst Filip was vandaag? kheb nog niks gezien en gehoord via radio/tv :)
Rikske
Mountainbiker
Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Post by Rikske »

Sunn xtreme wrote:BTW : weet iemand al hoeveelst Filip was vandaag? kheb nog niks gezien en gehoord via radio/tv :)
Een derde plaats (in let's dance :wink: ).
Post Reply