Garmin Edge305 (PRODUCTTEST)

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
K2-er
Test team
Location: Orbea Rallon/Commencal Meta/ Nicolai Helius/Kona Jake the snake

Post by K2-er »

Flip FSR wrote:
Yaco wrote:Er zit blijkbaar standaard geen kaart ingeladen om de gereden track op te bekijken! Waar kan ik deze halen, of is dit enkel mogelijk via mapsource?
Inderdaad... Hoewel.. Misschien is het ook mogelijk via Google earth... Wie weet het?
zeker mogelijk via google earth,
je kan de track dan in 3D bekijken, je dient dan wel up te graden naar Google Earth Plus
zork
Mountainbiker

Post by zork »

K2-er wrote:
Flip FSR wrote:
Yaco wrote:Er zit blijkbaar standaard geen kaart ingeladen om de gereden track op te bekijken! Waar kan ik deze halen, of is dit enkel mogelijk via mapsource?
Inderdaad... Hoewel.. Misschien is het ook mogelijk via Google earth... Wie weet het?
zeker mogelijk via google earth,
je kan de track dan in 3D bekijken, je dient dan wel up te graden naar Google Earth Plus
heb google earth plus, maar van onze ardennen of pajottenland valt niet al te veel te zien. Tenzij je in NY-city tt's aflegt kun je er weinig van opmaken.

Ik vind garmin's methodologie goed fout zitten.
Er komt bitter weinig vooruitgang in, peperdure gadgets met beperkte fuctionaliteit en vooral veel marktafscherming. Software waar meer budjet zit in copy-beveiliging dan in efficientie.
Dit terwijl andere mainstream-gps merken in compatibititiet naar elkaar toegroeien ( tomtom, mitac).
Garmin wacht tot de concurrentie hen ertoe verplicht om uitbreidbaar geheugen (sd kaartjes) te steken in hun andere modellen, die ze dan aan dubbele prijs weer uitbrengen. Ook maar elke kleine functie in hun aanbod wordt jarenlang uitgemolken alvorens iets nieuws uit te brengen.
Zelfs een gps van den aldi heeft 100keer meer geheugen. (maar is dan weer niet waterdicht)
En nu komen ze dan weer op de proppen met een zogezegd all-in-wonder dat juist dezelfde beperkingen heeft van de toestellen van een paar jaar terug. (beperkt scherm, geen kaarten)
Dit gaan ze dan weer in dezelfde evolutie steken en we zijn weer van voor af aan.
Ze mogen dan wel beweren dat met die megasatIII of wat het ook moge weze je in elk dicht bos goede ontvangst hebt, maar bij mijn weten staan er hier nog geen blaren aan de bomen. :roll:
Langs ene kant kan ik wel begrijpen dat de outdoor-markt niet veel consumeert, maar toch. Anno 2006 verwacht ik toch wat anders.
Het wordt hoog tijd dat er is een goede concurrent op de markt komt, om garmin en maggelan wakker te schudden !
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

't Is inderdaad niet te ontkennen dat de strategie van Garmin niet echt te begrijpen is, dat was altijd al zo. Maar dat is eigenlijk een heel ander verhaal...
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

@Zork: volledig mee eens.
Na een grondige studie van de markt met het oog op aankoop van een fiets GSM ben ik eveneens tot de conclusie gekomen dat het aangebodene niet in verhouding staat tot het gevraagde, integendeel.
een 10.000 € moeten kosten.
En inzake protectionisme is Bill Gates precies nog een engeltje in vergeleken bij de Garmin boys.
Ik zal nog wel effe voortdoen met papierkes op mijn stuur te plakken tot er iemand bij Garmin 'het licht ziet'. :wink:
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

Tja, er zal altijd wel iets zijn wat beter kan.
Maar met de 60CSx komen ze toch al aardig in de buurt vind ik.
Goede ontvangst, uitbreidbaar (duur!) geheugen en zowel autorouting als outdoor toepassingen... Nu de prijs nog... #-o
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

En een groter display en een handzamere behuizing en herbruikbare software aan een normale prijs en een topogids met autorouting...

Allemaal dingen die al bestaan of toepasbaar zijn zonder meerkost maar waar geen wil is is geenweg.
Groter display: dat ze eens een pda van nabij besuderen
Behuizing: zie de Vista. Aanvankelijk ging de Vista zelfs uitkomen met de nieuwe SIRFIII chip maar op het laatste moment werd dat veranderd. Het zou me niets verwonderen indien dat voor de volgende versie was, kwestie van het molentje te blijven laten draaien.
Software: tja nogal overduidelijk, zie je pc of laptop.
Topogids: zie Frankrijk.
De prijs: waarom kost een identiek systeem in de US bijna de helft van hier?
Of korter bij, in de UK 20% minder met dezelfde basiskaarten en BTW voet als hier?

Voor 80 € koppel je een GPS ontvanger aan je laptop, inclusief uitgebreide Nederlandstalige software met Europese dekking.
Waarom moet een GPS met een 10 keer kleiner display dan zo duur zijn?
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

'k Weet het, vele vragen, weinig antwoorden :-?
Maar het perfecte toestel bestaat niet en zal er ook nooit komen... :(

ps: Misshcien beter een nieuw topic openen hierover? We dwalen af...
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Never say never....
Maar zolang je geen perfectie kan leveren moet je ook geen prijzen vragen die het tegendeel doen veronderstellen.
Nu perfectie vraagt momenteel niemand.
Gewoon implementeren wat al voorhanden is zou al een mooie zaak zijn.
Trouwens de rekening is vlug gemaakt.
Wat is een gps meer dan een GSM met een GPS chip?
Dat is dus 150€ + 80 €.
En dan kan je bellen en gps'en.
Tot nader order kan je met een Garmin gps nog steeds niet bellen.
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

Ik ben vandaag die Edge ne keer gaan bekijken en heb er ne goeien uitleg bij gekregen. Voor mij heeft dat toestelleke voldoende toeters en bellen en dus ga ik er 1 van dees dagen eentje bestellen.
Dat de navigatie wat minder mogelijkheden heeft kan mij niet zoveel schelen aangezien ik bijna uitsluitend TT's of marathons doe.
Voor die drie vakantieritten die ik alleen rijd zal ik mij wel beredderen met een ingeladen track en een kaart in de Camelbak.

Het meest praktisch vind ik dat klein formaat, dat je maar 1 toestelleke op je stuur moet zetten en toch alle belangrijke gegevens op 1 schermke krijgt (hartslag, cadans, kilometrique, ..) en dat je dan thuis nog eens je track op PC kan herbeleven. Goe genoeg voor mij.

Ik ga geen jaren wachten op het perfecte toestel - ik wil NU mijn speelgoed hebben. :bounce:
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Idd, prachtig van je.
Zo'n consumenten draag ik nu eens nauw aan het hart se, zo moesten er (veel) meer zijn =D>
Post Reply