Welke banden hebben goede zijdelingse grip?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
madness
Mountainbiker

Welke banden hebben goede zijdelingse grip?

Post by madness »

Ik heb steeds problemen met zijdelingse grip. Het miste kiezel (of dergelijke) in de bocht en ik moet alle trukken uit de doos halen om recht te blijven. Tevens verlies ik veel snelheid door het slechte bochtgevoel op een singletrack .Als een andere bandenkeuze een negatief effect heeft op de rolweerstand, is dat niet zo belangrijk. Ik verlies meer tijd door het schuiven en glibberen dan dat ik op snelheid zou halen.
Met het klimmen heb ik geen probleem. Of toch niet dankzij de banden :oops:
WT6
Mountainbiker

Post by WT6 »

Massa's zijdelingse grip krijg je door brede banden met veel noppen.
Maar evengoed kan zulke band het knap lastig hebben in modder.

Continental Vertical is er een hele goede, zeker in 2.3. Tubeless nog beter natuurlijk...
Panaracer Fire XC Pro ook heel goed..
Maar beiden, zeker de laatste, halen je gemiddelde aardig naar beneden.
Thierry
Mountainbiker

Re: Welke banden hebben goede zijdelingse grip?

Post by Thierry »

madness wrote:Ik heb steeds problemen met zijdelingse grip. Het miste kiezel (of dergelijke) in de bocht en ik moet alle trukken uit de doos halen om recht te blijven. Tevens verlies ik veel snelheid door het slechte bochtgevoel op een singletrack .Als een andere bandenkeuze een negatief effect heeft op de rolweerstand, is dat niet zo belangrijk. Ik verlies meer tijd door het schuiven en glibberen dan dat ik op snelheid zou halen.
Met het klimmen heb ik geen probleem. Of toch niet dankzij de banden :oops:
Vertel misschien eerst eens welke banden je nu hebt, en vooral : op hoeveel druk je ze zet. Vermeld ook je gewicht, want dit is ook belangrijk in verband met de druk die je in je banden steekt ...
Max Power
Mountainbiker

Post by Max Power »

heb nooit te klagen gehad van mijn ritchey z.e.d. race 1.9 bandjes op 2.5 kg. Ik rij nu met Continental Explorer 2.1 op gemiddeld 2.5 tot 3 kg. De ritcheys gingen vooral heel vlotjes op de weg, ook off road vrij veel grip door het ingenieus profiel...
Swannie
Mountainbiker

Post by Swannie »

Heb ook de Ritchey Z.E.D. race wcs, maar dan de 1.7 versie, vind de zijdelingse grip toch niet alles, 3 weken geleden in houffa toch verschillende keren net niet onderuit gegaan, dan is volgens mij de maxxis larssen TT exception toch een pak beter.
gamutter
Mountainbiker
Location: Epic S-w carb - Sjump S-w carb - Sjumper M4 - Roubaix Pro D-Ace

Post by gamutter »

Ik heb er nog niet op gereden, maar heb onlangs vooraan Schwalbe Nobby Nic opgelegd.
Die zien er mij qua profiel (zeer degelijke noppen op zijkant) en qua kleefkracht zeer goed uit qua zijdelingse grip. Wellicht kunnen mensen die hiermee meer ervaring hebben reacties kwijt.
madness
Mountainbiker

Post by madness »

Mijn gewicht is +/- 90 kg. Ik zet de laatste tijd wat meer druk. 2,8 bar. Momenteel rij ik met Phyton UST light. Die met de extra zijnoppen. Maar ik heb al vanalles geprobeerd. Misschien ligt het aan de geometrie van mijn bike. Ik denk dat hij een maatje te groot is. Het gevoel dat ik heb is te beschrijven als een onderstuureffect. Het is steeds alsof mijn voorste wiel wil onderuitschuiven. Met het klimmen stijgert mijn bike ookwel redelijk snel. Dat is beginnen wennen en ik geraak er meestal wel op doch als ik Toon zie klimmen dan merk ik toch wel duidelijk dat hij veel minder moeite moet doen tegen dat stijgeren. Of het nu met mekaar te maken heeft????????
Campinabrother
Mountainbiker

Post by Campinabrother »

Ik was vroeger totaal geen held in de bossen. Remmen, onzeker gevoel,..;
Sinds een tweetal maanden heb ik Nobby Nic 2.1. vooraan en Rcing Ralph 2.1. achteraan. En eerlijk gezegd: mijn snelheid in de bossen is gevoelig gestegen (vooral bochtenwerk is veel beter). Wel wat spelen met de bandendruk (voor mij is 2.8 voor en achter ideaal met mijn 78 kg).
Op de weg ligt de snelheid ietsje lager dan vroeger (vroeger had ik Ritchey Z-max 1.9 WCS.)
scott racer
Mountainbiker

Post by scott racer »

madness wrote:Mijn gewicht is +/- 90 kg. Ik zet de laatste tijd wat meer druk. 2,8 bar. Momenteel rij ik met Phyton UST light. Die met de extra zijnoppen. Maar ik heb al vanalles geprobeerd. Misschien ligt het aan de geometrie van mijn bike. Ik denk dat hij een maatje te groot is. Het gevoel dat ik heb is te beschrijven als een onderstuureffect. Het is steeds alsof mijn voorste wiel wil onderuitschuiven. Met het klimmen stijgert mijn bike ookwel redelijk snel. Dat is beginnen wennen en ik geraak er meestal wel op doch als ik Toon zie klimmen dan merk ik toch wel duidelijk dat hij veel minder moeite moet doen tegen dat stijgeren. Of het nu met mekaar te maken heeft????????
:roll: Phyton is een droog weer band dus als je bedoeld dat je met dit vettig weer met deze band rijd is het ni moeilijk dat je schuift #-o

Anyway ,ik heb nu de Michelin Xcr a/t en kwa zijdelingse grip vindt ik ze goed ,zet ze op 2bar (ust).

Mijn volgende worden NN voor en RR achter.
:wink:
madness
Mountainbiker

Post by madness »

Blijkbaar valt de naam racing ralph veel. Ik denk dat ik deze eens ga proberen. Alvast bedankt voor de reacties.
Post Reply